Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1519 ggr
Cristine
0

Finns det ålder för jeans?

>Vid vilken ålder ska man sluta använda dem tycker du?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Niklas
9

När de är 10 år eller om det blir för stora hål på dem. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tarotstollan
1

Aldrig eller när de börjar kännas obekväma att ha på sig!
Själv började jag inte använda jeans innan jag var en bra bit över 20. Hade alltid manchesterbyxor eller liknande, vet inte om det var för att jag växte upp ute på landet eller så. Det blev när jag flyttade till den "stora" staden och började jobba som riktiga jeans kom på tapeten!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

#1 Hehehe :)

Min pappa hade nästan alltid jeans och han blev 93. På slutet hade han nog mer ofta ett par mjukisbyxor som han gillade.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

#1 Haha, den var bra😃

Jag tycker inte det finns någon åldersgräns på vanliga jeans mer än möjligtvis modell.

Det är mindre snyggt med de där jeansen som är supersmala ända ner till fotknölarna på en äldre kropp.

/Maria

Intehärutandär
1

Fel modell är fult oavsett ålder. Då man blir äldre tenderar tyngdkraften göra sitt och rumpan rymmer. Som tur var finns ju otroligt många jeans med stretch och lyft idag. :) Personligen vill jag se äldre i kjol/finbyxa. Min mormor har aldrig haft byxor på. Jag avskyr det med. Vid eftertanke tycker jag kjol/kostymbyxa är finast på alla vuxna.

Cristine
1

#1 Tappade du en 1.a Niklas?

Cristine
0

Jag har problem med min dotter som bar vill använda Jeans; Varje gång kjol eller klänning kommer på tal blir det bråk, de snygga skinnbyorna hon fick i julklapp tar hon inte på sig så jag måste ge bort dem. vad gör jag?

Maria
2

#5 Nu blir jag nyfiken😉 Du skriver att kjol/kostymbyxa är finast på alla vuxna. När är man då vuxen?

/Maria

aggeelin
1

Även min mamma hade alltid jeans. Mycket sällan kjol eller klänning. Jag tror att hon tyckte att hon hade fula ben och att de gömdes i jeans.

Intehärutandär
0

#5 haha, ptja..20 ? Nu talar vi utseende, inte mognad. 😊

Intehärutandär
0

#7 Det är nog bara att ge upp. Även om många kvinnor passar i kjol/klänning rent kroppsligt - så ser det ju inget vidare ut om man känner sig obekväm.

fruktgumman
2

Jeans har ingen ålder. Jag har så gott som alltid jeans. Jag känner mig helt bortkommen i andra kläder. Det är inte jag. Kjol, klännnig eller andra finbyxor har jag bara om jag verkligen måste. Som bröllop eller liknande kanske det inte passar att komma i jeans. Min pappa (70+)har alltid jeans också, men mamma har jag aldrig sett i ett par jeans. Hon tycker inte om jeans.

stina63
1

Hehe ja ju äldre jeansen är ju skönare är dom…..

Cristine
0

Jo jag kan förstå att det kan vara bekvämt  men jag tycker att på sommaren bör man passa på att lufta där nere också Med kjol eller klänning.

[peter54]
1

Jag gillade att använda jeans, helst Levis 501, men sedan 1997 är jeans ett omöjligt plagg för mig eftersom de inte går att få över proteserna. Min fru har oftast jeans, kjol eller klänning tror jag inte att hon äger ens.

fruktgumman
1

På sommaren har jag jeansshorts, men inte kjol eller klänning

Halvdansken
2

Jag är exakt som fruktgumman. Lever i jeans. Kjol/klänning under pistolhot.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaF]
7

Jag har klänning nån enstaka gång. Jeans till 99%, trots att jag säkert anses som gammal, med mina snart 61 år. Mina favoriter just nu är sväva ända uppifrån och till fotknölarna och jag skiter fullkomligt i vad andra tycker. Det är jag som bär dem och jag trivs. Har aldrig förstått varför andra ska bry sig om vad man har på sig, Har inte heller förstått varför vissa människor fått för sig att man inte kan ha vissa plagg p.ga sin ålder. Man behöver inte "käringa till sig eller gubba till sig" bara för att man kommit upp till en viss ålder. Och förresten…vem bestämmer den åldern?!

Varför bry sig om vad andra har på sig, om det är passande osv  osv?!

Jag vill t.om begravas i mina jeans. Skulle vara konstigt att se mig "utstyrd" i något som jag inte brukade ha då jag levde 😉

Maria
0

#18 Jag kände mig lite träffad där😉

Jag har meningsfulla saker för mig även om jag kan tycka om/eller inte tycka om vissa plagg  på både mig själv och andra.

Allt är ju en smaksak givetvis och handlar varken om ålder, kön eller kroppsform.

/Maria

Mirinda
4

Älskar jeans - ju äldre och mjuktvättade de blir, desto skönare skönare. Nu för tiden är det ju stretch i jeansen också, så passformen blir bättre utan att man behöver offra något av bekvämligheten. 

Minns med fasa hur jag i tonåren (skarven mellan 70- och 80-tal) låg på rygg och kämpade med att få igen gylfen när jeansen var nytvättade. När de väl var på kunde man inte sitta med kroppen i rät vinkel, för då skar linningen nästan av en på mitten.

Hurra för gamla slitna jeans och stretch! Tänker fortsätta med det så länge jag lever.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anders 50
1

#18  Har mina aningar om hur du ser ut i jeans. . . fortsätt med dem på! 😉

Jeans har jag ju oftast, men ibland är man ju tvungen att dra på sig varselbyxor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

KPD
0

#0 Kläder tränger uppåt i åldrarna eller följer i vart fall med en generation. Som barn tror man att vuxenkläder är vad ens föräldrar har, men de har vad som är modernt just då. 

Jag trodde att jag skulle sluta med jeans, när jag fyllde 30, och jag trodde att jag skulle sluta med jeans när jag fyllde 40, men hade inga motsvarande tankar inför 50-årsdagen. Däremot finns det annat, som jag nog borde rensa ut ur garderoben, men det är en annan fråga.

#2 Jag är uppväxt i Stockholm och föredrog också manchesterbyxor. När jag på högstadiet i början av 1970-talet började jeans slå igenom, men de flesta hade nog andra byxor.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Anders 50
0

# 22   Var ni så sena i Stockholm?  Här i Småland var det Lee-jeans som gällde redan 1963 när jag började första klass på realskolan.

Och som man skrubbade dem, både med rotborste och sandpapper. 😃

pringles
1

#14 Gäller det bara kvinnor att det bör "luftas där nere" sommartid? Är det inte även vktigt för oss män?

citytjejen
0

Jag älskar jeans och tycker inte att det finns någon åldersgräns för det. Vill man ha jeans så ska man ha det kort och gott🙂

/Christina

Tarotstollan
0

#24. Det är nog bra att lufta både för kvinnor och män!😉

Mirinda
0

#24 Det finns ju brallor med häng och tunna trekvartsbrallor. Det borde bli luftigare. Eller?🤔 Som kvinna har jag ju inte riktigt rätt anatomiska förutsättningar för att veta hur det förhåller sig.😉

aggeelin
0

Min pappa hade varit 101 i år och han hade säkert fortsatt med jeans även då.

Afturelding
1

Man ska aldrig börja eftersom att det är ett fruktansvärt påhitt 😉Jag blir klaustrofobisk bara av tanken, haha.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Anders 50
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 29  Då blir du det när du kollar den här filmen . 😃

Afturelding
0

#30 Hahaha, ja, herregud… 😃

/Rebecca

Cristine
2

Så var det på min tid Andersnär byxorna var stumma, de gav inte med sig en millimeter så man fik lägga sig på sängen och med väninnans hjälp dra upp dragkedjan. Jag fick mina -58

När man satt sej höll man på att svimma så långa stunder blev det inte  av vila, endera stå eller ligga.

Lite OT om hur jag blev väldigt poppulär på RusafaTeatern i Valencia.

Jag hoppade in ibaletten för att vicka för en tjej som var sjuk några dagar, när jag provade hennes dräkt (som en baddräkt) gick den inte över bysten så jag fick prova ett 20tal av dem men alla var korta så vi tog den som var bäst och sömmerskan sprättade up sprund på sidorna vid benen så jag kunde dra upp den.

Men mitt i nummret av dansen fick vi applåder (jag) baddräkten hade åkt in i sjärten som en tanga och drog då ned den så halva bysten var framme. Jag var omtalad längeeeeeeee!😃

Mirinda
1

Tack Anders och Christine! Jag skrattade så tårarna rann åt filmen och den härliga historien.

[peter54]
0

Stumma jeans är väl fortfarande aktuella? Jag hade uppfattningen att stretch mest, eller kanske till och med enbart, används av kvinnor. Tänk er en gubbe med lekamen som Kronblom i stretchjeans 😃

Nu kan jag som sagt inte använda jeans längre, men aldrig vid min fot att jag skulle sätta på mig åtsmitande kläder 😉

KPD
0

#34 Också jag tror att det är kvinnor som köper stretchjeans. Själv är jag traditionalist. När jag köper jeans, bör de vara otvättade. Tyvärr är det nästan omöjligt att få tag på. Wrangler kan man dock beställa från USA.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

aggeelin
0

Jag har endast haft stretchjeans sen ca 1998 eller så. För mig är det skönt med jeans som sitter  åt på kroppen. Och jag tror som ni att det mest kvinnor som vill ha det så

Anders 50
3

#36 Jeans finns ju storlekar lika för båda könen och stretchjeans är väl nästan det vanligaste för män över 20  års  😉 ålder numera?

Stretch är ju inte detsamma som ålskinn utan de smiter bara åt där de ska. Finns det nåt fulare än tyg som hänger i baken eller fladdrar över låren? Fick faktiskt en komplimang för min bak av expediten i somras när jag provade ett par stretchjeans! 😃

[peter54]
0

Jag har nog inte fattat riktigt vad stretchjeans är för något, jag vet bara hur de sitter på frugan och att jag aldrig har haft sådana byxor. På henne är de ju tajta överallt, även på vaderna. 😉

Cristine
0

#38  Då är de väl som de ska vara… åtsittande….överallt!

[peter54]
0

Jag har aldrig haft jeans med Gällivarehäng eller pös därbak, de har suttit hyfsat åt över baken, men jag slutade som sagt med jeans av tvång 1997 och då hade jag använt Levis 501 i över 25 år. Före den perioden kunde jag ha Lee som är ännu smalare skurna än Levis. De jeansen är vad jag har erfarenhet av och i dem fanns absolut ingen stretch.

Tarotstollan
0

Jag skulle aldrig ta på mig några tajta jeans, det är bland det värsta jag vet när kläder sitter åt. Dessutom hade det sett mer än skrattretande ut med tajta kläder på en flodhäst!😉😂

aggeelin
0

Smaken är olika som sagt! 😎

Mirinda
1

Alla stretchjeans smiter inte åt överallt. Jag använder modeller som ser ut som vanliga jeans men stretchar där det behövs. De sitter bl a  lite lösare nertill.

Ibland hittar jag stretchjeans åt sonen, men det är rätt ovanligt tyvärr. Han avskyr om de sitter åt hela vägen ner, för att de blir bökigare för honom att ta av då. Jag är tacksam om jag överhuvud taget hittar brallor som inte är jättemycket för stora i midjan åt min långbente grabb.

Afturelding
1

Stretchjeans betyder ju egentligen bara att tyget är just stretchigt. Man kan sy oversizemodeller i stretch också, som inte sitter åt alls.

/Rebecca

Anders 50
1

#44 Precis. Jag har stretchtyg i  flera av mina jaktbyxor och i mina varselkläder för jobbet. Så skönt att de ger med sig när man böjer sig t. ex.  Och bra att midjan på dem anpassar sig när de krympt.  😉

Mirinda
2

#45 Ja visst är det märkligt att kläderna kan krympa i garderoben. Måste vara något i klimatet som förvärras kring jul. Illasinnade personer i min närhet påstår att det är jag som expanderat. Men det är bara elakt förtal.😇

Tarotstollan
0

#46. Ja, antingen klimatet eller något i tvättmedlet eller vattnet runt om i Sverige!🤔

Cristine
1

Javisst det är ju fukten från höstrusket som gör att kläderna krymper det har jag minsann också märkt, sedan kommer det där gamla spöket tillbaka varje år och upptar spegeln så man inte ser sig själv. Jag brukar håna henne och fråga om  hon aldrig sett en frisör i sitt liv  men hon rör sig inte ur fläcken.

Tarotstollan
0

😂

[peter54]
0

Tack för stretchinfon, jag visste som sagt inte riktigt hur det funkade med stretch eftersom jag bara sett de stretchjeans som min fru har. På grund av ytterdiametern på protesholkarna i mina underbensproteser, kan jag inte använda byxor med mindre omkrets i benändarna än 48 cm, alternativt använda resårändar på byxbenen. Därför har jag numera nästan uteslutande cargobyxor till vardags.

Jeans har ofta ganska smala benändar, till och med så kallade "raka" jeans har för smala benändar. Kanske skulle det funka med jeans om det går att få med stretch där man böjer kroppen och sedan förse dem med dragkedja nertill. Jag har för dålig motorik i mina stela händer för att klara sådana jobb numera, så det är enklare att köpa cargobyxor 😉

aggeelin
0

Rolig tråd det här!

Mirinda
0

#50 Har du testat bootcut? De är vida längst ner.

[peter54]
0

Nej, visste inte att de fanns, men jag ska testa såna vid tillfälle 🙂