Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 396 ggr
Maria
1

Pärlor där ni bor

Har ni några ställen ni gärna besöker i närområdet där ni bor?

Jag kan tänka mig att favoritställen varierar i vår långa land med tanke på hur olika vi bor.

/Maria

tk1971
0

Jag bor precis intill ett stort militärt skjutfält. Nu tänker nog nån: "och hur kan det vara en pärla?".  Jo, militären är ju inte alltid där. Och när de inte är där kan man gå där med sina hundar. Det finns olika naturmiljöer där, som t.ex. stora ljunghedar som är lite exotiskt för mig som inte är van vid den typen av miljö. Det finns sjöar, små berg och en massa små vägar och stigar. För mig är det faktiskt en liten pärla.

(Dock inte när militären skjuter, detonerar bomber, kör med helikoptrar över oss hela tiden eller skjuter upp starka lysraketer. Men bor man här får man nog automatiskt en hund som inte är skotträdd…)

tk1971
0
Maria
0

Vad spännande med ett militärområde som en favoritplats🙂

/Maria

flisan708
0

Torsångs café utanför Borlänge är ett mysigt fik med sjöutsikt. Dit åker jag gärna med någon väninna och fikar.

[Leifsdotra]
0

Högbo bruk är en underbar plats! Boulongerskogen i Gävle, Rönnåsstugan i Ockelbo har en härlig utsikt, Wij trädgårdar om man gillar trädgård och blommor.

Sjuttan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kinnekulle! Platåberg vid Vänerns östra strand. Fantastisk växtlighet av allt som kan blomma. Gamla stenbrott och andra bergsformationer. Ett otal mkt gamla kyrkor. På sluttningen mot sjön byn Hällekis, känd för Falkängen som är en hantverksgata, öppen sommartid och till Jul. Besökare i mängder bussas dit under säsong. Själv älskar jag promenader i naturen där Blåsippor växer överallt, även spridit sig ut på en grusparkering som jag känner till. Trädgårdarna prunkar ofattbart, men till ägarnas förtret hemsöks dom av ett stort antal vilda Dovhjortar som äter upp det mesta som inte har höga stängsel omkring. Så här års börjar de komma ner från skogarna på berget med sina kalvar. Dessa kan man stå o titta på länge, när de skuttar och leker. Den här bygden klappar mitt hjärta varmt för.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.