Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 800 ggr
Cristine
0

Kissnödiga katter

Har de kattlucka så de kan gå ut eller går de på toan inne, isf har du dörren lite öppen så de kan gå eller måste du öppna dörren till dem.?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Har lådor inne samt öppnar till dem så att de kan gå ut. Honkatten är aldrig ute på nätterna så måste ha låda inne och på vinter är hon typ aldrig ute, hankatten är ute betydligt mer. Kan inte ha kattlucka då vi har liten vovve 🙂 
Kattlådorna står i ett litet rum utan dörr så de kan gå in och ut därifrån själva, hade inte fungerat annars

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
0

Har ett litet stopp i dörren som ser till att den inte stängs helt, utan blir lite öppen så katterna kan gå in eller skjuta upp dörren själva ^^

Marr
0

Har ju 4 katter och bara 2 lådor. Fast mina kissar är ute då dom vill och gör väl det mesta utomhus. Är vädret dåligt så kan dom ha väldigt brått in för att göra sina behov i lådorna. Sen ska dom ut igen.😃

Ibland är man inte hemma och kissarna inomhus kan bli nödiga & när det är mörkare & kalla tider vill jag ha katterna inomhus på nätterna. Då måste det finnas fräscha toaletter att tillgå.

Har hund som kan tycka bajjelådan är lite spännande. För att hindra honom ta sig in till lådorna har jag ställt ett kompostgaller som skydd, så bara kissarna kommer intill.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Evelina!
0

Har tre katter och en låda inne som används nattetid, när katterna inte är hemma under dagarna antar jag att de gör sina behov ute. I början när jag hade dem kom de in för att gå på lådan, men det gör de inte längre i samma utsträckning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Maria
0

Vi har en kattlåda till våra två katter som har en egen toalett😉(gästtoan). Fastän det är inomhus så har vi en kattlucka i dörren. Tycker det är jobbigt att ha en halvöppen dörr hela tiden. Jag har tagit bort svängdelen så det är bara ett hål.

Moritz har aldrig gjort något ute vad jag vet men vår gamle Lorentz gjorde sina behov i trädgården ibland och nye lille Lakritz sätter sig gärna ute.

/Maria

stina63
0

Mina har en väldigt stor låda badrummet. För Anton han är en som gräver djupt. Speciellt om han är väldigt nödig och kissig hehe. Då går det snabbt halv lådans sand är  utanför.
Hugo Han är lugn en de hörs inte att han är i lådan alls. All sand är det ska vara I lådan.
Har en med tak på i stugan,. Måste jag för där har jag inte så stor plats.

Anders 50
0

Har låda inne. Bra om man råkar glömma dem inne när jag åker någonstans.  Men de är ute lika mycket som inne, och numera även på nätterna. Lite retad blir jag ibland när nån kommer utifrån och går direkt till lådan.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Vi har numera två kattlådor till två katter. Det är riktigt bra för då blir det aldrig kris i lådan. Jag städar minst två gånger om dagen ändå kan det ibland (med en låda) bli för äckligt i lådan - därför är det bra med två lådor. Våra katter är innekatter. Vi håller på och gör en uteplats som även katterna ska använda och till den ska det finnas en kattlåda. Vi tänker oss att det ibland kan vara bra att stänga sovrumsdörren alternativt dörren till uteplatsen när alla de små hårdhänta barnbarnen kommer hit. De är jobbiga med katterna  och särskilt Maxen är för snäll och låter sig slås på men det kan bli tokigt om han skulle tappa humöret.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Vi har låda i badrummet och dörren är alltid öppen när ingen person är därinne. Vår katta är lite fin i kanten, så hon går in när hon är nödig. Jag utgår ifrån att hon kissar utomhus när hon är ute en hel natt eller en hel dag, med 2an håller hon på tills hon kommer in. Hon är en riktig jojokatt när vi är hemma och går gärna ut och in med tre minuter emellan, nästan så att man tror att hon går ut för nöjet att bli insläppt. 🙂

stina63
0

Hehe ja dom är roligt våra söta små katter..,

aggeelin
0

Praktiskt med toa inne även för utekatter - så det inte finns risk för att det toalettbrist för dem 🙂

Fridaaaa
0

Vår honkatt får dock för sig enstaka gånger att kissa på handduk om en har råkat hmna på golvet, likaså kläder i badrummet om det hamnat på golvet 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tarotstollan
1

Jag har två huvlådor till mina innekatter och lådorna står i badrummet. Dörren står alltid på glänt dit in och det är så inlärt i mitt huvud att den skall vara lite öppen att jag även ställer toadörren öppen hemma hos folk som inte ens har katt!😉😃 
De undrar ibland varför jag aldrig stänger deras toadörr efter mig, när jag då svarar "det är ju för att katterna skall komma in", då tittar de på mig medlidsamt och frågar" vilka katter"?😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

stina63
0

Hehe Tarotstollen så har jag de också. . Dörren är öppen hela tiden. Har lagt en handduk uppe på dörrkarmen för att den inte ska stängas.

Maria
0

Kan ni inte ha en kattlucka i dörren?

/Maria

stina63
0

Visst kan man de Maria.. Funderade de till toadörren i stugan, Sen skriva ovanför ingång till katt toan😃

Maria
0

#16 Haha, det var bra. Jag kanske ska sätta upp en sådan liten skylt här hemma så ingen kryper fel😃

/Maria

aggeelin
0

#16, 17 smart! 😃

stina63
0

Precis Marie så katterna hittar ingången också,,, 😃

Cristine
0

Har tänkt på det men vill inte förstöra dörren.

Maria
0

Vi övervägde också det här med att man förstör dörren men kom fram till att så länge vi bor här så kommer vi ha katter och då behövde vi inte fundera mera😉

/Maria

Cristine
0

Min katt är nu gammal och jag tror inte den kommer att leva så länge. 

Sedan tänker jag inte ha någon katt  eftersom jag bor så nära vägen

aggeelin
0

Men oj Cristine, är du säker på det? En katt är ett så bra sällskap. Innekatt?

Mooniq
0

Min katt har kattlucka. Det står en kattlåda på toa men den används endast en gång om året och det är nyår. Sigge är enormt skottade och sitter på mina fötter hela kvällen, och när jag går på toa så kryper han utmed golvet med in på toa o går på sin låda oxå. Tragiskt att han mår så dåligt men jag kan inget göra mer än att vara lugn.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Marr
0

Skulle nu matte vara borta oförskämt länge och en kissehög för mycket i bajjelådan så avhjälps det med att kissa i badkarets avlopp. Matte suckar men sen förstår hon och är ändå nöjd med det valet. Inge' jobbigt alls att skölja med lite hett vatten och duchcreme.

Katter är banne mig så kloka, renliga och logiska att när vi människor stänger in dom, så vet dom att dom åtminstone var dom ska kunna pissa, ibland är det lämpliga pissestället kanske ingen hit för folk! Katter som vill tala om att pisset är HÄR…På detta olämpliga ställe…kanske har en information till dig eftersom vi inte pratar alfabet med varandra.

Tolka kattens eller ditt djurs beteende behöver inte vara så förbaskat svårt…Feltolkningar gör att vi missförstår våra djur. Vill din hund bitas, vill din katt kissa i din säng, vill din häst inte lyda…vad beror det på? Feltolkningar och missförstånd vill jag säga…

När allt jag provat går åt helv med de traditionella metoderna…militärisk lydnad och dominans som jag blev lärd på 60-talet. Så har jag mina egna metoder, trots att jag är lite dominerande. Med ledande dominans så betyder det uppmuntran och tillrättavisande med de mindre gynnsamma dominansritualerna.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*