Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 2328 ggr
aggeelin
1

Oj, det har snöat!

Hur är det hos dig? Har du sett snön än?

Jag blir lite feg med bilkörning på höstkanten när den första snön börjar komma. Min kusin och jag har planerat att hälsa på vår moster  på lördag och där har det redan kommit några centimeter snö och mer är att vänta.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Karmatarerskanise
0

Jag blir avundsjuk! 

Här har vi flera plusgrader och lär ha det resten av året :(

Silent_Hill
1

Här uppe i Norrbotten började snön komma igår och än så länge ligger den kvar 👍

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

lollynonna
3

Här kom snön ovanligt sent. Brukar komma i början av oktober,nu kom den 9 november och vi har ganska mycket snö hittils.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[peter54]
1

Jag har inte sett till någon snö och än så länge har det inte varit nödvändigt med vinterhjul på bilen. 

Apropå bilkörning i snö är det inte så kul längre nu när nästan alla bilar är framhjulsdrivna eller till och med fyrhjulsdrivna. Tidigare när jag körde bakhjulsdrivet brukade jag alltid åka ut någonstans där det var bil- och folkfritt och sladda omkring när det kommit snö. Buskul och mycket lärorikt 😉

När jag bodde i Göteborg för 30 år sedan var jag en av få med körvana i snö, så när det någon gång kom ordentligt med snö där fick jag ut och dra loss både yrkeschaufförer och privatbilister som åkte omkring på slitna sommardäck i snön. Det brukade ligga en avåkt bil på varje 50 meter efter vägen ner mot "Kulan" från Bergsjön.

Minns särskilt en tjej som körde taxi och hade försökt ta sig uppför Kortedalabacken med klent resultat. Hon kom inte ens upp till halva innan hon gled bakåt och in i plogvallen. Hon kom ingenstans och hon hade inte ens en snöskyffel i bilen (det måste man alltid ha på vintern). 

Jag backade upp i backen och la nosen på min bil mot hennes bil, bad henne lägga full vänsterratt och tryckte ut henne ur drivan. På den tiden hade alla bilar tjocka gummikofångare, så det gick ju bra att göra så. Hon tackade för hjälpen och vände hem för att hänga på vinterhjul. 🙂

aggeelin
0

#4 Ja, det är bra med utrustning i bilen.

Här har vi några centimeter vitt på marken och det snöar fortfarande.

Jag kan inte få dubbdäck på cykeln förrän måndag (cykelhandlaren har stängt) så imorgon tar jag bilen till jobbet. Det händer en eller två gånger om året.

lollynonna
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och lillvalpen var ute i snön idag :) EDIT: nu ser jag i bakgrunden att våran studsmatta har rest sig… :P

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Maria
0

Tack och lov har jag inte sett någon snö ännu och hoppas det håller i sig så😉

Fast det har varit kallare idag och det är nu bara 2,5 grader ute.

/Maria

TjockaBerta
0

Dubbdäcken är på men någon snö har vi inte ännu. Men i helgen kör vi till Örebro och redan nu varnar man för dåligt väglag där.

>>>Malum domesticum<<<

aggeelin
0

#8 ;) jo tack - här är det dåligt väglag …

flisan708
0

Några snöflingor har jag sett idag men inget som ligger kvar på marken. Jag har tidigare inte varit så förtjust i vinterkörning men åkt det mest nödvändigaste. Nu kör jag mycket i jobbet och tycker det är helt ok. Kör på säkerhet och håller mig lugn och låter det ta tid. Jag åker hellre ut tidigare och kommer in senare till lunch.

TjockaBerta
0

#9 Tack för varningen :)

>>>Malum domesticum<<<

Tarotstollan
0

#6. Vilken fin Sankt Bernard!😍
Vi har haft snöblandat regn nu under eftermiddagen men inget som lade sig, tycker det verkar som det övergått i regn nu. Just nu har jag +1,5.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

lollynonna
0

#12 Hon tackar så mycket! :D

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Leffe
0
annia1
0

For några flingor i luften på förmiddan, men ännu inte sett till nån snö. Normalt sett så brukar vi haft snö här (även om den sen kunnat töa bort) vid det här laget, men inte än. Och jag bor i södra dalarna. Har blivit kallare i alla fall så om det kommer nederbörd så lär det bli snö.

När det gäller bilen så sattes dubbdäcken på i måndags så den är redo. Ska bara lägga i spaden.

.

Farwuq
1

Fy för snö.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

TjockaBerta
0

Härligt väder idag. Soligt och just under nollan.

>>>Malum domesticum<<<

Leffe
0
LinaLj
0

Ja nu har vi fått ett tunt, tunt snötäcke 🥳. Som jag har väntat.

Karmatarerskanise
1

Snöstorm i Helsingborg 😂

[peter54]
1

Jag är ju nästan alltid på tvärs när det gäller sånt som väder, vind, årstider och så vidare, så även nu, även om jag har full förståelse för alla som har praktiska problem med snö, jag har själv varit rullstolsburen under några år.

Jag tänker på flora och fauna allra först när det gäller årstider, vinter och snö. Vår natur är helt beroende av att det blir vinter och kallt så att djur och växter får vila. Utan snö och kyla kan inte träden vila och djur som björnar, igelkottar, hasselmöss, fladdermöss och många andra får inte den livsviktiga vinterdvalan.

För mi egen del tänker jag att jag inte skulle uppskatta vår och sommar som jag nu gör om det inte vore för höst och vinter, så jag älskar alla årstider och ser alltid fram emot dem i slutet av den föregående, men det är ju jag det 🙂

[Garntroll]
0

Ja det kom nåt vitt fjun häromdagen.

Leffe
3

#22 Det kanske var Henke Lundqvist som passerade

[Garntroll]
0

Hahaha 😂

Farwuq
0

Slask och åter slask i Lund.

Maria
0

Nu är det nollgradigt och blåsigt och i Göteborg innebär det rena rama Sibirien…jag lovar😃

/Maria

[Lillmatten]
4

snö! och - 7 °C  😃

[peter54]
0

Vi har solsken från molnfri himmel och 2 minusgrader, men inte en enda flinga har fallit här i nordvästra Uppland.

stina63
2

Ja det snöar Malmö också.

Tarotstollan
0

Barmark men det blåser isvindar - 5,6 för tillfället.

Carrosh
0

Vi har fått någon millimeter eller två, ligger bara kvar på gräsmattor och i buskage, annars är resten av vägarna bara is.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Farwuq
0

Isbark och -5ºC hos mig, men vi har sol.
☀️

lollynonna
0

-17 idag. Inte roligt.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

TjockaBerta
0

Jättefint väder här med sol och klar kall luft. Tyvärr ska det bli varmare imorgon.

>>>Malum domesticum<<<

Farwuq
0

-1°C, men det ska bli +3°C i natt om de nu har rätt.

🙂

stina63
0

Haha nu är de barmark ingen snö nästan, Och de regnar för fullt😃

TjockaBerta
0

Usch regn och +8 framför oss

>>>Malum domesticum<<<

Tarotstollan
0

Ösregn hela dagen och just nu + 2.6. Urtrist!

Carrosh
0

Allt har regnat bort här också under natten. Riktigt trist faktiskt! Det vart ju faktiskt lite ljusare ute när snön låg där!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Farwuq
0

Regn och +5ºC, det gör mig glad.

😃