Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 500 ggr
Maria
1

Barndomsupplevelser

Har ni exempelvis mjölkat en ko, hoppat i hö, hämtat ägg i hönsgården, fiskat krabbor osv.?

Jag är ju stadsbarn men hade förmånen att få tillbringa alla sommarlov "på landet".

/Maria

Agafia
0

Mina barndoms somrar tillbringades i finska skärgården hos en fiskarfamilj. Utedass , vedspis , hämta vatten i egen brunn , fiska både med nät och rev . Lärde mig slå med Lie , volma hö , kupa Potatis , rensa fisk osv.

[Rhonda]
0

Jag växte upp på landet i Victoria, Australien. När jag var 10 hade vi en gård. Jag mjölkade en ko (hon var så ilsk) o matade kalvar. Jag satte fingrarna i mjölkhinken sedan lockade jag kalven till att sutta på mina fingrar samtidigt som jag drog ner dess huvud in i hinken. 

En gång ramlade jag av höstacken o fick håll. Körde traktorn sakta så att pappa kunde kasta upp höbalarna på släpet. (avlånga balar). Matade hönsen. 

Utedass hade vi.  När det blåste blev man lite kall om rumpan. 😛. Höll i ett ljusstake så att min lilla syster o jag hittade till sovrummet. Inne på taken sprang 'Huntsman' spindlar omkring. Stora men harmlösa. Vi var aldrig rädda för dem. Pungråttor höll oss vakna halva natten när de sprang omkring i taken. 

Efter att pappa hade skördat gick vi omkring i halmstubbarna o fångade syrsor - stora svarta. Det var kul! Vi lade dem i papperspåsar o släppte sedan ut dem igen.

Fångade grodyngel (tadpoles).  Petade på ormar som låg under takplåt mm.

Intehärutandär
0

Ja, på allt detta. Mjölkat, plockat ägg, fiskat krabba på västkusten, Varit svart i snoken efter höhoppning.

Aleya
0

Vi bodde under sommaren i en stuga mitt ute på en ö i havet. Har fiskat oxh sådant och sett underbara harpaltar live. Ganska spännande att inte ha el eller rinnande vatten. Måsar som väckte en på morgonen med sitt steppade på taket. 😂 Så jag blev väl bra på att vara en sjöbuse som barn. Älskar havet så jag klagade aldrig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
0

Mjölkat ko fick jag faktiskt göra på skolan, fast mormor hade också mjölkkor så det var inte första gången jag såg kor. Hoppat i hö har jag gjort och sovit på höskullen, men den var brant så vi sov sittandes 😃

Fiskat krabbor har jag inte men fiskat vanlig fisk (krabbor finns det väldigt få av i Lappland) och även avlivat den själv (även om pappa oftast gjorde det).

Jag har plockat bär, gjort eld, burit kniv sen jag var 6 och fick mitt "knivkörkort" av mamma och pappa, odlat Potatis och andra grödor, rensat ogräs, gått på utedass, burit in snö för vatten (strömavbrott), eldat i vedspis

Jag har både åkt spark, spelat brännboll och spelat innebandy på skaren, jag har gjort snögrottor, åkt och kört skoter, byggt kojor i alla möjliga material från skogen, jag har pimplat, staplat/kastat ved, sett på då pappa fällt träd, besökt kåtor och lite allt möjligt som hör vintern (och andra årstider) till.

Jag har sett kaniner och kor slaktats, och fisk såklart, det kunde man ju göra själv och vetat var maten kom ifrån.

Som vuxen har jag hämtat ägg i hönshuset, slått med lie, hässjat hö, kvistat stora tallar och granar med yxa, plockat svamp och allt möjligt som har med naturen och gården att göra.

Det kanske märks att jag inte växte upp i stan

l'm back

Carmarino
0

#0 Har inte gjort något av det faktiskt, trots att jag växte upp i en liten by på landet, och tillbringade somrarna i en stuga vid kusten. Jo, hoppade i hö gjorde jag faktiskt, men det hände bara någon enstaka gång när jag var på besök hos någon kompis som bodde på en gård. Krabbor fiskade jag inte, men min bror och jag fiskade med spö från båt. Fisken rensade vi och halstrade över öppen eld.

På sommaren tillbringade vi nästan mer tid i båten än på land vid vissa tillfällen, och var vi inte i båten var vi i vattnet och snorklade. Sedan byggde vi hyddor och levde i princip på bär och annat som vi hittade i naturen under dagarna. Vi åt bara frukost och kvällsmat hemma. Förstår fortfarande inte hur våra föräldrar vågade "släppa oss lösa" så mycket som de gjorde, men de litade på att vi klarade oss - och det gjorde vi ju.

Huset vi bodde i på vintrarna var nästan som ett kråkslott med en massa vinklar och vrår, så det var mycket att utforska där också. Vi byggde t.o.m. ett diskotek på vinden ett år. Det blev dock inte så långvarigt för det var iskallt där, och det gick inte att få upp värmen på något sätt. Vi försökte med att dansa oss varma, men det funkade inte.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Karmatarerskanise
0

Har gjort allt. Vi bodde på bondgårdar några sommrar.  Fiskade gjorde vi vid stugan och vid mormor och morfars husvagn som låg vid en sjö året om.