Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 766 ggr
[Vandringen Med Wolf]
2

Advent och Juletid

Inte så väldigt långt kvar nu innan pyssel,ljus och annat smått och gott ska fram efter årets vila och åter förgylla den mörka årstiden.

Sitter här och bara funderar lite på hur vi är med minnen från barndomens Advent och Jul.

Finns det nåt som ni liksom inte kan låta bli för det var en tradition som barn att det fanns eller som man köpte hem för så skulle det bara vara.

Nåt som ni bara känner att det här det måste jag ha för så var det när jag var barn och så ska det förbli som vuxen också ?

Personligen måste jag varje år köpa en adventskalender med choklad i för en sån köpte alltid min far och självklart nallade jag ur luckorna innan och stod alltid som ett fån och försökte lura far att OJ det fanns inget godis i luckan,kan du tänka dig far sa jag varje gång Förskräcktgick han på't nehejdå men försöka duger Skrattar

Är inte alls för det här med Julpyssel och sånt men såna små saker dom tycker jag det är roligt att bevara och nu har jag köpt en kalender med godis till min gamle far så får vi se om han försöker lura mig 85 år gammal som han är Skämtar

Det finns ju massor vi bara minns med underbar nostalgi och även om jag idag inte har gran inne pga katter så har jag ett par utomhus och dom heter Jonas allihop för det var så jag alltid döpte mina granar som barn Skrattar

Berätta era underbara nostalgiska minnen och sånt som ni inte kan vara utan som vuxen just för det minner om underbara barna tider så som Julen och Advent var Blomma

Intehärutandär
1

Jag vill alltid ha en äkta gran, eller tall. Hade ingen äkta förra året och det kändes värdelöst. 

Mamma hade tomtar längst in i granen (på grenarna) och under som är från hennes mormor eller liknande. Dem älskar jag - de ska se elaka ut. 😃 Har inga egna, mer än såna gamla tyska porslins-tomtar jag brukar ställa i grupp på ett skåp eller i fönster.

Jullandskap växte jag upp med som vi barn fick ställa ordning. Då min son växte upp, så försvann det dock. Men nu kan jag ju börja om med det. 🙂

Annars är det viktigt för mig (med eget hem och barn) att ta fram alla julsaker till sonen fyller vid advent (utan honom skulle de nog komma pö om pö). Julgranen kommer in dagen innan jul. Och sakerna plockas inte undan förrens min födelsedag på tjugonda knut.

citytjejen
0

Tror faktiskt inte att jag har några måsten eller så som jag vill ha på och inför julen. När jag var barn så hade vi gran, julpynt osv, stundom även julgardiner, juldukar och sånt. 

Nu när jag är vuxen så tycker jag det är skönt att inte ha såna måsten, de "julsaker" som jag och min man har för oss är att vi gör glögg, fixar god julmat, jag tar fram mitt fina loppisfyndade änglaspel, en röd lykta och sen är är julandet färdigfixat! Lite (eller rättare sagt mycket😃) julgodis av olika slag gör vi också. Men allt detta bara för att vi vill och tycker det är kul. Jul-Kalle har jag sett så mycket i barndomen så det struntar vi i. Vi brukar se en skräckfilm eller nåt annat istället! 

Många håller på julstressar och håller på för "det ska vara så". Tycker det är lite tragiskt eller vad jag ska använda för uttryck. Att det inte är frivilligt, julen ska vara härlig, och skönt att vara ledig då dessutom. Fast jag gillar julen mycket, mysig stämning och god mat, vill nog inte vara utan den!

/Christina

Cristine
0

<<Nej jag har inget med mej från bardomens jular mer än fina minnen och där får det stanna. Har inte så mycket pynt men sätter fram  det för dottern skull. Mina jular de trettio år utomlands har varit väldigt olika beroende på om jag var någonstans i Afrika, Latinamerika, eller i Europa så jag har inga traditioner, mer än att det blir mest Spanskt  julbord med några plock från det svenska

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det är fint med allt pynt, men jag skulle aldrig hålla på med sånt på egen hand, det är frugan som är jätteintresserad av det, så hon får pynta som hon vill. Jag ger handräckning vid behov, men oftast vill ungarna göra det. Frugan är tomtesamlare och vi har säkert 100 tomtar i olika storlek, alla är inte framme samtidigt, men det blir många.

Jag har inga speciella minnen från julfirande när jag var barn. Vi var fattiga och trasiga och det var aldrig precis någon drömjul för oss barn. Ett glas julmust och skinka på julaftonen, kanske vörtbröd med den röda osten. Julgranen var oftast stulen. Vi tog någon efterlämnad när alla gått hem på julaftonskvällen.

Numera är det annorlunda, mer riktig jul, även om ingen av oss är särskilt förtjust i alla olika jultillbehör av gris, alltså syltor och liknande och inte heller Jansons. Här har vi prinskorv, köttbullar, lutfisk, julgröt och skinka, allt med kokt Potatis till. Fri julmustkonsumtion för alla som vill ha. Ungarna har lagt ner julklappstraditionen helt, nu är det bara pengar som gäller för att de ska nå sina sparmål. Vi försöker ändå ge dem något meningsfullt och stoppar pengarna i en bok till exempel.

Så här kunde det se ut här hemma på julafton för tio år sedan, det gör det förstås inte längre 😉

Maria
0

Min högsta önskan som liten var att få vara med i pysselgrupper som mina kompisar var men av någon anledning fick jag inte det.

När vår son var liten så tog jag igen allt det där och han påstår att han är sönderpysslad och får ångest bara han går förbi Panduro😃 Han säger det med glimten i ögat förstås.

Vi pyntade och gjorde mängder med kul grejor inför jul när han var barn. Han älskar dessutom julbord så jag har idag bokat bord för oss och sonen med sambo på Tofta Herrgård. Det bästa julbord jag någonsin ätit ute. Inget överflöd men allt är gott och bohuslänskt.

Här hemma har vi dock sparsamt med julpynt sedan sonen flyttat hemifrån. Jag gillar belysningen ute och adventsstjärnor och stakar men tomtarna får ligga kvar i sin låda.

/Maria

[Vandringen Med Wolf]
0

Det är intressant att höra och se hur olika vi gör och tänker.Man tycker liksom julen eller advent ser lika ut hos alla men kan se så olika ut.

# 1Gran och tall hade vi när jag var barn och tall är så enormt vackert 😎

# 2 Nä fy den där julstressen som så många har kan förstöra mycket så jag håller med dig lugnt och skönt med vänner/släkt och god mat 🙂

Det där låter spännande Cristine med spanskt på bordet,häriigt med variation från det traditionella 🙂

Härlig bild Peter,en sån där man blir både glad av och kommer in i julstämning med 😎

# 5 Å Tofta som är så mysigt och härligt,låter gott att slå sig ner till bords 😎

Maria
0

Några jular firade vi långhelg på Halltorps gästgiveri på Öland och det var speciellt. Vi kom dagen före julafton och åkte hem efter annandagen. Härlig julstämning hela tiden och fantastiska utflykter till olika sevärdheter på ön.

Det var när sonen var tonåring och min bror och svägerska var med plus mina föräldrar. Två katter har vi också haft med på Halltorp. 😉

/Maria

Afturelding
0

I min familj har vi alltid öppnat familjens julklappar på morgonen efter frukost. Eftersom att halva familjen låg i magsjuka förra året blev det dock inte så, och det kändes himla konstigt. 

Men annars finns det inget som "måste vara". Vi gör så som vi känner för.  De senaste åren har vi dock gått på bock-invigningen, och det får gärna bli en tradition.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

aggeelin
0

Jag kommer ihåg dofter från det att jag var liten. Och stämningar. Att komma hem från skolan på eftermiddagen när det var mörkt och mötas av doften av tända ljus, kaffe, saffransbullar och pepparkakor. Den tända adventsljusstaken i det nedsläckta köket och lugnet kring kaffebordet.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Vandringen Med Wolf]
0

Vad härligt med Öland Maria och att ta med sig katterna låter hur härligt som helst 😎

Jobbigt med magsjukan mitt i julen Afterelding.Råkade ut för det där och då bryts ju liksom allt man är van med.Hoppas ni får vara friska i år 😎

Aggelin ja dessa dofter oj dom kan verkligen ge en härlig känsla,minnen och stämning 😎

Jessicahagstrom94
0

Jag vill baka lussekatter varje år för det är tradition med min mamma🙂

Jag vill ha julgran - naturligtvis. Helst riktig, men förra året hade vi en plastgran eftersom min katt fortfarande var ung och det var hans första jul så vi trodde liksom att han skulle vara för nyfiken och vem vill ha en barrig katt som springer runt i hela lägenheten?😂 visade sig sen att han var otroligt duktig och bara nosade och petade lite försiktigt, sen låg han under den och spanade. 

Blir plastgranen i år igen - allt för att spara pengar. Och det gör mig inget, den såg så verklig och fin ut förra året!😃

En annan sak är att paketen SKA ligga under julgranen, annars blir det helt fel…😂🎁

Julskinkan är ett måste med äppelmos på. - annars kan jag lika gärna skippa julmiddagen.

Själva dagen går till som så att vi äter julmaten vid lunchtid, sen tar vi det lugnt ett tag innan det är Kalle anka och det där på tv kl 15, efter det får vi en av oss vara "jultomte" och dela ut julklapparna till alla, sen öppnar vi dom, sen sitter vi och tar det lugnt igen tills det är dags att skiljas åt. Det är alltid jag, mamma, pappa, min bror och mormor som ses på julafton. Kan tyckas vara en rätt seg dag emellanåt och det tycker jag också ibland, är ju inte jättekul att sitta och glo på familjen och bara prata menmen..

Jessicahagstrom94
0

Ja just det - vi har alltid julpyntat hemma med mer än en julgran :D

[Vandringen Med Wolf]
0

Äppelmos på skinkan det var nåt nytt för mig men det låter ruskigt gott så det ska jag prova på 😎Lussekatterna håller helt med dig där Jessica för dom kan man liksom inte vara utan och både skinka och lussebullar vill jag göra själv 🙂

Nä men fy vad sugen jag blev på lussekatter nu då,typiskt när man inte har några  😕😃

Jessicahagstrom94
0

Haha ja det måste du prova, det är sååå gott!😃
Jag blev också sugen på lussebullar nu🤐

[Vandringen Med Wolf]
0

Ha ha ha ja det smittar av sig😃 och jag har faktiskt äppelmos hemma från årets skörd och en bit kokt skinka i frysen så nu ska här provas på för det där lät gott det 😛😎

stina63
0

Julpyntar har mig.  Ischoklad är ett måste liksom cocostoppar också.. finns det inte Jansson på julbordet blir jag ledsen då är det ingen jul, ett måste för mej hehe. Älskar jansson

[Vandringen Med Wolf]
0

Håller med dig Stina Janssons är smaskens,minns när jag för många år sedan var vegetarian i mina ungdomsår och då blev det ju en helt vanlig potatisgratäng istället och inte alls en Jansson så som den ska smaka 😃

Gör inget stort av Julen men matglad och älskar att baka och laga gott så det hör Julen till att få lite smaskens på bordet men å andra sidan så är det ett intresse och nöje att få pyssla i köket året om 🙂

Intehärutandär
0

Skinka av något slag, äpplemos, Potatis och skysås hade vi på menyn i skolan. Fast det är nog borta nu. (Som vegetarian åt jag aldrig skinkan)

Jessicahagstrom94
0

#15 Trevligt, säg gärna om du tyckte om det eller inte när du har testat😃

[Vandringen Med Wolf]
0

Absolut och det där lär bli morgondagens lunch det 😎