Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 245 ggr
aggeelin
0

Godmorgon onsdag 21 dec

Godmorgon på er!

Här sitter jag och ser ut i allt det mörka sköna därute - jag gillar vintermörket och jag gillar alla ljus som lyser upp i mörkret!

Önskar er alla en fin dag!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[PeterTM]
1

God eftermiddag 🙂

Just hemkommen från dialys. Ungarna har haft terminsavslutning och dottern har sista lektionen på ridskolan för året, sedan tar drygt två veckors slappa vid 😃

Idag var det sanslöst mycket biltrafik i stan och med alla mötande billjus kan det vara svårt att se folk på cykel eller gångare. Jag har många gånger undrat över hur det kommer sig att folk som går eller cyklar i mörker helt förlorar överlevnadsinstinkten och bara går eller cyklar tvärs över gatan, både på och utanför övergångsställen. 

En person av 10 har reflexer på sig, resten är osynliga i sina svarta kläder. Ungefär hälften av cyklisterna har lyse och ekerreflexer, resten kör nersläckt. Jag vill uppmana samtliga bilister att tuta länge och väl varje går någon idiot cyklar på övergångsställen utan lyse och reflexer i kolmörker, för de bryr sig inte ett dugg verkar det som. På det sättet kanske idioterna vaknar upp och inser att de kanske utgör ett problem. 

Det finns trafikregler och de gäller på samma sätt för cyklister som för bilförare, med lagar och regler finns bara på papperet för cyklister, inte i verkligheten att döma av beteendet. I Uppsala ser jag aldrig en cyklist stanna vid rött om det är möjligt att cykla ändå, vid järvägsövergångarna är det ingen cykel- eller gångtrafikant som inväntar klarsignal efter att bommarna gått upp.

Innan jag miste mina underben cyklade jag så ofta tillfälle gavs, men aldrig att jag skulle våga riskera livet på det sätt som så många gör nu. Uppsala är en studentstad och därmed också en cykelstad, så man kunde förvänta att det bara är studenterna som skiter i trafikregler och säkerhetstänk, men icke, det är alla åldergrupper, till och med småbarnsföräldrar med sulky bakefter cykeln.

Maria
1

Jag är också förfärad över hur lite reflexer som faktiskt används. Vi har precis varit och handlat och det är ju rent livsfarligt i mörkret nu med alla julstressade människor.

/Maria

Tarotstollan
1

Jag är noga med reflexer och tjatar på folk hela tiden om det.
Det är lika dant här, de springer och cyklar hej vilt rakt ut i gatorna. Tror inte de ändrar sig innan de hamnar i en olycka eller kanske ser en.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Jag har undrar detsamma när det gäller trafiken och blir så irriterad.

Hur törs de cykla och gå utan lyse och reflexer? Rätt ut i gatan går gångarna och cyklister rätt ut mot rött ljus.

Jag brukar ibland roa mig med att säga "hade du grönt på din sida"?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet