Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: mat-och-dryck-livets-goda
Läst 563 ggr
[VSK]
0

Surberoende, sockerberoende eller inte?

Många "lider" av sötsug, vissa har beroende. Jag är lyckligt lottad att inte ha sockerberoende eller sug på sötsaker. Däremot så kan jag känna stort beroende av surt.

Att äta 2-3 citroner är absolut inget problem. Att äta surt godis funkar, men det finns inget så surt godis som jag vill ha. Jag tror jag skulle kunna dricka en flaska citronkoncentrat utan problem (har dock ej provat). Skall jag blanda citronvatten så har jag gärna minst 20% citron i.

Samma sak med Kiwi. Halvmogna kiwi med skal på är hur gott som helst. Men äter jag får många kiwi eller citroner så börjar jag blöda om läpparna. 

Hur är det med dig. Har du sug efter surt eller sött?

Haku
0

Jag tror fler har sug efter sött, aldrig hört om "sursug" förut :) 

Jag är sockerberoende.

Maria
0

Det där med att känna sug efter olika saker är spännande tycker jag och visar hur olika vi är.

Sedan jag opererade "skallen" så har min smak ändrats radikalt i vissa fall. Jag har aldrig gillat sött eller sötsaker. Gärna avstått från fika eller efterrätt. Nu kan jag äta hur mycket sött som helst.

Jag har också alltid hellre gillat salt. Saltat mycket på mat och kan t.om ta lite rent salt i handen för att det är gott.

Jag tror inte jag träffat på någon sådan suris som du VSK😉

/Maria

[VSK]
2

ha ha ha ha ja nu vet ni varför jag kan vara sur ibland 😂

[VSK]
0

Jag lider, eller led av B12, och har man brist på den vitaminen så kan man få sug efter surt (det är ett av alla symptom). Det visste jag inte förut utan den info fick jag reda på när jag googlade. Men även om jag nu har normal dos av B12 i kroppen nu så slinker en och annan citron ned 😃

Maria
0

Jag har också B-12 brist men medicineras dock jag har aldrig märkt av något surbehov.

/Maria

tlover
0

Jag tycker att bitter smak (i kombo med andra smaker eller så et ska inte bara saka bittern) i lagom mängd är gott och det vet jag inte nån annan som tycker.

Det är däremot inte så att jag har sug efter det (men jag kan ha sug efter ett bittert te tex)

Men jag tycker också om söta saker och äter gärna sötsaker då jag kan. Rent sötsug (så att jag vill äta nått sött fast det spelar ingen roll vad) har jag med jömna mellanrum också.

l'm back

[VSK]
0

Jag fick 10 sprutor med B12, och sen ska jag äta en tablett Betolvidon 1mg varje dag + 1mg Folacin för folsyra. Hade för låg nivå av Folsyra oxå (givetvis), men de hör ju ihop.

Jag vet inte om de som utvecklar surhetsberoende måste ha en viss nivå av B12 eller om det beror på hur länge man haft brist, eller om det bara är slumpen som avgör vilka som får det eller inte.

[VSK]
0

Har aldrig hört talas om bitterhetssug…

Vad händer om du inte får i dig ditt bitterte?

Maria
0

#7 För min del var det nog inte så allvarligt. Jag fick börja med 4 Betolvex om dagen ett par veckor och numera tar jag bara en.

/Maria

[VSK]
0

Bra att det funkar med medicinen 🙂

tlover
0

#8 Som sagt så är det inte endast det bittra jag är sugen på (som att man kan vara sugen på vad som helst som är sött eller liknande) utan ett te som är bittert (och mycket mer).

Tja, oftast så har jag det teet hemma annars så tar jag det te som är mest likt i smaken helt enkelt

l'm back

Fridaaaa
0

Jag får lätt sötsug, är hopplöst :( Ska ju inte äta/dricka onyttigheter på vardagarna helst.  Är värdelöst. Känner inte att jag har beroende, mest sug. Förr var jag beroende av läsk/energidricka, nu får jag mest sug dåoch då:) 

Älskar surt godis!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
0

Inget socker för min del, men jag kan ta en bit mörk choklad ibland.