Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 736 ggr
CelsiusT
3

Lyxiga faciliteter i hemmet

Jag är så fascinerad över människor som tror att det inte går att leva utan den lyx vi har i hemmen idag. Folk ser det inte ens som lyx ;P

Märker titt som tätt att folk upplever att det inte går att leva utan diverse prylar. Dels tänker jag på rinnande dricksvatten i kranen (helst i både kök, badrum och kanske tvättstugan), avlopp och elektricitet osv. Det är ju ändå sånt som dom flesta vill ha i sverige idag, det känns som något som dom flesta har men såklart absolut inte alla.

Men jag tänker även på sådana saker som är enklare att vara utan så som kyl/frys, tv/dator, el-spis osv. 

Det är så spännande att se hur folk reagerar när man säger att man inte har tv hemma. Eller att man kan leva utan frys/med endast ett litet frysfack. Hur gör man då? har jag ofta fått frågan. Många säger att det är omöjligt, men jag påstår att det är enkla saker att vara utan. TV är ju superenkelt att låta bli att titta på, måste ju inte ens hitta på andra lösningar utan det är ju bara helt enkelt att inte titta. Dessutom har jag ju dator, men den är ju egentligen djävulens påfund och jag funderar flera gånger om dagen på om jag skulle sälja den och säga upp mitt internet. Frys däremot var lite jobbigare innan man lärde sig, fast utan tv var det ju inget problem för då hade jag mer tid över åt att laga/ta hand om mat ;P

Däremot skulle jag ha svårt att klara mig utan kyl om jag inte hade någon form av sval (tex ett svalrum/skåp eller jordkällare). Fast jo, det skulle ju ändå gå. Förr hade man inte sånt.

Skulle så gärna vilja köpa mig ett torp ute i skogen och flytta ut till. Någonstans att bo utan alla möjliga faciliteter som vi har idag. Men det är inte aktuellt idag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Afturelding
2

TV kan man givetvis leva utan om man bara har den för tidsfördriv. Våra intressen inkluderar dock både film och TV-spel.

Vi brukar dock försöka ta oss ut till mina farföräldrars stuga på sommaren, och där finns inget rinnande vatten. Och när man ändå är där så känns det dumt att titta på TV även om det finns en (väldigt liten). Frys är däremot mer eller mindre ett måste, eftersom att det är 8 mil till närmsta affär. Det är dock en väldigt liten frys till bara det viktigaste. Det är väldigt avkopplande att vara utan alla dessa moderniteter, men det räcker med någon vecka här och där tycker jag.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

CelsiusT
0

#1 Det är ju det jag tycker är så fascinerande, du skriver också att frys är ett måste ;P Varför skulle det vara det? Jo såklart blir det lättare för er att leva där under sommaren (eller längre) om ni har en frys. Men det är ju egentligen en "vardagslyx", en ganska ny uppfinning som man klarat sig utan även ute på landet i massa år. 

Men jag håller med dig, det är rätt bekvämt att bo som vi gör idag. Och utan allt hade väl varit lite jobbigt i längden. Min svärfars föräldrar har också en stuga ute i djupa skogarna som vi besöker ibland. Där finns dock elektricitet, spis, kul/frys, tv osv. Men det finns inget rinnande vatten så det får man gå och hämta. Så jag upplever det nog inte som särskilt primitivt ändå ;P

CelsiusT
0

Frysen kom ju faktiskt först på 50-talet vad jag vet? Så det är ju faktiskt något som redan min farmor o farfar och mormor o morfar levt utan som unga. Och jag gissar på att alla inte hade råd att köpa en när den kom, tror inte min mamma (mormor o morfar) hade någon när hon var liten.

Maria
2

När jag var liten så hyrde mamma och pappa ett frysfack i Fiskhamnen i Göteborg.

/Maria

Afturelding
2

Ja alltså, det är ett måste för att bara farmor har Körkort när de är där i den "vanliga" uppsättningen, dvs de två, min farbror, pappa och bror. Hade de varit fler som haft Körkort och kunnat köra dem 8 milen så hade en frys inte behövts på samma sätt, det finns jordkällare, men farmor bunkrar upp lite när hon väl handlar för att ha lite mer frihet. Hon är ändå 66 år och orkar inte köra bil alla dagar.

Frysen kom på 20-talet för övrigt. I rikare familjer då, i övriga hushåll började de dyka upp efter kriget. Värt att tänka på är ju dock att man konserverade mat i mycket stor utsträckning innan frysen kom, ofta i salt. Denna kunskap är det väldigt många som saknar idag. Och just den här familjen vägrar äta ett enda mål mat utan kött.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[GunillaF]
6

TV kan jag vara utan och visst… frys kan man väl också vara utan, men fördelen jag ser med frysen är att jag kan handla mer sällan än om jag var utan den. Jag kan handla kött, fisk, fläsk osv när det är extrapriser och på så sätt hålla nere kostnader. Dessuton behöver jag inte ta bilen och köra för att handla var och varannan dag. Det är inte alla som bor i stan och har livsmedelsbutiken runt hörnet. Jag kan baka mitt eget matbröd och ha i frysen istället för att köpa färdigbakat från affären -nyttigare och godare med hembakt dessutom. Förr konserverade man mycke mat - men nuförtiden finns det väl knappt någon som har tid med det. Vi ska ju hinna jobba borta också nuför tiden + sköta hemmet om kvällarna. Vad jag funderar på är att varför sträva tillbaka till det som var innan vi fick el, rinnande vatten, kyl, frys mm? Vissa kan kanske vara utan radio, tv, dator mm, men för gamla och sjuka kan det vara ett stort sällskap att ha dessa apparater. Förr hade gamla oftare mer folk omkring sig än de har idag, för förr bodde flera generationer under samma tak så ensamna behövde sällan någon vara. Men en sak är säker; Tur att var och en gör som hon/han vill. Ingen kan tvinga oss att ha dator, TV, kyl, frys mm. ;-)

Maria
3

#6 Jag håller med dig.

Dessutom så var ju kvinnorna hemma i mer utsträckning förr så tiden fanns till allt som vi idag är tacksamma för som dammsugare, tvättmaskin, och andra hjälpmedel.

/Maria

Anders 50
5

#0  De saker du räknar upp räknas väl inte som lyx? Lyx för mig är dyra utlandssemestrar, lyxbilar, flotta hus med dyr inredning m.m….m.m.

Visst går det väl att leva utan det du räknar upp, så gjorde jag som liten, fast med rinnande kallt vatten….. men varför??

Så gott som alla har ju råd numera.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

citytjejen
0

Jag älskar att ha dessa s.k faciliteter som rinnande vatten, frys, el osv. Har aldrig bott i ett omodernt hem så att säga. Det mest spartanska jag upplevt var när jag bodde på ett vandrarhem med toa och dusch i korridoren, mer enkelt än så har jag inte upplevt, och det var inte min grej alls😃

/Christina

[peter54]
4

#0 Är man fullt frisk och utan småbarn, går det naturligtvis att leva precis hur spartanskt som helst, men för min egen del, jag är uppvuxen utan några moderna "faciliteter" som el, telefon, indraget vatten och med enbart vedeldning som värmekälla, kan jag direkt erkänna att jag vill inte och skulle heller inte kunna leva utan el och indraget vatten, kyl och frys.

Varje dag skulle bli en ren kamp för överlevnad. Var skulle jag förvara mitt insulin? Hur skulle jag som dubbelt underbensamputerad ens kunna tvätta mig utan dusch och badkar? Hur skulle vi värma huset utan el när en omställning skulle kosta ungefär hälften av vad vårt hem är taxerat till?

Hur skulle våra barn få det? De har inte upplevt någon annan verklighet än den de lever i, inte som jag som upplevt det, men inte vill tillbaka, varför i hela fridens namn skulle jag vilja spjäka mig så. Livet är en kamp ändå redan som det är, hur kul det än är att ha det.

TVn skulle jag klara mig utan, men allt det andra behöver jag trots att du kallar det lyx.

Fridaaaa
2

Tv skulle jag klara mig utan.
Dator & internet är ett måste, annars kan jag inte studera på högskolan
Kyl & Frys är ett måste = skulle aldrig gå ihop sig varken ekonomiskt eller med bensin att köra fram och tillbaka i princip dagligen.

Håller med #8.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

snigelpiga
4

Jag i alla fall inte vill leva livet baklänges. Därför är jag mycket nöjd om alla el mojänger vad vi har möjlighet att ha i dagens samhälle. Inte jag ser sådana maskiner vad finns i vanliga hem som något lyx.

Lyx är i min tanke helt annat begrepp.

Cristine
3

Jag har levt i lyx och inte bestod det då utav frys, damsugare, tv, vatten eller el.

,Lyxiga faciliteter i hemmet  kallar jag  då en robot som rengör dina golv eller serverar dig, eller personal som gör allt åt dig och tar hand om barnen, badrum stort som ett sovrum,garderob som är ett rum för sig som du kan gå omkring i, en vin källare osv osv….

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cireea
2

När jag var yngre åkte vi till en stuga som låg en bra bit bort från "civilisationen" så att säga.

I stugan fanns ingen el, ingen kyl/frys och inget rinnande vatten. Där eldade vi i kamin för att hålla värmen, hade en kallvattenkälla där vi la maten så den inte blev dålig, utedass och såklart badade vi vattnet som låg en bit nedanför stugan för att hålla oss rena. Och täckning till mobilerna var ju bara att glömma dessutom! 

Jag älskade att vara där för man fick så mycket tid till varandra. Vi fiskade, lagade mat över eld med galler osv. Somrarna där var som allra bäst! 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

zabelle
1

#12 Det var ett bra uttryck - leva livet baklänges :) Jag håller med dig, vill också ha det bekvämt och gillar när "elmojängerna" fungerar!

Zabelle   

CelsiusT
0

"lyxiga" facilititeter, det beror ju på ur vems ögon man tittar. Ur en Svensk idag? Säkert inte så lyxigt då det är vardag för dom flesta och dom flesta människor idag har råd ;P Ur ögon på en svensk för hundra år sedan? Säkert väldigt lyxigt. Likaså om man tittar genom ögonen på någon som bor i ett u-land eller bara i underklass i vissa länder.

Det är liksom det jag menar, vi här anser inte att det är lyx, för oss är det ju vardag. Men det beror ju på vad man har för bakgrund. Jag tror att folk idag inte uppskattar det vi har i våra hem idag. Det är en ren självklarhet, många är uppvuxna med det och anser att det bara ska finnas där.

Många i Sverige idag kan inte ens tänka sig att leva utan sådana saker. Man tror inte ens att det går, men visst går det. Även om många i den här tråden anser att det inte går, men egentligen är det ju bara att man själv isf väljer att inte klara det, eller väljer att inte testa. Man anser att man själv inte kan, men det är ju för att man är van vid denna "lyx". Vilket jag absolut kan förstå att man inte vill. Men det är så konstigt att säga att det inte går att leva utan. För det finns många människor i världen som lever utan, och det går alldeles utmärkt. Jag tror knappast någon här i tråden skulle dö om dom inte fick ha tv, elspis, kyl/frys. Även om det skulle bli jobbigt att leva ;P

Många reagerar på att jag inte har TV, dom tror inte att det går att leva utan tv, men jag tycker det är så skönt att slippa.

zabelle
2

#16 Självklart går det utmärkt att klara sig utan många av de saker vi vant oss vid. Men jag väljer att inte testa, för jag har råd att leva med "lyxen". Du väljer en annan väg och det är säkert rätt för dig. Vi är alla olika och det är väl bra?

Zabelle   

Fridaaaa
4

#16 Nej håller inte med, fungerar inte för alla. Du verkar inte riktigt acceptera tyvärr att alla inte klarar sig utan det. För det är faktiskt så, alla gör inte det även om man hade velat det.
Vi skulle aldrig ha råd att köra och köpa mat var och varannan dag pga att vi inte hade haft frys eller kylskåp. Spelar ingen roll hur vi hade prioriterat, hade inte fungerat i längden samt hög bensinkostnad också.
Dator & internet = nej hade inte gått pga högskolan, då måste man ha dator och internet.

Vi har karmin som vi eldar i ibland, och när vi hade strömavbrott många timmar lagade vi mat på den 🙂 Spis hade jag nog klarat mig utan om jag hade haft en större karmin än den vi har, alltså med 2-3 plattor och "ugn" då. Nu klarar man sig hyfsat på den.

Tv klarar jag mig utan, tittar inte på den så ofta.

CelsiusT
0

#18 Jag kan inte hjälpa det, men jag tror faktiskt inte någon dör om ingen hade uppfunnit frysen ;P Däremot är jag fullt med på att acceptera att man inte vill leva utan. Eller att man anser att man inte har kunskapen att leva utan.

[GunillaF]
7

#16 Visst, naturligtvis går det. Det går på något sätt för folk i u-länder att överleva ett tag/några år, utan tillgång på friskt vatten, utean tillgång på mat så det räcker, utan vaccin, utan ordentligt med kläder osv  osv. Men vad har det för liv.

Jag kan lova dig att har man i sin barndom vuxit upp med att gå på utedass mitt i vintern, så kallt att arslet nästan fryst fast i träbänken man sitter på, växt upp med minimum med mat, tvätt som skulle tvättas för hand utomhus, kläder som hängt för att torka i det lilla köket där föräldrarnas bäddsoffa stog, där man fick krypa under de hängande våta lakanen för att ta sig till köksbordet och äta frukost innan man skulle till skolan, då längtar man inte tillbaka till den tiden (utan "lyx") Mjölk som om somrarna blev sur på ett halvt dygn för att inte kylskåp fanns osv osv Då kan jag lova att till en början såg man kyl, frys osv som en lyx. Men nu efter många år så är det inte lyx längre och jag och säkert på att de flesta med mig vill inte ha tillbaka den  "gammeltiden".

De som inte upplevt hur det var förr, har ibland nån konstig romantisk dröm om hur det var, utan rinnande vatten, utan andra värmekällor än ved, utan lyse osv. Visst, på sommarn ett par veckor kanske det är mysigt och romantiskt, men kom igen och testa när det är -20. -30 grader i ett par månader.

Egentligen förstår jag inte den här trådens syfte. Är det att vi ska ha dåligt samvete för att vi gillar "lyxen" att ha el, rinnande vatten, kyl, frys mm? Eller vad?

Kan säga att eftersom forskning finns, vi tjänar pengar för våra strävanden så tänker jag köpa "lyxprylar" så mycket jag har råd med, för att bespara mig en massa onödigt jobb.

Lyx för mig skulle vara om jag hade möjlighet att ta ett par extra veckors semester och kunna umgås med mina barn och barnbarn lite mer.

Fridaaaa
4

#19 Bara för att man inte "dör" av det betyder det inte att man klarar sig utan det för det.
Nej handlar inte alltid om kunskaper! Det var stor skillnad på förr och nu. Och finns flertalet anledningar (några har jag skrivit) varför man inte kan vara utan det, även om man har kunskaperna.
Läser man mycket vad du skriver kan det lätt tolkas att du dock inte riktigt accepterar det, tyvärr.

Det var inte alltid bättre förr 😉

[GunillaF]
5

Kom på en sak:

Den som tror sig kunna leva utan "lyxen" kan stänga av elementen, släck alla lampor, stäng av kyl o frys, hitta något annat ställe att göra behoven än på vanliga toan. Stäng datorn och frestas inte att sätta på den. Vrid inte på vattenkran, utan hör med nån granne om det går att hämta vatten där i en hink. (Du kanske måste förklara att du håller på att se hur det var att leva för 50 - 100 år sedan) Testa att salta in eller/och konservera din mat. Allt utan elspis. Kanske måste du ut och göra upp en brasa om du inte har vedspis.  Testa ett par veckor, kom sedan tillbaka in i tråden och berätta hur det var. 🙂

[peter54]
8

#16 Jag tror att du har helt fel. Det du beskriver är inte lyx, men dina tankegångar kommer ur ett lyxproblem, att vi har möjligheten att välja. Skulle det spartanska livet gå åt pipsvängen, exempelvis för att du håller på att frysa ihjäl i ditt lilla torp när det varit minus 20 i tre veckor och veden tagit slut, finns alltid det eluppvärmda samhället som backup.

Det går inte att jämföra med människor i fattiga delar av världen eftersom de lever i misär och skulle säkert ta emot allt av vad vi har här. Då handlar det inte om att det går lika bra att leva som de gör.

Inte heller kan vi jämföra med tiden för hundra år sedan. Varför skulle vi jämföra med en tid när barnadödlighet och sjukdomar grasserade på grund av usla levnadsförhållanden och varför inte lika gärna jämföra med tiden för 7000 år sedan före jordbrukets intåg här? Då kan man snacka fritt från lyx.

Jag skulle dö inom 10 dagar utan el, så även där har du fel. Dels drivs dialysmaskinen av el och dels behöver jag kylspåpet för att förvara mitt insulin. Konstant temperatur på 4-6 grade är svårt att upprätthålla annars.

Ytterligare en feluppfattning som jag ser det, är att du säger att många lever utan el och det går bra. Det tror jag inte på. De som har tillgången, men väljer bort el är inte många, de är få. De som lever utan el och som inte har möjligheten, skulle inget hellre vilja än att få el.

snigelpiga
5

Trots att jag känner på mig, att du är sådan extremist som inte kan ta till sig vad andra människa/människor tycker och tänker, säger jag en sak till. Att du skriver, "knappast någon i denna tråd skulle dö utan tv, kyl/frys och elspis" bevisar, att din starkaste sida inte är, verklighetsuppfattning.

Mer har inte jag tillägga i sådan här meningslösa tråden.

santesson45
5

TS du verkar inte vara så gammal att du har behövt leva i annat än det du kallar lyx.  Gör som du fick råd om i en tråd. Försökatt  leva utan det du kallar lyx en period och se hur det är. Jag såg på en anna fokusgrupp att du väntar barn. Tänk tanken att leva utan rinnande vatten när du ska börja tvätta bajskläder.

Maria
6

TS. Hur tänker du dig när du skriver att du vill bo ute i skogen utan moderna faciliteter?

Hur ska du klara dig ekonomiskt? Behöver du bil eller tänker du cykla eller är cykel för modernt?

Att inte ha vatten eller el innebär en himla massa tid för att hämta vatten, värma vatten, hugga ved, elda, tvätta, diska osv. Tänker du dig ett deltidsjobb då, för inkomst behöver man ju?

Även om du inte har TV funderar du på att ha telefon/mobil?

Är det bara vissa "moderniteter" som faller bort eller alla?

Det var någon som skrev här i tråden att den stora skillnaden är ju att vi idag oftast kan välja….

/Maria

[VSK]
4

Jag trivs jättebra med en TV (kom till Sverige 1954)

Jag trivs jättebra med min mobiltelefon (kunde köpas av allmänheten först 1983)

Jag trivs jättebra med en bil.

Varmvatten, el, värme, rinnande vatten, dator, internet (orkar inte räkna upp resten) är vän till mina reumatiska sjukdomar.

Utan dessa "basvaror" så hade jag nog lagt näbben i vädret för länge sen.

I min värld är inte detta lyx för fem öre. 

TV-apparaterna är halvtrasiga, men funkar hyfsat om man har bra tålamod.

Bilen gick inte ens genom besiktningen sist utan måste repareras.

Mobiltelefonen funkar än så länge bra *peppar peppar*

Datorn är snart 4 år gammal och behöver rullator snart.

Internet kan alltid bli snabbare.

Som sagt så håller mina saker knappt ihop, men det funkar vilket jag är ytterst tacksam för. Men att kalla detta för lyx passar inte i ett I-land 2014.

Hade utvecklingen avstannat så hade jag aldrig fått chansen att få "träffa" så mkt fint folk så som jag gjort på iFokus. -det hade varit jobbigt att inte få uppleva det.

Men lyx????   Nääääääää…

Anders 50
3

#16 Det skulle visst gå att leva utan den "lyx" som du menar.  Men det kräver folk "av det rätta virket", t.ex sådant folk som överlevde lätt när Gudrun-stormen tog elen i 2-3 veckor.

Men den stora frågan är VARFÖR DÅ ??

Är ännu inte riktigt klar över vad du vill få ut av din tråd? Är det så enkelt att du bara vill veta: Skulle du klara dig utan el, vatten m.m. ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
4

Jag skulle vilja veta varför du har en så onödig lyx som en DATOR?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

fotokrafs
1

Vi ska vara glada att vi har det så bra som vi har det
men borde vara en rättighet med, vatten, värme och avlopp
tänker på de hemlösa bla

Och allvarligt klart man klarar sig utan Tv
och att det skulle räcka för mig med liten kyl med frysfack.

Det finns mycket som jag kallar som lyx
kändes liksom lyxigt när kompisens farmor fick vatten i köket för typ 10 år
sedan och vi slapp på ut med hink för att hämta vatten
och när jag flyttade till lägenhet och det fanns varmvatten i kranen
slapp gå och hämta ved och elda varje gång man skulle duscha
Känns lyxigt när det finns toa istället för dass på rastplatser och liknande

Dator, tv, smarttelefon, diskmaskin, kamera, bil bla är för mig lyx..
 men kul att ha 😃
När jag flyttar kommer jag göra mig av med min dator, och ingen diskmaskin. Skulle tänka mig göra av med tv och bil.. men vi är två i hushållet och det skulle inte gubben gå med på.. 🤪

Caroline L
3

Vi har en stuga ute på landet som min farmor och farfar byggde på 60-talet som är utan några "lyxiga faciliteter" som rinnande vatten, ström och kyl/frys. Vatten hämtas från en rinnande bäck en bit bort, det eldas när man lagar mat/kokar kaffe och det används öppen spis och oljelampor för ljus.

Fortfarande efter alla dessa år spenderar min farmor hela somrarna där. Hon odlar sin egen mat och går till affären för att köpa det hon inte kan odla (som kött, mjölk och sådant som inte går att odla fram Skämtar.)

Hon säger alltid att om stugan var anpassat för året-runt bruk hade hon bott där permanent. Det liknar nog livet hon hade i sitt hemland.

Jag spenderade mycket tid där i somras eftersom jag då hade gångavstånd till betet där jag hade min häst. Men jag var beroende av att ladda min telefon i stallet.

Jag själv hade inte klarat mig utan dessa faciliteter och jag trivs väldigt bra med dom. Men att ha en plats utan dessa dit jag kan åka ibland och "leva i naturen" som jag tycker mycket om och blir avslappnad av uppskattas väldigt mycket för mig. Men jag hade inte velat ha så på heltid.

Maria
1

#31 Vi har också haft sommar stuga och levt väldigt spartanskt och odlat men som sagt så har det just varit ett boende där vi tillbringat ledig tid.

Att tillbringa somrarna där var härligt men jularna var desto knepigare då vattnet frös och det var kallt.

/Maria

aggeelin
2

Att arbeta heltid kräver att livet fungerar. En frys och kyl t.ex. gör livet möjligt att planera, samt allt som sagt ovan om att de flesta saker vi har i hemmet är nödvändigt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
2

#33 Ja, det är lite så jag tänker. Förr var ju ofta kvinnorna hemma och då fanns tiden till allt extraarbete även om det var tungt.

/Maria

Caroline L
1

#32 Ja, förutom min farmor, så är det precis så jag känner med. En plats man kan åka till ibland uppskattas det som från min sida, men inte ett permanent boende.