Bågskyttebanan 5 juli
Tillsammans med en gammal kompis ägnade jag lördagen åt bågskytte och tomahawkkastning på Salems bågskytteklubbs bana i Rönninge 25 km söder om Sthlm. Det är roligt att snacka med en gammal kompis under det att man utövar gemensamma intressen, riktig livskvalitet.
Det var fruktansvärt varmt och jag förlorade säkert mer vätska än vad jag tog in, men det är bara bra för en sån som jag. Då har jag inte så mycket att dra bort under dialysen på måndag.
Banan ligger runt en bergig ås i skogen, så det är mycket upp och ner. Det är stenigt och på sina ställen mycket sly, så det är inte alldeles enkelt för en protesgångare att ta sig runt, men får jag bara bestämma takten själv så går det bra ändå. Mats som jag var där med är en av mina bästa kompisar och han stressar mig inte.
Jag åkte hemifrån runt åtta, stannade för att tanka bilen och köpa lite vatten, så jag var framme på banan vid tiotiden, det är ungefär 14 mil dit för mig. Mats hade inte kommit, så jag låste upp bommen och ställde upp den så att han bara skulle kunna köra ner till banan.
När jag var tonåring var platån, som numera är parkering och uppställningsplats för klubbstugan, en soptipp. För omkring 30 år sedan lades den ner och man la ett tjock lock av era över.
Nyanländ parkerade jag bilen i skuggan bakom några småtallar.
Jag hade inte kameran med mig ut på banan när vi sköt, det blir för mycket att bära, men målfigurerna är av tre olika slag. Dels är det "buttar" av det slag som på bilden av övningsbuttarna här ovan. De består av travad och hårt packad wellpapp i en ram som spänns ihop med gängstång och förses med snedtak med takpapp som skydd mot regn och snö.
Dels är det tvådimensionella djurfigurer i naturlig storlek av jaktbart vilt tillverkade av plywood. Djurets siluett sågas ut med sticksåg och ett hål för träffområdet sågas ur. Där monteras en passande bit skummaterial av en typ som kallas ethafoam. När man skjuter en pil i det materialet och sedan drar ur pilen så "läker" hålet ihop En wellpappbit passas in i hålet i plywoodfiguren så att ytan blir i samma nivå över hela figuren och sist målas den med plakatfärg.
Detta är en dovkalv. Figuren är ursprungligen ritad av mig, men det är inte jag som har sågat och den som sågat har inte haft rätt blick för hur vilt ser ut, så den har blivit alltför klumpig och grov. Därför har jag ritat på den för att den som sågar ska kunna rätta till den.
Hålet för träffområdet är enormt stort och så ser inte ett träffområde ut, det ska bara omfatta hjärta och lungor. Anledningen till att man gör sådana stora hål är för att det ska finnas lite "vingelmån" för skyttarna, pilen går ibland sönder om man träffar i plywood. Jag brukar rita in träffområdet när figuren är helt klar, Då använder jag en mycket tunn tuschpenna som gör att det inte går att se den ritade ringen från skjutplatsen.
Den tredje typen av målfigur är gjutna tredimensionella djur. De gjuts i polyuretanskum och målas. Det finns mycket stora 3D-figurer som wapitihjort och bison, men det är bara stora klubbar som har råd att köpa dem, de kan kosta ända upp till 4000 kr.
Plasten i figurerna är känslig för UV-ljus, så de figurerna bärs ut inför tävlingar och sedan bärs de in igen. Det händer ofta att människor som är jaktmotståndare slår sönder våra 3D-figurer, så det är också en anledning att aldrig lämna figurerna ute ens över en natt. De är naturtrogna och det händer ibland att exempelvis levande kronhjortar sparkar sönder kronhjortsfigurer.
Jag har en gammal grävlingfigur som jag har lagat upp och målat om.
Roligt att läsa och fina bilder Peter!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jättespännande att läsa.
Grävlingen ser ju verkligen ut som en grävling😉
Vet i sjutton om jag hade vågat mig på att sätta mig på en bänk där….Hoppas alla har god syn😃
/Maria
#10 Tack Cristine 🙂
#11 Maria, det är inte den minsta risk. Det är långt till det första målet från bänken och inga skjutriktningar pekar mot platån och klubbstugan. Säkerhetstänket är mycket viktigt och det ska alltid finnas naturligt pilfång bakom målet och skjutriktningen får aldrig vändas mot stigar i skogen eller annat där folk kan befinna sig.
Jag har varit ansluten till bågskytteklubbar sedan 1971 och jag har aldrig varit med om att någon sådan olycka skett. De olyckor som sker drabbar oftast den egna utrustningen, folk smäller igen bildörren med bågen emellan eller sätter sig på sina pilar 😃
#12 Att sätta sig på en pil låter inget vidare😉
/Maria
#13 De kan ha lagt ifrån sig kogret på en stol och glömt det innan de sätter sig så att pilarna blir krokiga.
#14 Åh fy😃
/Maria
Tack för trevliga bilder och intressant text!! Också jag tycker att grävlingen ser mycket äkta ut där den smyger fram.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Det bästa med "limpan" är att den är såpass tung att den inte behöver fästas alls när man ställer ut den för att skjuta. Alla andra figurer måste förankras ordentligt. De tvådimesionella siluettfigurerna brukar fästas i störar som man slår ner i backen, medan de större 3D-målen har rör ingjutna i benen som placeras över grova armeringsjärn som först slås ner i marken.
Den här målfiguren (hur är det med artkännedomen här, vet ni vad detta är för djur?) fick jag på min 50-årsdag av kompisarna och den hänger med än, men jag har köpt ett nytt träffområde och bytt det en gång.
När jag plockar ut den för att skjuta lite pil med barnen, brukar vi bara luta den så här mot äppelträdet, men ska vi göra n liten bana så använder jag armeringsjärnen och färster den med.
Det var fin skyttebana ni har, själv övar vi bara på gården (på ställen där man skulle se folk om nån mot förmodan skulle komma såklart) och tavlan är några gamla trasmattor med prickar ditsatta (som man siktar på).
Men det funkar i alla fall.
l'm back