Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 934 ggr
aggeelin
9

Det lättkränkta folket

En vän berättade att hon och några andra var på restaurang en sen eftermiddag. Där satt två barn tillsammans med fyra vuxna. Barnen tävlade om vem som gallskrek högst. Min vän gick fram till de vuxna och bad dem säga till barnen … mamman sa i skarpa ordalag till att "det är inte ok för då kränker vi barnen - det är viktigt att barnen inte hindras i sin upptäckarlust" eller något ditåt.

Är det verkligen så? Jag har trott att barnen ska lära sig hur det är ok att umgås med andra i olika miljöer.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
7

Jag känner några som jobbar på förskola. De berättar att föräldrar har så svårt att säga till sina barn när de gör något "fel". En berättelse; en femåring som veckan innan sparkat sin pappa riktigt illa stod i kapprummet och sa till sin pappa "nu sparkar jag dig på pungen" - pappans svar  - han böjer sig framåt, håller händerna över skrevet och säger "nu är du lite busig".

Det är, enligt insatta, vanligt att föräldrar i många situationer, skrattar lite och säger att barnet "är busigt", istället för att tala om att det t.ex. inte är ok att sparkas. Det kan också hända att den vuxne bara skrattar när de ser fyraåringen sparka någon annan, de kan ju inte kränka barnet med att säga till.

För mig känns det märkligt. Hur tänker du?

Agafia
8

Jag ser på mina barnbarn de två yngsta i syskonskaran kommer att bli gränslösa o totalt odrägliga 😕 Enl. Min Son är dom barn o måste få göra SI eller så !!! Jag skulle stannat över julen , men fixade inte detta beteende utan åkte hem igen .

aggeelin
3

#2 Jag förstår din känsla.

Hur har det blivit såhär?

Vixxen
5

#2 Du gjorde helt rätt som åkte hem!

Vixxen
7

Det blir inte lättare när dessa barn blir äldre och kränker andra barn och vuxna i skolan. Skolan måste ta över den  "uppfostrande rollen" och ta över det som föräldrarna skulle ha lärt sina barn för länge sedan för att kunna fungera i samhället.

Aleya
3

Jag var redan som barn oroad över detta beteende som började komma redan på mitten av 90-talet. Snorungar som inte har vett att bete sig. Men föräldrarna är ofta som nå jävla mesar. Men man får ju vad man uppfostrar. Men jag har då inte tålamod för vissa ungar. Dom får liksom göra vad dom vill. Och värst är att slå föräldrarna och andra och inte lära sig att det är fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
1

Stackars barn. Att lära sig regler kan aldrig skada.

När vår son var liten så fick han hänga med mig/oss överallt och det var aldrig några problem.

Från han var väldigt liten så gick vi ibland på en restaurang i Göteborg som på måndagar serverade gravad lax med stuvad Potatis för 25 kronor😉 Det passade vår skrala kassa och han tyckte det var såå spännande att äta ute och bli serverad och han var så snäll.

/Maria

Aleya
1

#7 jag tror att jag och din son är i ca samma ålder. Men jag skulle aldrig heller fått för mig att sitta och gapa och skrika när man var ute. En gång gjorde jag det och jag skämdes efteråt som få och gjorde aldrig om det. Men jag vet inte vad fasiken dagens föräldrar har syn på uppfostran.

Medarbetare för Julen

Åsa S
4

#5 Öh va! Det där har du nog inte tänkt igenom. det är lärarbrist i detta landet och du anser att de ska uppfostra barnen, testa själv att uppfostra en klass på 20 elever samtidigt. När ska den pedagogiska undervisningen ske som läraren har utbildning i som är hens jobb. 1st lärare kan inte mirakulöst uppfostra 20 ungar samtidigt då föräldrarna inte klarat av att uppfostra 1st. Det ingår inte nån slags barnuppfostran i lärarutbildningen utan det förutsätts att föräldrarna lär dem det innan de börjar skolan. Det är ju detta synsätt som gjort att många elever idag har en allmänkunskap som en sopprot för läraren har fått lägga nästan all tid på uppfostran, utlärandet av kunskap har kommit nånstans längre ner på listan.Tror faktiskt det skulle få bättre resultat ifall det blev tvång för föräldrar till ouppfostrade barn att följa med sina barn i skolan hela dagarna tills de klarar av att sitta ner, lyssna, och uppföra sig.

Mirinda
7

#9 Jag tror att du missförstod vad #5 menade.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Vixxen
8

#9 Du missförstod/missuppfattade totalt vad jag skrev… 😉 …precis som Mirinda skrev i #10. Andemeningen i mitt inlägg är precis densamma som din! Håller med dig fullständigt!

"… ta över det som föräldrarna skulle ha lärt sina barn för länge sedan för att kunna fungera i samhället."

Jag menar inte att det  är skolans uppgift att ta hand om uppfostran av de barn som inte fått det hemifrån. Naturligtvis är och ska uppfostran vara föräldrarnas sak. 

Men när dessa barn som tyvärr inte fått lära sig att respektera andra verkligen kommer till skolan blir skolan tvingad att ta tag i dessa problem  eftersom det uppstår konflikter med andra när dessa barn kränker alla i sin omgivning. Alltså får skolan/lärarna; precis som du skriver, en uppfostrande roll trots att de egentligen inte ska ha det.

aggeelin
2

Men har har det blivit ? Varför törs inte föräldrar uppfostra sina barn?

Agafia
3

#12. Jag tror inte föräldrarna orkar / tar sig tid / vill / vet inte hur , ta konflikter som det innebär att fostra barn . Min andra Son har gudskelov inga problem med att uppfostra sina barn …….. Hur ska det sluta ? En generation som är förlorad ?

[Leifsdotra]
2

Men jösses! Man undrar ju vad det blir av dessa gränslösa barn? I bästa fall inser de själva med tiden vilka sociala koder som gäller för vad som är ok och inte, fast det ÄR verkligen föräldrarnas uppgift att lära dem det! Jag skulle också ha gått därifrån😮

Agafia
2

#14. Ja efter att jag mer eller mindre blev idiotförklarad av föräldern när jag sa att barn blir gränslösa utan regler . Jag kunde bara inte stanna kvar o vara delaktig i detta .

Maria
6

Regler är ju inte för att hämma barnen utan snarare för att lära barnen interagera med andra.

/Maria

Agafia
2

#16 . Precis , nu bor de i eget hus men för den skull måste de få veta hur de tar hänsyn , delar med sig och inte vara elak , skrika o gapa så fort det inte blir som de vill .att vänta på sin tur , säga tack och förlåt .

aggeelin
2

När det gäller ordet "tack" så är det kränkande behandling att lära ut att säga det - barnbarnen ser ut att få riktigt ont när pappan säger till dem om det. Det kommer ALDRIG av sig själv. Istället ingenting (barnet lägger bort t.ex en present) eller frågar "fick jag inget mer"

Aleya
0

#18 fy. Jag fick lära mig en smart sak av en jag bodde hos. Hon sa att man redan tidigt skulle lära barnen genom lek att säga tack. På hennes barn höll det i sig. Hennes barn var så snälla och tacksamma.

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur har det blivit så här? Frågan dyker upp lite här och där angående just detta med folks lättkränkta attityd. 

Jag tror, och nu generaliserar jag grovt för att ringa in kärnan, att det handlar om att de curlade 80- och 90-talsbarnen nu som föräldrar tagit curlingen till sin yttersta spets och låter barnen bli huliganer redan som bebisar. Inga gränsdragningar över huvud taget. 

Går inte den mänskliga delen av världen under pga klimatproblemet eller överbefolkningen, så gör den det för att människor växer upp i gränslöshet.

Den här länken är ett superexempel på just detta (fast jag hade valt att tömma filmjölken över mamman istället).

Maria
1

#20 Jag håller med. Mamman skulle helt klart ha filmjölken.😉

/Maria

Aleya
0

#20 jag måste säga att tyvärr är det 70-talisterna jag tycker är värst i sitt curlade. Dom låter ungarna nästan bete sig som (ursäkta ordet) hippies på 70-talet. Har inget emot hippies, men det känns lite som den andan. Kuta runt som en idiot och protestera här och där och skrik för allt vad du kan när polisen aka föräldrarna försöker få dig att lugna ner dig. Vänta bara tills dom som är 00-talister ska uppfostra barn. Då kommer nog frekvensen av antal folk som steriliserar sig öka markant. Jag har inget hopp om den generationen tyvärr.

Medarbetare för Julen

Karmatarerskanise
1

Skrämmande.  Barn behöver regler. Läste någonstans att barn med regler mår bättre än dom som är utan.

Jag hade fått spel om jag hade varit med om det i #0 på restaurang.

[Ninji]5
1

Minns när jag stadstränade mina hundar & vi sitter på en bänk när en mamma & hennes två barn under 10 år kommer gående. Plötsligt hör jag flickan säga till sin bror: ”Titta hundar, vi går & klappar dom”.
Mamman säger för det första ingenting & bryr sig inte heller om att de börjar springa mot mig & hundarna. Jag säger direkt vänligt, men bestämt att de inte får springa fram eller klappa hundarna då de kan bli rädda. Då stannar de upp & sedan säger flickan: ”Vad dum du är”. Mamman hör & ser allt, men låtsas som det regnar!

[PeterTM]
1

#24 Vad sa du till flickan när hon fällde den kommentaren? 

Sa du inget till mamman? Typ "är du inte det minsta orolig för att barnen ska skadas"?

[Ninji]5
1

#25 I stil med: "_Hörru du unga fröken, det där var inte snällt sagt av dig".
_
Till mamman var det desto enklare att komma ihåg: "Ursäkta!?", "Hallå?", "Hallå, jag pratar med dig".
Jag hoppas det berodde på att hon skämdes istället för att hon hade näsan för högt uppe i vädret!

Intehärutandär
1

Kränkt är det värsta ord jag vet. Hela världen är kränkta helt plötsligt.

Tycker man ska lära barnen att visa hänsyn. Det finns något mellanting mellan att barn ska tiga då vuxna talar och gapa.

Mirinda
3

Föräldrar som inte lär sina barn de sociala uppförandekoderna (vanlig hyfs helt enkelt), gör dem en rejäl björntjänst. Barnen kommer att känna sig vilsna när de ska umgås med andra och bli betraktade som odrägliga. De kommer att råka illa ut förr eller senare om föräldrarna inte lär dem hur man uppför sig redan från början. Stackars barn!

Mammor (och pappor) av den kalibern du beskriver hade definitivt blivit kuggade om det funnits körkortsprov för föräldrar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Carmarino
2

#28 Risken är väl att föräldrarna inte själv fått lära sig uppförandekoderna, och därför inte kan lära sina barn dem. Undrar hur samhället kommer att se ut om 20-30 år när det är de generationer som inte fått lära sig "vanligt hyfs" som är politiker, företagsledare m.m.?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ