Trivsam morgonrutin?
Hur gör man morgonen till en trivsam start på dagen?
Själv tänder jag ljus. Gör kaffe och lyssnar på bra musik. Kliver gärna upp före de andra typ vid 5. Det är en magisk tid för mig.
En kopp kaffe, morgonnyheter på tv samt lite surf är en bra start för mig 🙂
Fika i ert sällskap😃
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
🙂
Morgonen är nåt man måste igenom, inte min stund på dagen. På helgerna däremot är det mysigt att ta det lugnt, gå ut med vovven, ner och handla nybakat bröd i bageriet och fika tillsammans med maken.
Zabelle
Ska jag iväg och jobba så ser jag inget magiskt med tiden på morgonen😉 mer än att den går oerhört fort och vips ska man gå till bussen.
Annars så brukar jag sätta mig vid datorn och försöka bli människa så sakteliga.
/Maria
Brukar börja med att kela med Arne som kommer krypande när han hör att jag vaknar, Arne är en katt.
Sen fortsätter det numera i lugnt tempo tills kaffe i mängd och frukost är intaget.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Här hos oss är morgonen en ganska rutinmässig manöver, jag och barnen är lite morgontrötta, bara frugan är morgonpigg. Jag går upp halv sex varje morgon i veckorna för att grädda frukostpannkakor till barnen. Frugan går upp vid sextiden och barnen väcks kvart i sju.
Efter spisjobbet duschar jag om det är dialysdag och sedan inväntar jag skolbussen med vår dotter innan jag åker sjukresetaxi till kliniken. De dagarna äter jag inte innan jag åker till behandlingen, jag får frukost där. Pojken och frugan åker halv åtta, hon skjutsar honom till skolan före jobbet.
Tisdagar och torsdagar är jag ledig, så då äter jag frukost och läser tidningen efter att resten av familjen åkt.
Mys och stämning på morgonen hör helgerna till, i veckorna finns inget utrymme. 🙂
Min morgon rutin är:
- Släppa ut hundarna så de får göra sitt
- Utfodra alla djuren inne: marsvin,kaniner,hundar, katter.
- Sätter mig vid datorn/kokar kaffe äter frukost.
Så ser det ut när jag är ledig eller börjar skolan sent.
Börjar jag skolan tidigt så blir det de två översta punktarna samt gör mig iordning sedan åka till skolan 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För min del kan nog aldrig morgon bli trivsam. Är ingen morgon-människa hur jag än gör. Är ofta stel, mår illa, ont i halsen och hemskt trött. Efter 10-11.00 brukar jag kvickna till. Endera av att få sova, eller Rasta hunden. Toabestyr Te Tv/dator (slötittande) från sängen. Efter 20.00 på kvällen är jag mest pigg. :)
Jag är en zoombie på morgonen, brukar vakna vid 7 tiden,Då tassar jag upp bränner på en kanna kaffe..Några koppar i sängen är ett måste..Sen pussar jag på mina 2 trötta små hundar som alltid gömmer sig under täcket..Å sen morgonprommis å frukost till mig och "loppor" Detta är på vardagarna :))
Ja, jag glömde datorn. Visst sätter man sig vid den. Det är väl en stund då man slipper ha dåligt samvete för att man sitter där. Är ut på Facebook och där har jag två kompisar som också sitter där. Brukar hälsa på dem….hi hi.
Jag har en "Tablet" som spelar musik för mig som väckarklocka! Det kan jag rekommendera….om man inte nu somnar in ännu tyngre!
För övrigt så försöker jag få in trivsel varje morgon. Inte bara till helgerna. Då gäller det att kliva upp så man HINNER ha trivsamt.
Intressant läsning för övrigt. Djur, dialysduschar etc. Kul att Anders berättade att Arne var en katt. 😃
Jag är inte heller någon morgonmänniska och försöker att klara av det så fort som möjligt det som måste göras.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag vaknar upp varje morgon till spinnande katter och det gör hela morgonen väldigt magisk för mig. Jag gör sedan iordning frukost (en stor sådan) och kollar på min favorit tv-serie. Sedan kokar jag kaffe och tittar lite till.
Jag tar det alltid lugnt och tycker att om man får sig en bra start på morgonen blir hela dagen så mycket bättre. 
Ger katterna mat gör jag också. Det brukar vara så att när jag reser mig från sängen så leder dom mig till matskålarna.
På sommaren brukar jag sitta och dricka mitt kaffe på balkongen. Tända ljus och sådant brukar jag ha på kvällarna.
Hur gör man morgonen till en trivsam start på dagen?//
det går bara med snooze och sovmorgon ! 😃
penke
Tända ljus här med. Nyheter på TV, Mängder av Kaffe, och sist men inte minst, lägger jag in en en prilla heheh Ja, sen datorn, nä den lägger jag ej under läppen)
Ska jag iväg så är rutinen att klä på sig, dricka c-vitamin, sminka mig, ta iPod, mobil och övrig elektronik, packa med lunchlåda och inneskor, sedan ta mig till bussen.
Annars sover jag fram tills runt 1-tiden, och ligger kvar i sängen så länga jag kan. 😃
Jag är absolut ingen morgonmänniska, hehe.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
På vardagar så går jag upp 6.00. Det första jag gör är att släppa ut hunden. Sedan äter jag frukost, packar väskan, dricker kaffe, borstar tänderna och sedan går jag till dagmatten (farmor) med hunden. Sedan sticker jag från farmor 6.55 så jag hinner till tåget som går 7.05 :)
På helger blir det mera mys. Då vaknar jag av att hunden gnyr runt 7-tiden så då släpper jag ut honom och sedan ger jag honom frukost. Efter det kryper vi ned i min säng och gosar till 7.30. Då brukar alla i familjen gå upp och äta en gemensam frukost.
På vardagarna när jag jobbar så kliver jag upp strax före 6, slår på Nyhetsmorgon på tv:n och hasar till badrummet där jag gör mig i ordning, linser i, smink på osv. Sen frukost som jag äter i sängen framför tv:n. Sen borstar jag tänderna, klär mig och packar ner matlådan om jag har en sån… Det är en bra start för mig, lugn och skön. Sen iväg ut i rusningen🤪
/Christina
Kaffe, sitta med täcke i fåtöljen, paddan nära till hands och utsikt över kaninburarna. Det är världens bästa morgonstund.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Idag blev det inte ett så trivsamt uppvaknande! Arne hade kommit för långt in med tassen under täcket och fått kontakt med mitt smalben vilket resulterade i en attack mot detsamma!
Arrak vaknade av uppståndelsen….han ligger utanför tröskeln till sovrummet… när Arne flydde i skräck av mitt skrik ut från sovrummet… och kom på att han glömde nattpinka kvällen före så det var bara att stiga upp i bara mässingen och öppna dörren!
Och att släppa ut en 70-kilos hund kräver ju att dörren ÄR öppen…så där kom snöstormen rakt in på en med knappt öppna ögon, naken undertecknad! 😮 Gissa om jag vaknade?? Trivsamt sådant??
Icke!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#20 Usch då, låter mindre trevligt. Men måste säga att jag fnittrade till lite… 😞
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#20 Hahaha😂 Det hade jag velat sett….
/Maria
#20 He he he - sånt är roligt att höra om men inte just när det händer!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har olika morgonrutiner beroende på hur jag jobbar. En dag som idag då jag är ledig undviker jag väckarklockan. Kaffet dricker jag gärna i min nya favorit kaffemugg. Sen försöker jag ta dagen som den kommer.
Jobbar jag dag så går jag upp 0420 bara för att jag är så trött och seg. Försöker sitta i bilen 06 så jag slipper köra och vara stressad och kan anpassa hastigheten efter väglaget. När jag jobbar eftermiddag vill jag gå upp senast 10. Men allt beror lite på vad som är planerat eller vilket humör jag är på.
Måste bara visa Er min nya favorit kaffe mugg. Visst är den snygg?! Finns i flera färger och motiv.

Den muggen var supersnygg!
Är vansinnigt morgontrött. Den tiden på dygnet är inte en nattugglas bästa. Brukar börja med en kopp kaffe och morgontidningen, så jag får en stunds lugn och ro för mig själv.
När jag vaknat till väcker jag sonen, lagar frukost och ser till att grabben kommer iväg till skolan. Om jag själv är ledig så går jag gärna och lägger mig sen och sover ett tag till.
Så här års när det är mörkt på morgonen är jag extra trögstartad.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare