Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1195 ggr
Skorpion76
2

Joggare med hörlurar

Om det finns någonting som verkligen upprör mig så är det joggare som springer förbi och som samtidigt har hörlurar eller snäckor inproppade i öronen. N'r jag själv möter dem ute blir jag livrädd för att jag ska köra på dem och dessutom höör de inte mätande trafik. Om man tycker om att träna till musik finns det gym att gå på eller så kan man gå på olika pass dör de tränar i grupp! Det borde vara förbjudet att vara ute och jogga och samtidigt lyssna på musik!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Fridaaaa
5

Jag tycker inte att det är något fel med att ha musik i öronen, man får ju vara observant på sin omgivning oavsett.

Alla kanske inte kan/vill träna på gym eller i grupp men tränar bättre med musik i öronen ska de inte få träna då menar du? Och komma ut & jogga är ju bara bra för hälsan: Frisk luft plus träning/motion.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Whippet
3

Nej det tycker inte jag, dock får man ju kolla uppåt så man ser, och det inte händer en olycka, menat till joggarna.

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
3

Jag kan tycka att det är myyycket roligare att träna med musik i öronen

I'm out Vilar huvudet i handen

Rumblebee
5

Förstår mig inte på de människor som har hörlurar i öronen och inte ser sig för i trafiken. Man tycker ju att de borde vara extra alerta i och med att de bara hör musik. För så svårt är det inte att stanna upp och se sig för innan man ska över gatan. Fastän det finns så mycket att lära sig så verkar folk bara bli dummare när det gäller trafikvett känns det som ibland.

Skorpion76
0

Jag håller med dig, #4!  Dessutom tror jag att de har inträffat dödsolyckor där joggare har lyssnat på musik!

Fridaaaa
4

Vad är det för skillnad om en joggare har lurarna i än om det är en som promenerar, en som kör bil, en som cyklar, en som åker inlinse t.ex

Jag tror inte olyckor ökar för att många joggare har musik i lurarna. Många som saknar trafikvett idag med eller utan musik

Skorpion76
0

#6 Det är minst lika illa om de promenerar i rak takt, åker rullskidor, inlines, joggar, cyklar eller vad tusan det gör. Det är minst lika illa att någon som kör bil pratar i mobiltelefon samtidigt och håller den emot örat samtidigt som han eller hon håller i ratten med andra handen!

Fridaaaa
4

#7 Betydligt mer illa att köra och prata med mobilen i handen än att gå rask promenad med musik i öronen, markant skillnad. Går ju inte att jämföra ens anser jag.

Finns många som inte har musik i öronen som är trafikfara osv.
Jag har aldrig upplevt att det är någon skillnad med eller utan musik i öronen på folk

citytjejen
3

Har man koll när man promenerar/joggar och har lurar i, så är det lugnt tycker jag. Jag tar powerwalk varje dag och och har alltid lurar med musik eller annat, musik gör ju dessutom att man blir med peppad och motiverad under motionerandet. Inte är det riktigt jämförbart med gym där hög volym spelas, det är ju en annan miljö än att vara ute och röra på sig🙂

/Christina

[peter54]
1

#0 Det där är en personlig åsikt, inte ett faktiskt problem för alla. Jag ägnar inte mycket tanke åt joggare med lurar, men däremot cyklister ibland bilar. När de har hög musik i lurarna är risken stor att de missar farliga situationer.

Innan jag blev sjuk för 30 år sedan, tränade jag mycket och jag gillade att lyssna på musik när jag tränade styrka inomhus, men när jag tränade på min racercykel utomhus ville jaginte ha annat ljud än omgivningens, dels för att inte utsätta mig eller någon annan för fara, dels för att jag inte vill missa något.

Maria
0

Jag upplever nog också att alla "på hjul" med lurar i öronen är bra mycket värre än joggare eller de som promenerar raskt.

/Maria

aggeelin
1

Och de där med mobilen i handen när de kör! 🤐😟

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Intehärutandär
3

Jag är en av dem som alltid har musik/radio på då jag går ut. Vissa ställen bara i ena örat. Hade jag inte det, så skulle mitt handikapp isolera mig. Istället för att jag kan stänga det jobbiga ute. Håller med Frida, trafikvett saknas åt alla håll numer. Då jag gick i skolan hade vi trafikvecka en gång om året där polisen kom och godkände våra cyklar, kollade oss i trafiken, gjorde olika övningar (balans, reaktion, stopp m.m.), kollade på film från trafikverket osv. Idag finns inget. Min son har inte fått en enda lektion i trafikregler.

KPD
0

#1 Jag håller med. Människor måste själva ta ansvar, även om en del inte tycks göra det.

Däremot förstår jag inte behovet av att ständigt höra musik. När jag går ut lyssnar jag hellre på fågelsång, vågor mot stranden och andra naturljud.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Skorpion76
0

#10 Där drog du in en viktig poäng, Peter! 
#12 Javisst är det hemskt! Det borde vara förbjudet. Hur svårt är det att stanna och stå stila med bilen den stund man pratar i mobilen? Om jag är ute och går och min mobil ringer stannar jag och sätter mig på plattan som finns på rollatorn och som är till för att man ska kunna sitta på.

Fridaaaa
1

#14 Vissa tränar t.ex bättre av musik. Jag personligen har typ aldrig det när jag är ute & går då jag har hundarna också med mig då. Men ser inget fel med att ha det, vissa mår också bättre av det.

[peter54]
1

#14 Det där med att alltid ha musik i öronen oavsett var man befinner sig är något som i första hand unga människor ägnar sig åt tror jag. Jag vet inte varför, det får också mig att fundera på varför de inte vill höra alla fåglarna, porlande vatten, vågskvalp, vindsus i asparna, humlor som surrar, kossor som råmar, rågeten som lockar sin killing.

Jag gissar att det är tidens puls, de naturliga ljuden är inte rappa nog, inte intressanta, inte coola, vad vet jag? Den digitala åldern är här och lite oroad kan jag ibland känna mig när både min systers tonåringar och mina egna är okontaktbara på promenaden i skogen. Hur ska det gå att befästa intresset för miljön hos de ungdomarna när de aldrig ens hör det övriga livet utanför dem själva?

För min egen del är det helt otänkbart att ha andra ljud i öronen när jag vistas i naturen än de ljud naturen själv åstadkommer. Det är lisa för själen, utan det dog jag inuti. Vid tillfällen av nedstämdhet räcker det för mig att gå ut i skogen och sitta på en stubbe några timmar för att jag ska bli helt återställd i sinnet.

Anders 50
0

#15 Det är väl förbjudet att prata i mobilen när man kör bil, eller har jag fattat fel?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Skorpion76
0

#16 Självklart blir man peppad av att träna till musik, men ute i trafiken bär man även tänka på sina medtrafikanter.
#17 Du har så rätt Peter. 
#18 De är förbjudet i vissa andra länder, men inte i Sverige.

flisan708
0

Jag brukar ha musik på när jag är ute och går. När jag går där det är väldigt trafikerat så har jag bara en hörlur i. 

Mobil i bilen, allt för många messar och petar på luren när de kör. I min nya bil så kopplas det över i bilen och jag kan svara på ratten samt se på en display vem som ringer. Det känns mycket tryggare för både mig och mina medtrafikanter.

Fridaaaa
2

#19 Man tänker ju inte mindre på sina medtrafikanter för att man har musik i öronen. Då skulle ju bilister inte få ha radio på i bilen, blir ju samma femma.

Marinas Mix
1

Jag mötte en cyklande kvinna som dels hade hörlurar med musik i och samtidigt sms:ade, med ena handen på styret och blicken på mobilen. Lovar att hon vinglade över hela cykel/gångbanan.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Fridaaaa
0

#22 Ja smsa samtidigt som man cyklar är ju vansinne!

flisan708
0

Något som jag sett på sistone gällande hörlurar är att en del yngre förare har stora hörlurar på sig när de kör. Någon mer än jag som sett det? Förstår inte poängen. Nu kommer vi från ämnet men kom och tänka på det.

Tarotstollan
0

För min egen personliga del tänker jag mest på kvinnliga joggare med hörlurar som inte hör om det kommer en "överfallare" av olika slag och tar henne.
Jag skulle själv aldrig gå med hörlurar ute då jag hela tiden måste veta vad som kommer bakom mig när jag är ute.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skorpion76
0

#22 Det kan jag tänka mig! Fy sjutton! Frågan är när folk ska lära sig att "bara " cykla och verkligen koncentrera sig på det! 
#25 Du har en riktigt stark poäng där!

[Moa-]
1

Anders50, Skorpion76; det är olagligt att tala i telefon/använda mobil när man kör bil om det inverkar menligt på bilkörandet. Det går att läsa mer här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/I-fordonet/Regler-for-mobilanvandning-och-kommunikationsutrustning/Fragor-och-svar-om-mobilanvandning-i-bilen/

pernillaoscarsson
10

Då bör man inte heller vistas utomhus ifall man är döv?

Skorpion76
0

#28 Som döv har du ett handikapp och det är en helt annan sak. Jag är synskadad och på grund av det skulle jag vara en livsfara i trafiken. Jag råkade gå över gatan en gång med musik i öronen och var livrädd för att bli påkörd.  Sedan dess gör jag inte det mer! 
#27 Precis! Hur svårt är det att stanna med bilen den stunden man pratar i telefon? Eller så kan man säga så här: 
- Jag kär bil just nu. Är det okej, om jag ringer dig senare?

Anders 50
0

#29 Det finns ju handsfree i nyare bilar så man slipper hälla i moben.

#27 Allt som inverkar menligt på bilkörandet är ju olagligt. 😉

Fridaaaa
1

#29 Ja det är ett handikapp men lika stor fara ändå som att man har musik i öronen och inte hör heller omgivningen, vad skulle vara skillnaden, egentligen? Man kan vara lika observant oavsett vilket av det.

Man kan ju ha handsfree till mobilerna, blir inte mer annorlunda än om man talar med kompis bredvid.

[Moa-]
3

Skorpion76; jag håller inte med dig, dessutom anser jag att du har fel i sak.

1. Svarar du i telefonen så som du säger, då har du utfört den farligaste delen av att tala i telefon när man kör, att stressat leta efter telefonen och få till handgreppet att svara.

2. Det finns många ställen där du inte får stanna bilen, exempelvis på motorväg. 

3. Jag talar gärna i telefon när jag kör, men det inverkar inte på min körning, därmed är det lagligt. För mig är det som regel ingen skillnad mot att tala med en medpassagerare då jag som regel alltid endast har en hand på ratten om det inte krävs två, så som exempelvis kraftiga svängar.

Att just du har nedsatt syn gör att du kan inte utgå från dig själv som normen för hur andra utan denna begränsning i synen hanterar att isolera sin hörsel, att varesig se eller höra blir långt mer begränsande än att endast sakna/ha nedsatthet på ett av dessa sinnen…

Anders 50; skillnaden var att tidigare krävdes i stort en olycka för vårdslöshet i trafik, numera räcker det med att du kör svajigt eller missar att använda blinkers…

Skorpion76
0

Det här har kommit att bli en väldigt intressant råd med mycket spridda åsikter. Självklart är  vi alla olika som människor, vilket också har kommit fram i den här tråden, men jag blir livrädd när jag möter en joggare eller gående trafikant som har lurar i öronen.  Jag är rädd för att krocka med PIF.

Maria
1

#33 Vad är PIF?

/Maria

Fridaaaa
3

#34 gissar på Personen I Fråga 😛

#33 Fast du har ju också skyldighet att vara observant. Och om man möter en person så ser ju personen dig lika bra med eller utan musik i öronen. Nej får inte ihop ditt resonemang kring det hela alls faktiskt. För mig är det inte ett dugg logiskt nämligen.

Maria
0

#35 Aha, såklart🙂

/Maria

Anders 50
1

#32 Jag har haft Körkort länge men kan inte minnas att det var lagligt/ej straffbart förr  att ej använda blinkers eller att gira fram o åter på vägbanan.

Sen fattar jag inte varför det är farligare för  Skorpion76 att fatta moben och svara än när du gör det medan du kör?  Väl så farligt som att bara ha en hand på ratten.

Jag tycker det är ett ok sätt att svara som i #29 att man kör bil och inte kan prata.

[Moa-]
2

Anders50; vad menar du att påföljden i andra fall skulle vara för att ej nyttja blinkers? Orsakar du ej en olycka/nyttjar mobil samtidigt finns det inga lagar som reglerar detta.

Jag har inte sagt att det är farligare för Skorpion76 att prata i mobil, men har vederbörande en kraftig synnedsättning så är det klart att detta kan påverka. Jag vet ej hur omfattande denna är, det var Skorpion76 som själv nämnde detta. Jag lyfte detta i samband med diskussionen om att passera över en gata med hörlurar.

Jag vidhåller min åsikt om att det i särklass farligaste med att prata i telefon är just att hitta telefonen och svara, själva samtalet i sig påverkar enligt mig ej mer än att tala med en medpassagerare. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara farligt med en hand på ratten på en raksträcka?

Ford -57
3

Söka telefonen??????????? Va F_N, Den placerar man lättillgängligt INNAN man kör.

Springa//Färdas me lurar i öronen får dom väl, FÖRUTSATT att dom har full koll på läget omkring sej, om inte så kan d kvitta hur d går, d värsta e ju att d e en oskyldig medtrafikant som blir drabbad om nåt händer.

Medaljjägaren
3

#0 värre är det när folk går med näsan i telefonen över gatan utan att titta sig för osv. Varför? Visst, vill du trilla nerför ett stup eller vad som kan finnas på gatan när du inte ser dig för, en sak. Men om någon kör ihjäl dig, så är det ju den som kör som känner skuld för din död. Eller olyckan. Varför kan man inte stå still?

YEY, INSIDER!

Anders 50
3

#38  Nu var det ju blinkers det gällde, blinkar du inte vänster när du kör ut ur en cirkulationsplats så får du böter.  Behövs ingen olycka för att du ska få böter, och det har aldrig krävts olyckor för att få böter för t.ex. att inte använt blinkers som du skriver i #32

Sen tycker jag du ska läsa det du skriver i din kommentarer i din #32 till #29 en gång till.

Och var gärna tydlig med en gång i dina inlägg så du slipper korrigera och lägga till i efterhand, typ att du bara har en hand på ratten på raksträckor.

[Moa-]
2

Anders50; Frågar du de som arbetar med lagen såg de inför införandet att den ger en större möjlighet att ingripa är tidigare.

Anders 50
1

#42 Vilket införande?  Lagen om att ge tecken vid ändrad färdriktning är väl densamma som tidigare?

[Moa-]
1

Ändringen i trafikförordningen gällande nyttjande av mobil vid bilkörning.

Anders 50
3

#44 Varför svarar du om mobiler hela tiden? Vi diskuterar ju användning av blinkers. Lagen om mobilanvändning under bilkörning reddes ju ut långt upp i tråden.  Läs #41 en gång till (noga)

Men skit samma, jag ger upp.

[Moa-]
2

Nej, detta är en tråd om uppmärksamhet och grunden till denna del av diskussionen är nyttjandet av mobil vid bilkörning. Att du diskuterar något helt annat är din egen sak, det är inget jag diskuterar. Du motsatte dig att lagen fyllde någon funktion eller gjorde någon skillnad jämfört med före förändringen, vilket jag nu invände mot i min tur.

Skorpion76
1

#35 Precis! 
#40 Det är fruktansvärt och därför fattar jag inte hur olk kan vara så klantiga att de gör det!

Fridaaaa
1

Var en permobil som körde på en 2åring i mina hemtrakter för några få dagar sedan, där var det den som körde den som var oförsiktig och bara körde på. Tidningen påstår att barnet lekte och trillade framför & att den inte hann stanna vilket är struntprat (känner mamman)

Mirinda
4

Jag har en enda gång, i min ungdom, cyklat på gatan med musik i hörlurar. Det gjorde jag aldrig om. Det var jätteläskigt eftersom jag inte hörde bilarna som kom bakifrån.

Här där jag bor har vi gångbana och cykelbana bredvid varandra med endast ett vitmålat streck som avdelar. Ofta går sällskap på tre till fem personer i bredd, vilket gör att nån/några befinner sig i cykelbanedelen. Kommer jag då cyklande bakom och ska köra förbi plingar jag med cykelklockan för att uppmärksamma dem på att det är dags att kliva ur cykelbanan. Om de då går med lurar på hör de inte det. Då har jag att välja på att stanna och kliva av cykeln och försöka leda den förbi eller gira ut på den hårdtrafikerade gatan och ta risken att bli påkörd av en bil (kan föreställa mig en bilists reaktion på cyklist med det beteendet). Joggare är (enl min erfarenhet) mer medvetna och jag har aldrig upplevt att de tagit risker för egen del eller utsatt andra för fara.

Som cyklist är man oskyddad, förutom på hjälmklädd skalle, så man är i en annan sits än en bilist. Även om jag, juridiskt sett, har rätt så slår jag mig lik förbaskat om jag kolliderar med andra trafikanter.

Skillnader i trafikbeteende ser jag mest när jag jämför storstadsmiljö och landsbygd. Om trafikanter (alla kategorier) i storstan tog hälften så mycket hänsyn, som jag upplever att så gott som alla på landsbygden och i småstäder gör, så skulle trafikanterna här i "asfaltsdjungeln" leva mer säkert.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Skorpion76
1

#49 Där har du en poäng.

Medaljjägaren
0

#48 så hemskt.

YEY, INSIDER!