Denna veckas frÄgor !
till Dom som vill ! đ€
Har Du nÄgon gÄng Äkt fast i en fartkamera ?
FÄtt P-böter ?
Bötat för att Du inte anvÀnt sÀkerhetsbÀlte ?
Blivit stoppad för kontroll av bilen och fÄtt böter ?
Blivit stoppad som cyklist ?
Har du nÄgon gÄng Äkt fast i en fartkamera? Nix
FÄtt P-böter? Nix
Bötat för att du inte anvÀnt sÀkerhetsbÀlte? Nix anvÀnder alltid bÀlte
Blivit stoppad för kontroll av bilen och fÄtt böter? Nix
Blivit stoppad som cyklist? Nix
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Precis nÀr jag fÄtt Körkort 1976, var jag inne i en radioaffÀr. DÀr hittade jag en nedsatt bandspelare med 100 kr. Jag hade inte sÄ mycket pengar pÄ mig utan fick bege mig till posten och ta ut. Det var innan bankomaternas tid.
NÀr jag skulle parkera hittade jag ingen parkeringsplats utan stÀllde mig dÀr jag inte fick stÄ. Det skulle ju gÄ sÄ snabbt! NÀr jag kom ut stod en parkeringsvakt och skrev ut en bot pÄ 100 kr. SÄ bandspelare blev inte billigare.
NÄgot Är senare fick körde jag 55 km/h och fick fortkörningsböter. Men det var utan kamera inne i stan. De gömde sig i en park.
Sedan dess har jag varit förskonad, vilket Àr rÀtt bra efter snart 40 Är med Körkort. Jag kör ofta bil, om Àn inte varje dag.
âNĂ€r HjĂ€rtat och Sinnet Ă€r i balans⊠DĂ„ Ă€r allt möjligtâ
Har inget Körkort. Blivit stoppad pĂ„ cykel dĂ„ vi skjutsadeâŠ
Har Du nÄgon gÄng Äkt fast i en fartkamera ? Nej, jag kör inte bil.
FÄtt P-böter ? Nej
Bötat för att Du inte anvÀnt sÀkerhetsbÀlte ? Nej
Blivit stoppad för kontroll av bilen och fĂ„tt böter ? Nej men dĂ€remot stoppad med en trimmad moped och fĂ„tt böterđ Ăven stoppad en gĂ„ng dĂ„ vi var tre pĂ„ mopeden men dĂ„ slapp vi böter.
Blivit stoppad som cyklist ? Nej
/Maria
Har Du nÄgon gÄng Äkt fast i en fartkamera ? Nej
FÄtt P-böter ? Javisst, fanns inte ledig parkering till min lÀgenhet, stÀllde mig dÄ i den osynliga rutan bredvid
Bötat för att Du inte anvÀnt sÀkerhetsbÀlte ? Nej
Blivit stoppad för kontroll av bilen och fÄtt böter ? Nej
Blivit stoppad som cyklist ? Nej
Nej, pÄ allt men min bil har fÄtt 2 parkeringsböter dÄ jag hade lÄnat ut den till slÀkten. Först ville de inte tala om det men sen fick jag reda pÄ det i alla fall, det var med olika förare. Har ingen bil numera.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
Jag fick en gÄng P-böter utan att ha varit pÄ den platsen. Bara damp ner i brevlÄdan ! Men jag klarade mej undan och man bad om ursÀkt.
Alla lapp-lisor skulle behöva fotografera den bil hon sĂ€tter böter pĂ„ ! đĄ
Har Du nÄgon gÄng Äkt fast i en fartkamera?
Nej, i mesiga Sverige sitter det ju skyltar som talar om att det kommer en kamera,
FÄtt P-böter?
Ja, mÄnga gÄnger, men det Àr över 20 Är sedan sist. Den senaste gÄngen protesterade jag och fick tillbaka pengarna.
Bötat för att Du inte anvÀnt sÀkerhetsbÀlte?
Nej, jag anvÀnder alltid bÀltet,
Blivit stoppad för kontroll av bilen och fÄtt böter?
Ja en gÄng med en lÄnad bil, DÄliga dÀck,
Blivit stoppad som cyklist?
Nej.
#8 Ja inte ens alla kamerorna Àr igÄng heller.
# 8
SÄ Àr det i Norge med, men inte i Tyskland !
Ăr vĂ€l bra att dom talar om att det finns kameror ? HĂ€rhemma har jag lĂ€rt mej precis vart dom finns, men jag har ocksĂ„ sett mĂ€nniskor Ă„ka dit Ă€ndĂ„ !
#10 Nja jag tror att det hade gett bĂ€ttre "utdelning" om de inte varnat.MĂ„nga har en tendens att sakta ner precis innan fartkamerorna och gasa pĂ„ efter sen đ
Ja jag tycker att det Àr larvigt att varna för fartkamerorna med skyltar, dÄ blir det ju som Frida sÀger, att alla bromsar ner farten just dÀr och sedan kör Ät h_e för fort emellan.
I Norge varnas det ocksÄ för kamerorna, men de har en skillnad frÄn vÄrt system som leder till att det blir svÄrare att gasa emellan kamerorna. Deras kameror Àr lÀnkade med varandra sÄ att man ser om man kört för fort emellan dem. Det tycker jag att vi skulle ha hÀr ocksÄ, men i mesiga Sverige anses det alltför integritetskrÀnkande.
*12 Alla fartkameror i Norge som Àr inte sammankopplade, bara ett fÄtal. Och de Àr vÀl skyltade med "StrekningsmÄlning" och avstÄndet mellan kamerorna.
#13 Okej, det visste jag inte, men det Ă€r i alla fall inte sĂ„ mesigt som hĂ€r. Undrar hur det Ă€r i Finland? DĂ€r brukar man inte "ta nĂ„gra fĂ„ngar" đ

Svarar nej pÄ alla frÄgorna, men blivit stoppad av polisen utanför Norrköping dÄ jag körde för fort. Just dÄ stod poliserna och pratade och missade med fartmÀtaren.
Blivit fotograferad i Frankrike, men inte kom det nÄgra böter.
1 P-bot pĂ„ Slottet i Portugal pĂ„ 5âŹ= ung. 50:-
Man mĂ„ste ha tur i livet! đ
Far ej fortare fram Àn din skyddsÀngel flyger!
Hej Pialinn !
I Tyskland blev vi ocksÄ fotade, men inga böter kom !