Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: våra-vänner-djuren-natur
Läst 551 ggr
[peter54]
0

Kalvnäsets naturreservat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag med mig barnen på en stunds promenad och fikapaus i Kalvnäsets naturreservat. I våra trakter är det mest blandskog med mycket sly och ris, men neråt Harbonäs och Kalvnäset råder en helt annan miljö, mest liknande den i södra delarna av Sörmland. Varför det är så vet jag inte, men det är lika fantastiskt att kliva in i den totalt främmande miljön jämfört med den vi ser här dagligen.

[peter54]
0

Här är stigen ner mot Kalvnäset.

[peter54]
0

Området är "befolkat" av får för att hålla landskapet öppet.

[peter54]
0

Här är en liten bagge.

[peter54]
0

Barnen bar på en påse med drickaflaskor och en annan påse med bullar och genast kom några får springande mot dem. Jag gissar att det finns folk som matar fåren vad nu det ska vara bra för, de går ju i sin mat hela dagarna.

[peter54]
0

En blodröd ängstrollslända på klippan nere vi sjön Tämnaren.

[peter54]
0

Viken vid Kalvnäset håller på att växa igen fullständigt. När vi var ner hit första gången var hela viken en fin vattenspegel och man kunde fiska med spinnspö från land. Nu har en förening bildats i kommunen för att samla ihop medel och muddra vikarna.

[peter54]
0

I gattet ut mot Tämnarens öppna vattenspegel ligger en knölsvan, soldiset i värmen gör bilden oskarp på långa håll, det var 28 grader i skuggan när vi var där.

[peter54]
0

Kalvnäsets naturreservat är välkänt bland fågelfolk och här finns många ganska exklusiva kryss att göra, som exempelvis sommargylling, blå kärrhök och rördrom. Jag sååg inga fåglar alls utöver knölsvanen och den här gröngölingen som satt i vägkanten när vi skulle åka hemåt. Bilden är dålig, fotad genom en dammig vindruta.

Maria
0

Åh vilka fina bilder som vanligt. Bilden på sländan var ju för fin.

/Maria

Cristine
0

Härliga bilder och underbar natur Peter

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

Naturen är fantastisk! Kul att du berättar, Peter!

[peter54]
0

Så här i efterhand har jag insett att det inte är soldis över sjön på bilden, det är brandrök. En stor skogsbrand härjar mellan Sala och Surahammar och röken är spridd över hela Norduppland.