Stukar
Stukan används fortfarande av många. Så här gör man; nära en husvägg läggs en tjock bädd av halm. På halmen lägger man rotsaker eller Potatis i en pyramidformad trave. Traven kan vara ganska stor, ett par meter lång och meterhög. Sedan täcker man traven med ett tjockt lager halm. Ovanpå halmen skyfflar man cirka två decimeter jord, slätar till och formar en så spetsig kulle som möjligt för att vatten ska rinna av. Nertill i kullen drar man ut ett par halmstrån här och där för att frisk luft ska kunna komma in. När man vill ha tag i rotfrukterna krafsar man ett hål på sidan av stukan, lirkar in handen genom halmen och sluter sedan till med halm och jord igen. Varje år lägger man en ny stuka.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Är det verkligen något som används numera? Berätta om ni vet!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag tycker det låter konstigt att den används än idag. jord källare vet jag används, jag har själv haft Potatis där
Va häftigt Crissan! Kul, att läsa om gamla företeelser
Har aldrig hört att den gjordes mot en husvägg. Däremot i en djup grop på en högre väldränerad mark, och inte så stor när det gällde Potatis och rotfrukter, då slapp man öppna varje stuka så ofta.
Ibland, långt tillbaks i tiden, gjordes en permanent stuka. Då grävdes en grop, drygt en meter djup, som stensattes som en brunn. Där förvarades Potatis men mest rovor som man åt innan potatisen blev vanlig.
När jag var ung gjorde vi stora stukor ute på åkern där vi förvarade rovor och betor som var foder till nötkreaturen. Ibland gjordes stukan hemma på planen vid ladugården, då blev det enklare att hämta.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
väldigt intressant Anders, jag hade inte hört talas om stukor förrän nu.
Det jag sökte var konserveringsapparaten .
Konservering hemma höll länge
Under 1900-talets början blev konserveringsapparaten vanlig och många har fortfarande en apparat stående hemma. Den ser ut som en hög kastrull med en insats som kan lyftas i och ur med hjälp av en plåtpinne. Först förvällde eller tillagade man maten, det kunde vara kött, svamp, frukt, bär eller grönsaker. Sedan lades maten i glasburkar med gummiring och bygel som fylldes med antingen salt- eller sockerlag. Burkarna travades i insatsen som ställdes i kastrullen. Kastrullen fylldes med vatten som hettades upp och fick sjuda i 30 till 90 minuter. Burkarna fick svalna innan metallbygeln togs bort. En riktigt gjord konserv kan hålla sig i princip hur länge som helst..Vi hade källaren full men burkar och när mamma dog fanns det fortfarande burkar kvar.
Klart man har en Konserveringsapparat, 🙂 men termometern är sönder.
Har en Separator också. 🙂
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Separator minns jag att det fanns "på landet" när jag var liten. En som vevades om jag inte minns fel.
/Maria
#7 Kul!
Då får du skaffa ny termometer Anders