Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 755 ggr
Cristine
0

Matlagning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ni vet så tittar jag aldrig på tv men när jag gick förbi satt dottern och tittade på småkockarna och jag blev helt betagen…vilka små under alltså! Jag förstår att Jurykockarna är imponerade,

Lagade du mat som barn?

Jag  hade två recept och det var Spagetti och chokladkräm.

Jag bjöd in pappas butikspersonal på spagettin och jag minns hur de satt och flämtade för det var så starkt.😂

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Nej, jag lagade aldrig mat som barn. 

Jag kunde vaken koka Potatis eller ägg när jag flyttade hemifrån.

Jag hade heller aldrig bäddat min egen säng eller tvättat eller överhuvudtaget gjort något hushållsarbete vilket givetvis var helt galet. Min mamma ville göra det på sitt eget sätt. Vek jag ihop kläder så gjorde hon om det.

Därför var jag så noga med min egen son att han tidigt skulle lära sig att bli självgående. Min mamma var förtvivlad över att han fick bre sina smörgåsar själv.😉 eller göra sitt eget mellanmål.

/Maria

Intehärutandär
0

Jag lagade min (veg) och familjens mat från det att jag var 8 år. Skötte det mesta då (min 1-årige bror, städning, diskning, handla, betala räkningar). Det handlade dock inte om några snygga rätter, utan ren överlevnad.

Cristine
0

Mina  föräldrar jobbade båda så jag började exprimentera när jag blev hungrig, men spagettin lärde jag mej av en italienare..bara det att jag ville ha det starkare.

JanGBG
0

Jo, jag lagade en del mat när jag var barn, men som #2, det var ren överlevnad. Pappa bort , mamma på jobbet.

Maria, min farmor var sådan som din mamma, när jag var hos henne kände jag mig som en bortskämd prins. Håller med dig det är inte bra.

Militärtjänsten och det som följde efter åt lärde mig att ta hand om mig själv. Min blivande fru var riktigt förvånade. Men tiderna var ju sådana att kvinnan skulle laga mat, mannen kunde ju möjligen hjälpa till med tungt hushålls arbete! Det gick många år innan vi kom under full med att det var jag som skulle laga mat, hon kunde göra annat. Jag gillade ju matlagning, hon avskydde det.

Fridaaaa
0

Lagade i princip ingen mat som barn xD Eller ja igentligen eftersom man räknas som barn tills man är 18 år, men när jag var "liten" så att säga, så inte direkt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tk1971]
0

Mja… jag brukade baka en del när jag var liten. Mat fick jag nog inte laga…

Nuförtiden räknar jag mig som en hyfsat bra "kock". Min sambo behöver aldrig äta färdigmat ;-)

Anders 50
0

Lagade aldrig mat när jag var liten.

Och småkockarna på TV4 är ju fantastiska…missar inte nåt program!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

#1 Oj, det var en ovanlig mamma för den tiden - hon hade passat bra som mamma idag när föräldrarna "gör allt" åt sina barn.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

#8 Haha, ja det har du rätt i.

Min man som hade två längre förhållanden bakom sig tyckte förmodligen att jag var hopplös när vi flyttade ihop. Men han stod ut….😉

/Maria

cattisa
0

Jag lagade aldrig mat själv när jag var barn, inte förrän jag flyttade hemifrån. Men jag var med och tittade på då och då, och fick hjälpa till ibland. Nu som vuxen har jag lärt mig laga mat hyfsat och köper sällan färdiglagat.

Cristine - chokladkräm lät väldigt gott för en chokladälskare. Får man fråga om recept?  Förlägen Glad

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Karmatarerskanise
0

Jag lagade ofta mat eftersom jag tyckte det var roligt.

Cristine
0

Tillagning

8 dl mjölk
4 msk potatismjöl
2 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3 msk socker

Blanda allt i en gryta. Koka upp under ständig omrörning tills det tjocknar. Krämen får inte koka. Häll krämen i en skål och strö på lite socker så att den inte skinnar sig. Servera krämen varm eller kall med mjölk  Om man vill kan man ha små mandelbiskvier till också eller en klick vispad grädde.

penke
0

jo, som ganska lite lagade jag väl inte mat,
 mest koka pasta o steka frysta köttbullar/korv o likn.
 en pulver blomkålssoppar var en favo
Alla föräldrarna jobbade så..

I tonåren blev det lite mer avancerat  .. 😃

penke

JanGBG
0

I Svenska Armen lärde jag mig att ta hand om mig själv och andra. Stryka skjortor - lektionen glömmer jag aldrig !

Vi stod i korridoren 15 befälselever med var sin strykbräda + strykjärn och två skjortor en med krage och en utan.

Husmor stod framför oss och instruerad.

Hon var en kvinna som man behandlade med respekt.

Det var nog en utvikning från ämnet, men det hör ju till ämnet "att göra vuxna av barn" där matlagning hör hemma.

Ibland tycker jag synd om pojkarna som inte får göra värnplikit, det är trots allt en "demokratisk rättighet" att var anförtrodd att försvara sitt land.