Våra fåglar
Här är Ni välkomna att lägga in Era bilder på fåglar - både vanliga och mindre vanliga .
Vi vet att många fotograferar fåglar, men kanske inte alltid känner till vilken sorts fågel det är. Då ska vi, med hjälp av Peter som är duktig på fåglar, försöka tala om vilken sorts fågel Du har fotograferat.
Ser fram emot fina fågelbilder och att kunna skilja på de olika arterna ! 🙂

Fiskmås

Gräsand. Hane vänster hona höger

Talgoxe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den här tråden ska jag följa och hoppas att få reda på vad fåglarna heter.
/Maria
# 2 Samma här ! 👍
Bara vilda fåglar eller även tamfåglar? =)
# 4
Varför inte…jo, ta med tamfåglar också ! 🙂
Åh så fina bilder i tråden. Nu gäller det att komma ihåg vad de heter.
När jag var barn så hade de på en bensinmack i Majorna en talande Stare. Den var i alla fall svart och formen av en stare och den kunde verkligen härma allt och säga långa meningar. Jag älskade att följa med dit.
/Maria
Jättefina bilder…så fina färger !
Hmm fattar inte varför undulatbilderna blev så konstiga :(
Siskorna är en grupp finkfåglar som man direkt ser är mindre än andra finkar och sparvar.
Den grå med rött i pannan heter gråsiska och den med gulgrönt heter grönsiska (inte att förväxla med den mycket större grönfinken).
Siskorna ligger genetiskt mycket nära kanariefågeln och de går att korsa med varandra.
Detta är en talltita eller kärrmes. Det finns också entita och de kan vara mycket svåra att skilja åt. Om man ser att den svarta huvan går ner som en spets på ryggen brukar det vara talltita som här.
Talltitan tillhör mesfåglarna som ofta är mindre än sparvar och finkar. Undantaget är talgoxen, som är den största av våra mesfåglar,
#10 Säkert en beostare från Sydostasien.
Den svenska staren har svartbruna fjädrar med en massa små ljusa prickar. De är större än småfåglarna på fågelbordet, men mindre än trastar. De äter med mask och larver och på de här bilderna kan man se staren leta mask i gräsmattan och sedan flyga till holken och leverera fyndet.
Så fina bilder, gillar ändernas stil Kärrmes är väl entita?
#23 Ja du ser, nu blandade jag ihop dem själv. Kärrmes är det gamla namnet på entita, helt rätt.
Vilka fina bilder och fåglar, kul för nu kan jag lära mig mera om våra vilda och mindre vilda vänner!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är en mes..på att lära mej skilja på olika småfåglar, väldigt intressant tråd, tack!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jättefina bilder, Peter !
Intressant..snart kan jag kanske skilja på småfåglarna som jag matar ! 🙂
Jag hade en tam stare en gång.
Inga fler fågelbilder ?
Jag gillar ju detta ! 🙂

Annan bild på talgoxe :D
# 30
Jättefin ! 🙂
wow toppen.. Älskar fågar

Nyutflugen taloxunge, så ser dem ut :)
Så sööt! Är den från i år?
Vi har några insektsätare i anslutning till tomten, sädesärlor förstås och tornseglare, de bor under tegelpannorna. Tornseglarna är helt osannolika flygare, de kommer in över gräsmattan i mycket hög hastighet, gissningsvis 50 km/h och flyger rakt in i sitt hål under den nedersta tegelpannan på verkstan.
Idag lyckades jag fota en annan av våra insektsätare som jag ofta hör, men inte så ofta ser, buskskvättan.
#34 Japp flög ut idag 🙂
#35 Ser välgödd ut 😃
Så många olika arter ser aldrig jag.
Vilka fina bilder Peter :D
#48 Tack Frida 🙂 En del av bilderna är fotade genom köksfönstret och då tappar man en del i kvalitet, exempelvis korsnäbben är en sådan hastigt tagen fönsterbild för att inte missa tillfället och då blir bilden inte så bra.
#49 Bättre än inget 🙂 Och roligt att ha sin samling också 🙂
#52 Jag tror jag har skrivit det innan men det kändes märkligt att se Sädesärlor vid Röda havet. Det känns som om det är "våra" fåglar.
/Maria
Otroligt vackra bilder !
Peter…hur kan alla dessa fåglar hitta hem till Dej ?
Så underbara bilder, härligt att få se dem på så nära håll.
De mest "exotiska" jag sett här i stan är en Gröngöling som satt och hackade i våra tallar här utanför för många år sedan och en Kungsfiskare i några sekunder nere vid Viskan, det också för många år sedan.
#54 och #57 Jaså du matar naturens "scavengers" du?😉 Här jagar jag bort dem.
:) Brukar inte mata dem, men på moppeutflykten i lördags gjorde vi undantag. Kajan var så himla kul, den fångade nästan allt i luften.
Jag matar dem alla!
I gengäld talar de om för mej när jag har gäster på gården. Jättebra för där jag sitter hör jag inte om någon knackar på dörren och tjuvarna har det inte lätt heller
#60 Hit kommer bara skator när ingen människa syns till och de både kommer och sticker iväg helt tyst. Varnar gör de bara när de ser katterna. Korpar och kråkor landar aldrig inom synhåll från huset. Ett och annat kajpar letar mask i gräsmattan vid fyratiden på morgonen, men aldrig dagtid, de flyger också helt tyst. De enda kråkfåglar som väsnas är nötskrikorna, men de kommer bara hit under vinterhalvåret. 🙂
#62. Oj, det var en riktig elak en! Hoppas att du har massor av extra holkar i ditt område så det inte behöver hända hos dig.