Nobelpriset i litteratur
I år blev det Bob Dylan som fick priset. Så välförtjänt.
Äntligen någon man känner igen😃
Jag brukar ha för vana att försöka läsa något av de som får priset men det har varit sådär de sista åren. Doris Lessing däremot är en författare jag gillar.
Harold Pinter och Elfriede Jelinek klarade jag inte av att läsa alls.
/Maria
Oj, det har jag missat! Spännande! Måste erkänna att jag har ingen koll alls - hade ingen aning om att han var en sån typ av författare!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#1 Jag tror inte han skrivit någon bok men jag kan ha fel. Han fick nog priset mest för sina poetiska texter.
/Maria
Märkligt pris kan jag tycka. Dylan är inte precis någon favorit hos mig.
Att få litteraturpris för låttexter är väl också lite konstigt?
Harold Pinter skrev väl mest manus för teater tror jag och han fick priset något år. Vilket minns jag inte.
/Maria
Okej då. 😎
Fast manus för teater är ju liksom en bok fast man spelar den på en scen. Jag har ingen koll på litteraturpristagarna. Vet bara att det inte är författare som jag läser.
Tranströmmer skrev väl mest poesi och det kan ju liknas vid sångtexter.
/Maria
Nu har förstås rätt. Det är bara jag som blev förvånad
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det var en överraskning men kul!
Jag lyssnar inte på hans musik men gillar de kända låtarna med honom från 60- talet. Fast ärligt talat gillar jag de sångerna mer med andra artister, än att han själv framför dem. Tycker att han har en sådan gäll röst och ganska så entonigt också.
Köpte första delen av hans biografi för något år sedan men har som vanligt inte läst den. Vet inte ens om det kommit fler delar av biografin en gång.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tycker att det är rätt knäppt att ge litteraturpriset till någon som aldrig författad någonting annat än musiktexter. Inte så att jag missunnar Bob Dylan priset, men vart leder detta i framtiden. Kommer John Lennon att få fredspriset postumt för sin "Imagine"? Frank Zappa fysikpriset?
Det verkar vara väldigt delade meningar om Bob Dylans pris😉
/Maria
#10 Verkligen delade. Jag står fast vid att litteraturpriset bör gå till författare. 😉
Bob Dylan är värdig vinnande Nobelpriset. Jag såg igår via Bokbörsen att Bob har en produktion på 500 verk, böcker, dikter, CD:s etc. Nobelpris har funnits i över hundra år och betyder stor ära samt en stor summa pengar till den hedervärde vinnaren. Priset i litteratur räknas som det viktigaste priset för alla kulturintresserade samt fredspriset. Att Bob Dylan i år tilldelas nobelpris kan tolkas som en retrokänsla och hälsning till de goda åren när vi alla växte upp och levde i livets lycka. Många enades efter krigsslutet i stora Europa om det som är hållbara riktiga livskvaliteter. Synsätt om planeten jorden, kärlekens och fredens vikt, relationer och social lycka, inre resor och meditation, andlighet och glädje över oss alla överlevare. Här presenterar sig plötsligt en kultur inom ämnet. USA är landet där det sker. Bob Dylan är en av de många hyllade unga poeter som överallt uppträder och ingjuter den fina mänskliga känslighet som han presenterar som naturligt och viktigt. Berättande historier och pratsjungande långa många verser likt en sagans infångande tröstande famn. "Vi är här - vi har fred och är vänner nu." Så har flera decennier passerat med en rik produktion skivor böcker och uppträdanden. Och nu får 75-årige musikern poeten sångaren textskrivaren som även är författare emotta Nobelpris ur Sveriges konungs hand. Prisutdelningen hålls i tradition i Blå Hallen den 10 november (Nobeldagen ) och är en stor svensk festlighet som sänds i tv och radio.
Trollsländan landar på min vänstra axel,
Dess prasslande vingar hörs.
Nu sitter den helt still
Så flyger den iväg igen.
Jag tycker att det är roligt och bra att priset går till honom! Gillar mycket av hans musik och texter, även om jag inte är något stort Dylan-fan. Kul att någon oväntad får priset och att det bryter av lite mot hur det brukar vara!
/Christina