Den lilla bleka blå pricken
En tankeväckande sida med ett bra klipp på ca 3 minuter. Varför detta hamnade under Livskvalité? Ja, filmen beskriver en av grundpelarna och man får lite perspektiv på allting.
Verkligen värt att tänka på, i alla ödmjukhet….
"Det är dags för mänskligheten att vakna nu, och dags för oss alla att ta ansvar som individer för den värld vi lever i och den värld vi vill lämna till framtida generationer. För om något så är väl ändå vår planet, vårt första hem, värd att hyllas varje dag för all framtid?"
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
En tankleställare för de som tänker att det lilla jag kan göra är ingen idè när det finns så många andra som kan rädda världen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Väl värt att stanna till de tre minuter det tar att se klippet. Många kloka ord i filmen, särskilt de avslutande. Budskapet stämmer till eftertanke. Vad är mest viktigt för att vi ska kunna leva ett bra liv?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Det är väldigt oroväckande hur vi hanterar varandra och jorden vi lever på.
Jag betvivlar starkt att marknadskrafterna kommer att ge vika, eller att folk i allmänhet kommer att vilja ge avkall på det de har, alternativt hjälpa upp de fattiga länderna till rimlig nivå samtidigt som de sänker sin egen standard.
Därmed tror jag att detta århundrade är det sista med stora vilda rovdjur, elefanter, noshörningar, gorillor med flera. Vi förbrukar resurser i en takt som kräver fyra jordklot för att räcka till.
Detta kan låta pessimistiskt, men jag tycker att det bara är realistiskt att se på det så. Människan har aldrig backat under de 200 000 år Homo sapiens funnits, jag tror inte hon kommer att börja backa nu.
Georg Borgström varnade för detta redan på 50-talet, men ingen lyssnade, här i Sverige blev han snarare hånad och förlöjligad. Människor skulle ha lyssnat på honom och bromsat redan där innan den mänskliga populationen ens var hälften så stor som nu.
Intill videon om den lilla blå pricken finns denna dikt skriven av en 14-åring. Den är precis lika sann och lika viktig som videon om den blå pricken (som för övrigt kommer från Carl Sagans TV-serie Kosmos, som visades i TV för över 30 år sedan), ingen makthavare har försökt göra särskilt mycket i rätt riktning sedan dess.
http://hyllat.se/14-aring-skrev-nyss-den-viktigaste-dikten-i-detta-artionde/