Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1019 ggr
[Sisa2]
0

Mat !!!

Vilken är Din absoluta favorit-maträtt ?

skulle vara kul att veta !    🙂

Fridaaaa
1

Har flera favoriter:

Bröllopskyckling med ris (sambon gör)
Kebabpizza med pommes på och mild sås
Varmrökt lax
Matjesill med gräddfil och nypotatis

Är några stora favoriter hos mig 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

Jag har nog också olika men tex hemmagjord sushi, terökt kanin, kaningryta m kaffe m.m

l'm back

AnneN
0

Mammas/mormors hemmagjorda pitepalt/blodpalt/leverpalt med smör & lingonsylt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tant Grön
1

Det varierar ju. Men fick en gratis chilikrydda när kockens delade ut. Den innehåller rökt chipotl och habanero. Hittade på en rätt som blev väldigt lyckad och som jag gör flera gånger i veckan nu.
Fräs hackad lök och Potatis i tärningar. Tillsätt chipotlkrydda, salt, plommontomater på burk, dela sönder dom lite i grytan.  Buljongtärning1/2 - 1 beroende på hur mycket man gör,lite paprikapulver, någon näve röda linser. När den är klar så smaka av med lite grädde och eventuellt mera chipotl. Det skall vara ganska mycket för grytan skall bli stark. 😈
Den är riktigt beroendeframkallande tycker jag. Gör den flera gånger i veckan.🙂

Maria
0

Svårt att välja bara en rätt.

Idag ska vi t.ex äta kålpudding vilket vi tycker är jättegott.

/Maria

citytjejen
0

En bra köttbit (t.ex entrecote) från vår lokala kötthandlare som intages rare med min käre mans hemlagade bearnaise och klyftpotatis på bakpotatis. Därtill rött vin t.ex ripasso. Himmelriket! 🙂

/Christina

[Sisa2]
0

# 3    Mmmm…pitepalt är gott !

Kroppkakor likaså !     👍

Maria
0

#7 Kroppkakor var längesedan jag gjorde men jag håller med om att det är jättegott. Kanske får göra det snart😉

/Maria

[Sisa2]
0

# 8

Nästan så man längtar till Öland !    😉

[peter54]
0

Inte en chans att jag kan välja en enda rätt, men biff stroganoff med ris och kokt blomkål är en av favoriträtterna, men då ska det vara efter ett recept utan mjölkprodukter i såsen.

[HelwardMann]
0

Av vanlig husmanskost är det tveklöst stekt fläsk med löksås och kokt Potatis. Och det ska vara riktigt sidfläsk, inte bacon, och löksåsen ska vara färgad endast av skyn som blir av löken, alltså i princip en vit grundsås med brynt lök. (En del gör brunsås med lök i, och kallar det löksås).

Av sådant jag inte joxxar med hemma, är det nog indiskt eller thai som är favoriter. Gärna någon lite hetare rätt.

Någon totalfavorit, alla kategorier, kan jag inte kora.

Maria
0

#10,11 Stroganoff är gott. Både med biff och med korv.

Fläsk med löksås är också ljuvligt och jag håller med om att det ska vara riktigt sidfläsk och inte "brunsås"

/Maria

Cristine
0

Igår åt vi fläsk och Potatis.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[TanatosNyx]
0

oj vad svårt att välja, men idag känner jag extra sug efter rimmat fläsklägg och rotmos, med gravelejs sötstarka senap till. 🤤

[HelwardMann]
0

Åh, rotmos var länge sedan, men jag vill hellre ha värmlandskorv eller köttkorv till.

Record
0

Varmrökt ål från grannens rökeri, hårdsmält,, så inte för mycket. Det är standard här på västkusten. 👍 I väntan på hummer…

Maria
0

#16 Ja där håller jag med dig. Det är bland det godaste som finns näst ostron😉

/Maria

[peter54]
2

#17 Haha, ål och ostron skulle man inte få mig att äta ens under knivhot 😃

Record
0

#17 Maria

Det vattnas i munnen när man får "dricka" ostron, vilket oxo finns där ja har mitt sommarställe. men höstens hummerfiske gör att man blir flera år yngre under tiden sägs det. Något av älgjägares känsla oxo.

[HelwardMann]
0

#18 Du låter som en klok man. 👍

Maria
0

Haha så olika vi alla är😃

/Maria

tlover
0

Jag har då aldrig ätit varesig ål eller ostron. Surströmming har jag ätit däremot 😉

Nog för torkat renkött är väl mer jämförelsebart och det är supergott 😍 (då jag bor i norra Norrlands inland vi har inte samma tradition med mat från havet el så)

l'm back

Fridaaaa
0

Åh rökt ål eller stekt ål yammi :D morfar brukar röka själv, allra godast ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa2]
0

Något jag gillar är nejonögon…inte många som tycker om !     😃

[HelwardMann]
0

#24 Hur tillagar man dem?

[TanatosNyx]
0

#24 Kan man ens äta dem? Fick upp en sån när jag bäckmetade en gång.. Gud vilket bestyr jag hade med att ens lista ut vad det var för "elände".

[peter54]
0

#26 De är blodsugare, som jättestora iglar som suger sig fast på fiskar eller andra varelser i vattnet och suger blod. I evolutionen är de en gammal livsform, före fiskarna.

[Sisa2]
0

Så röker man dom o äter som dom är…utan stjärt o huvud!

[HelwardMann]
1

#27 Nejonögon ingår i överklassen käklösa fiskar. Det finns strax under 40 arter och bara strax under hälften av arterna är blodsugare.

[peter54]
0

#29 Jag känner till det, men tänkte främst på det stora havsnejonögat som under senare år angripit simmande människor.

[Sisa2]
0

# 30   Huva !!!

fruktgumman
0

Grillad lax

Tarotstollan
0

Jag är en stor älskare av gammaldags husmanskost så att väja en är omöjlig. Bl.a. Kålpudding, Kåldolmar, Köttbullar,Hemma lagat potatismos, Korv Stroganoff,  Ugnstekt falukorv, Löksås, Pizza mm

Fast måste jag välja en sak så blir det Hemma lagat potatismos!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cristine
0

Mina två favoriter finns tyvärr inte i Sverige tror jag iaf. <Eller finns gör åtminstonde ål yngel men jag har inte hört att man äter dem här.

1 Anguilas i bild nummer 5javascript:nicTemp();

2 De som är på bild 1 och 5

https://www.google.se/search?q=crustaceous&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI1d2UxZ_jxgIVRgosCh1AbwBE#tbm=isch&q=comidas+del+mar+de+galicia

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Record
0

I brist på rökt ål o hummer, tvingas jag i dag på min födelsedag ta till en Entrecoté med bea o grönsaker, till dessert blir det plommon för att reta blodsockret lite. 🤤

Intehärutandär
0

En fräsch grek eller shopskasallad eller ceasarsallad utan kyckling är favorit här. Älskar husmanskost som innehåller sås o Potatis + veg kött av olika slag, men tål det inget vidare.

[HelwardMann]
0

#30 Jo, läskiga djur är de. Skulle nog känna mig obehaglig till mods om jag mötte en, även om det var en av de icke blodsugande.

Mirinda
0

Har just kommit hem från semestern då vi grillat väldigt mycket; härliga spett med fläskfilé och grönsaker samt bitar av kryddig korv var en höjdare . Vi grillade också lax, fläskkarré och några saftiga biffar. Alla former av grillat är sommarfavoriter för mig ihop med fräscha sallader.

Vintertid gillar jag mustiga grytor; en favorit är sambons kalops.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

penke
0

jag svarar.. baklänges..:
 sällskapet runt "bordet" och platsen är ..viktigare

till något som kan ätas lååångsam, så man känner alla nyanser, strukturer, konsistense, kryddor …
 om så ett nybakt bröd som doppas i en gyllene oliv/raps-olja..

ett mer "riktigt" svar,
  jag är ganska vegetarisk så tex. syd-indiskt ligger bra till 😛

penke

Karmatarerskanise
0

Kalops, Korv Stroganoff, levergryta, gravad lax med kokt Potatis och hovmästarsås, Tom Yumsoppa, Vindaloo med lamm, vinkokta musslor, kräftor, hummer, räkor, kantarellsoppa mm. Mm. :)