Hur lagar du din spagetti?l
Att laga spagetti är ungefär som med mammas köttbullar…alla har sitt eget recept.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kokar 😉 Kör fullkorn, som ska koka 11-12 min.
Inte bra med mycket pasta, men fullkorn & långkok = det bästa i så fall 🙂
Har enbart köttfärsås till spagetti.
Däremot till pasta blir det lite allt möjligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har en liten skvätt olja och en nypa salt i vattnet under kokningen. När det är färdigkokat så häller jag av vattnet och snabbsköljer i kallt vatten som jag genast slår av. Tillsätter en klick smör och rör om. Klart att äta.
Jag kokar spagettin med enskvätt olja och en buljong. Steker upp lök och häller i köttfärsen, när den är färdig har jag i en matsked Ajvar(paprikapasta) 2 med koncentrerad tomat och sedan ett paket med hackadt tomat ett stort knippe basilika ellr persilja
Kokar med mycket vatten och lite salt. Ingen olja.
Däremot en stor klick smör och malen svartpeppar när den är klar.
Köttfärssåsen blir lite olika var gång beroende på vad jag har för grönsaker hemma.
Basen är ändå lök, Ajvar, tomater, persilja och vitlök.
/Maria
Jag har ett par olika sätt, men jag använder mig av hederlig vit italiensk spaghetti.
Ibland kokar jag upp den med salt och citronpeppar, fixar iordning en pastasås (tomat) och toppar med basilika.
Ibland kokar jag upp med hönsbuljong och en skiva röd paprika, salt och kryddor. Blir lite mer smak då!
Ibland kokar jag spaghettisoppa och då öser jag med hönsbuljong, mycket gul-lök, en skiva röd paprika, citronpeppar och en skvätt olja.
Jag vet inte om min är hederlig för den är gul, jag vill nämligen ha ägg i. Jag köper ävfen mycket färsk bandspagetti för den är godast när man gör vitsås av creme fraiche och har tonfisk i
#6 Det håller jag med om, men jag har kyckling istället 🙂
Äter aldrig spagetti…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Numera äter jag ingen spagetti eller pasta - eller ris eller Potatis heller för den delen..
Men förr - då var det hönsbuljong i spagettivattnet och sen slå av vattnet, sen öste jag över riven ost, svartpeppar o ketchup.. hm. äter inte ketchup heller numera 🤔…Har inte ens funderat på ketchup - men nu när jag gör det.. så inser jag att jag inte ägt nån på sista 6 åren… 🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
..buljongpulver har jag i riskoket, istället för salt.
spaghetti:
kokar upp vatten, salt o pastan i samtidigt
lärde mig en italienska, liksom att mot slutet, ta upp ett strå,
dela det o se om det är en ljus prick kvar.. då är det inte genomkokt.
ibland en droppe olja i vattnet.
är jag ordentligare, har bjudning, spolar jag de i kall vatten i durkslaget
för att stoppa/stanna kokningen ( som med ägg)
så de stannar kvar i .. al dente, inte blir överkokta
bara kort, sedan åter i kastrull på plattan med något olivolja,
för att hålla serverings temp.
penke
nuförtiden kör jag oftast risnudlar (koka upp vatten i vattenkokaren, häller upp risnudlarna i nått man kan lägga lock över, på med hetvatten och lock, låt stå i 10 min)
men till fröbollar skulle jag ju definitivt ta pären (potatis för ni som inte är så duktig på dialekter), jag menar vad annars ska man ta?
fröbollar görs bäst med frön, lök, vitlök, gärna lite bönor, buljongpulver, basilika, peppar som mixas och formas till bollar, men fröbollar kan man ju inte misslyckas med.
Fröbollar är däremot ett eget hopkok, bland vegetariska rätter så gjorde mamma främst soppor och grytor och det är ändå mormor som gör bäst köttbullar (med egenodlade pären)
l'm back
Kokar pastan "al dente" spar en del av vattnet som det kokat i och låter det dra in efteråt.( klibbar inte ihop och blir glansigt gott)
Brukar göra en pesto på mortlad basilika, olivolja, vitlök, mycket pecorino, soltorkad tomat.
Häll på den varma pastan så det drar in. MUMS!
Kokar upp vattnet med en skvätt rapsolja i så jag slipper vatten på spisen. Sen brukar jag ha i svartpeppar eller blandpeppar innan jag kastar i pasta.
När pastan är klar så häller jag bort vattnet, har i lite mer peppar samt lite smör och oregano och rör om.
Rejält saltat vatten, olja i vattnet någon gång om jag har hemma. Spolar ibland av det i kallt vatten, ibland inte. Händer att den blir överkokot men aldrig "al dente"! Quornsås med mycket starka kryddor i, två gula lökar och två grönsaksbuljongtärningar. Ibland har jag ketchup till, ibland chilisås.
Såsen är viktigast och det skall vara mycket av den!
Andra pasta sorter har sina egna recept.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!