Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 562 ggr
aggeelin
0

På tal om att efterleva trafikregler...

Idag har jag vid två tillfällen mött (jag cyklar) cyklister på vänster sida av vägen. I min förvåning mötte jag den ena fel, dvs, de mötande närmast kanten och jag själv ut mot vägen. När jag mött den andra var jag mer på "hugget" så hon fick åka ut mot vägen och hon såg mycket förvånad ut när jag "tvingade" henne att lämna vänsterkanten.

Ser du något tokigt i trafiken?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

TjockaBerta
1

Ja, folk känner helt uppenbart inte till högerregeln .

>>>Malum domesticum<<<

aggeelin
0

#1 Du menar regeln om att cyklar ska köra på höger sida av vägen? Den trodde jag var helt självklar. Sitter som berget.

Och, mycket ofta kör cyklar mot rött.

Och, nästan alla gångare går på vägens högra sida. Sitter som berget hos mig att jag vill se bilar och cyklar jag möter.

TjockaBerta
2

#2 Du bekräftade mitt påstående direkt :D Högerregeln: den som kommer från höger i en korsning har företräde.

>>>Malum domesticum<<<

Ford -57
1

Fotgängare som kliver rakt ut i vägen bara. Dom kan ju trösta sej me att dom hade i alla fall rätt om dom sen hamnar i rullstol, 😃😃😃

-Aida-
2

ser folk hela tiden som bryter mot trafikreglerna, folk som cyklar rakt ut i gatorna där de är mycket trafik, eller fotgängare som går rakt ut i övergångsställen och anser att varenda bil i en rondell ska stanna, cyklister som cyklar mot rött fast de kommer bilar som har rätt att köra.
Jag är dålig på trafikreglerna men jag stannar alltid på övergångsställen och väntar tills bilarna stannat så man verkligen ser att man kan gå över, bara onödigt att riskera nåt alls, de finns dom som inte stannar eller ens hinner stanna, dom kanske till och med gasar på istället.

Fridaaaa
0

Folk som kör för fort (för vanligt)
Folk som kör om på 30 sträcka
Idiotomköringa
Folk som cyklar mot enkelriktat (gäller samma regler som för bil)
Idiotparkeringar.
Gående personer som bara går rakt över, både på och utan övergångsställen utan att titta sig för

kan rabbla upp massa

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
0

Hela tiden. 

Blinkers verkar inte finnas på nya bilar. Om det finns på ett par få, så blinkar dem samtidigt som de svänger - fast de ser att man står och väntar på att få gå över. Spelar ingen roll om det är snöstorm eller spöregn och armarna blir ap-armar av tunga matkassar. Respekt finns inte. 

Folk som cyklar på trottoarer, som inte är "cykel-väg".

Bilar som vägrar stanna vid övergångsställen. 

Ja, mycket ser man som fotgängare. Och blir förbaskad.

Maria
0

Vid mitt jobb på Sahlgrenska så måste jag passera cykel/gångbana, buss/spårvagnsfil och slutligen gata när jag kommer så det är tur att det inte händer fler olyckor. 

Visserligen är det bara några meter till akuten men ändå😉

Det är ju rödljus vid gatan men inte för buss och spårvagn eller cykelbanan.

/Maria

[peter54]
0

#7 Att stanna för gångtrafikanter vid övergångsställen är såvitt jag förstått inte ett lagstadgat krav, utan det ska ske i samförstånd mellan fotgängaren och bilföraren, dvs att fotgängaren måste söka ögonkontakt med bilföraren och visa att hon/han avser att gå över gatan. Det innebär att det inte är en fotgängares rättighet att bara kliva ut i gatan utan att se sig för.

Intehärutandär
1

#9 Jag trodde det var lag såvida det finns streck + skylt. Annars behöver inte föraren stanna?

Fridaaaa
2

#9 Jo det är lag att fordon ska stanna för gående vid övergångsställen.
De kan till & med kugga en om man kör över ett övergångsställe när någon ska gå över vid uppkörning

Intehärutandär
1

Fann detta på körskola https://korkortonline.se/teori/passager/ 

Sedan finns denna med https://lagen.nu/1998:1276

[peter54]
0

#10, #11 Ja jag har tolkat det fel, bilföraren har väjningsplikt gentemot gångtrafikanten, men gångtrafikanten måste visa att hon/han avser att passera. Jag läste paragraf #61 och där står följande:

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.

När jag åker hem från stan efter dialysen med sjukresetaxi händer det rätt ofta att fotgängare kommer halvspringande och bara rusar ut i gatan utan att se sig för, särskilt när mörkklädda personer utan reflexer gör så vintertid blir det riktigt läskigt.

Intehärutandär
0

#13 Folk utan reflexer är en historia i sig. 😐

aggeelin
0

Ja, reflexer är något som verkligen behövs! Och så otäckt att möta svarta skuggor som plötsligt dyker upp!

Fridaaaa
0

Vet ett par som gick mycket innan där mina föräldrar bor, hon hade reflex han mörkklädd, ni kanske kan gissa vem som alltid gick ytterst?

pernillaoscarsson
0

Jag hatar folk som inte kan använda blinkers rätt! I våras skulle jag köra ut på en större väg, till vänster kommer det en bil som blinkar in på vägen jag kör ut från. Jag kör ut och idioten börjar tuta och räcka fingret mot mig. Hon skulle inte alls in på min väg utan rakt fram. Ändå blinkar hon in på min väg? Vad är poängen med blinkern då?

Det samma gäller folk som inte kan lära sig att blinka ur en rondell! Hur svårt kan det vara? Jag kör aldrig ut i en rondell när det finns bilar i den. Blinkar inte folk ut så blir det en jäkla lång kö bakom mig!

Eller folk som inte har tid att vänta. Jag skulle parkera bilen vid jobbet en dag och saktar in och blinkar in mot parkeringsplatsen. Bilen bakom hade så bråttom så att den skulle köra förbi. På den sidan jag svänger in på. Han fick tvärnita. Rätt åt honom. Men va fan?!

Anders 50
0

Att inte  blinkers används är det vanligaste som jag märker när det gäller bilar Cyklister och fotgängare spelar ju i en egen division, de är ju livsfarliga i trafiken.

Och så retar jag mig lite på de som envisas med att blinka höger när de är på väg in i en cirkulationsplats och sen svänger vänster.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Intehärutandär
0

#11 Ja, där sa Du något. Min lillebror kuggade första uppkörningen för han inte såg fotgängaren vid övergångsstället. Hade glömt det.

KPD
0

#3 Det är en mycket vanlig missuppfattning, att den som kommer från höger skulle ha företräde. Så är det inte. Däremot har den som kommer från vänster skyldighet att lämna företräde till den som kommer från höger. I korsningar, där högerregeln gäller, måste den som kommer från höger kontrollera, att den som kommer från vänster fullgör sin skyldighet att lämna företräde.

Företräde har man om man färdas på en huvudled eller passerar en korsning, där ett vägmärke upplyst att den som kommer på den andra vägen har skyldighet att lämna företräde.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Fridaaaa
0

#18 Tvärtom menar du? Man blinkar ju höger när man ska ut ur en rondell och blinkar man vänster så betyder det att man ska runt hela rondellen sedan blinkar man då höger när man ska ur den. Får man lära sig på de flesta körskolor idag 🙂

Anders 50
0

#21 Du har så rätt!  Visst skrev jag fel! 😃Att ingen annan reagerat?

Så bra med skärpta ungdomar som rättar gamlingarna!  😃

Nån medis eller värd får gärna rätta till det .

Anders 50
0

#21 Bra att man ger tecken, men då ska man göra det inne i cirkulationsplatsen och inte utanför. Helt onödigt och fel, för man får ju inte svänga åt vänster.

Fridaaaa
1

#22 Haha hade inte varit bra om du svängt vänster i rondellen haha

KPD
1

#22 Jag trodde, att du menade vad du skrev: "Och så retar jag mig lite på de som envisas med att blinka höger när de är på väg in i en cirkulationsplats och sen svänger vänster. " 

Vem blir inte irriterad, när någon blinkar höger och svänger vänster?

flisan708
0

Igår när jag åkte från affären så var det ett gäng barn 10 -15 år som cyklade vid en mycket trafikerad väg och de hade noll koll på trafiken. Det gjorde mig rädd för de tittade inte på trafiken alls. Ett under att inget hände.

KPD
0

#26 En bidragande orsak är att polisen helt tycks ha gett upp, när det gäller cyklister. Jag menar inte att de ska ägna all sin tid åt att beivra trafikbrott, men det krävs att det åtminstone sker ibland, om respekten för lagar och regler ska upprätthållas.