Hur länge blommar ...
Orkidéer är underbara! 😍
En del har blommat flera månader…Sedan gör de uppehåll och tag, hämtar andan, och sedan sätter de igång igen…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det varierar lite grann, men från att den första blomman slår ut till att de ramlar av brukar det för mig gå omkring tre månader.
De står alltså ganska länge.
Vad jag däremot klurar på är frågan om när de kommer igen efter att ha slutat blomma. Där verkar variationen vara större. Under viloperioden sägs det att de inte ska ha vatten - i alla fall inte för mycket. Men det är väldigt olika från planta till planta när de kommer igen. Den ena kan komma efter bara några veckor, medan en annan väntar närmare ett år.
Jag har flera orkidéer som är mellan 15 och 5 år gamla. Jag har aldrig planterat om, aldrig gett särskild jord. Alltid är det någon som blommar, rikligt och överdådigt. Så vilar de ett tag, kan se helt döda ut, men de kommer alltid igen.
Det enda jag varit noga med är att samla de vissna blommorna och lägga dem på jorden i krukan. Ser skräpigt ut ibland tycker min man, men tror stenhårt på att det är nyttigt för växterna. I vilt tillstånd växer de ju under annan vegetation och lever mycket på s.k. förna som ramlar ner på marken.
De "fina" blommorna från blomsterträdgården, jag funderar på varför de slutade blomma så fort? Andra gånger har de stått I ett halvår. De var från olika ställen.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Mina brukar blomma i ca. 6 månader åt gången.

#4 När du köper redan utslagna orkidéer vet du ju inte hur länge de redan har blommat. Om de redan har stått ett par månader kan de ju vissna ganska snart, jämfört med om de precis börjar slå ut. mina ser verkligen helt fräscha ut efter mer än två månader, och man kan förledas att tro att de nyligen slog ut, men sedan kan de börja skrumpna redan efter några veckor.
Om du vill ha koll på att de inte redan har stått länge, så titta att det finns knoppar som ännu inte har slagit ut, helst flera stycken.
Jag vattnar en gång i veckan, hela året.
Det varierar som sagt när de blommar om igen. En del har en blomningsperiod, en bladperiod, en rotperiod som alternerar. Men inom ett år brukar det bli…
Det är väldigt olika en del blommar bara några månader medans andra kan blomma flera år i sträck jag har en orkide jag fick när jag fyllde 40 den bildade hela tiden nya blomknoppar och slutade inte blomma förren efter nästan 5år.
#8 Vilken underbar present som varade så länge! 🌺

Om man vill förvissa sig om att orkidén man köper kommer att stå så länge som den kan, bör man kanske skaffa den i början av blomningen, innan alla knoppar har slagit ut. Jag har också flera stycken, som blommar i omgångar så att jag nära nog alltid har någon på gång.
Jag har inte köpt en enda orkidé, utan jag plockar rätt på bortkastade, som jag hittar lite här och var, återvinningen eller komposten runt hörnet. De kan se hur risiga ut som helst, så man kanske tror att de är döda, men alla jag har tagit rätt på har kommit igen. En av mina Phalaenopsis fick hela tjugosju blommor på en stängel.

Det här är den upphittade orkidén som fick tjugosju blommor. Den började blomma i slutet av maj förra året och stod till november, ungefär sex månader. Sedan började de första blommorna vissna, men successivt. Det fanns fortfarande flera blommor på den som såg friska ut när jag kom tillbaka från Kuba i början av mars i år. och den sista hänger kvar än, men den har skrumpnat.
Så totalt har den blommat närmare ett år.
Så vacker! Vilket fynd!
Jag fick en orkidé av en arbetskamrat efter min operation 2011. De blommade nästan två år tror jag det var. Så fort någon blomma var överblommad slog en knopp ut.
Nu har den däremot vilat sig länge.
/Maria
Ge inte upp! Den kanske vill vila i två också. 🙂
#14 Absolut. Den får vila så länge den vill😉
/Maria
Jag brukar ställa ut mina på sommaren och ge dem vatten ibland. De brukar få många nya blomställningar
Ställa ut dem har jag aldrig vågat. Hur står de då? Skuggigt, antar jag? Är så himla mycket sniglar här så jag törs inte ställa ut nåt på marken. Kanske en balkong, men är rädd att det blir för soligt?
Jag har dem på norrsidan. Skugga mest. Har läst om detta. Tar in dem när det blir kallare på natten. En kompis tar bort barken och hänger dem i träd. De mår bra där. Får sol och regn på sig
Tjat har haft mina orkidéer månader till två år. Domblommar efter ett tag igen.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜