Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: självförverkligande
Läst 698 ggr
stina63
1

Vem är du som person?

Jag älskar människor. Jag arbetar inom vården demensvården, De tar stor kraft och energi, Man behöver fylla på med nytt dagligen.
Man ger en kram man får kramar tillbaka. När man kommer till jobbet så står dom där eller sitter, Sträcker sina armar upp i luften. En stor kram får man, De känns så skönt och underbart och värmer ens hjärta.
Se de lilla de goda i varje själ är underbart, att få lära känna underbar människor som har levt länge sett hört om mycket. Tänk så mycket kunskaper dom har inom sej. Även om de kan vara jobbigt så tänker jag tvärt om. De är något som jag brukar säga till mina elever som jag blir handledare åt på mitt arbete.
Tänk om du var i deras sits. Så vet du hur du ska vara idag när du är med andra människor, Sjuka friska eller vad. För de är de lilla, de lilla som gör de. Man är där man lyssnar och förstår dom.
Att vara handledare åt yngre ungdomar är underbart härligt. De betyder inte att jag vet mest vet bäst. För det vet jag inte. Men de jag vet de lär jag ut.
Att få forma ungdomar är underbart roligt och härligt. Att se dom växa i sin roll i deras nya yrken. Ett yrke som kommer behövas oavsett vad som händer så behöver vi ungdomar inom äldrevården.🤗

Vem är du som person? Du får gärna dela med dej om du vill.

Cristine
1

Jag vet faktiskt inte, det är svårt att se sig själv utifrån, försöker jag titta på mej själv med era ögon så ser jag en lite galen men snäll tant yr i mössan..ibland undrar man vad hon svamlar om och som ibland vill visa saker som vi inte vill se eller har intresse utav…men hon är ok..vi är vana vid henne.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

De är inte lätt cristine säga positiva bra saker om en själva, Lättare att säga negativa de man inte klarar av är dålig på,
Men de är bra att man försöker en bit i taget, På så sätt så växer man

Hehe jag ser inte dej som en galen tant som är yr i mössan, Tänk så mycket du har varit med om.

Mooniq
2

jag är problemlösaren! Alltid den som - om jag har kritik -ger konstruktiv kritik - och en lösning. Jag är tydlig och rak, orderger med hela handen och är inte rädd för att göra det. Lyssnar gärna, och formar mig gärna om det funkar bättre i tex en arb.situation. Jag är oxå hönsmamman som ska ha koll på mina "kycklingar", spindeln i nätet.. Jag är oxå en räddhare, höjdrädd så in i förb****at. Benen viker sig om jag kommer för högt över moder jord. 😃☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

stina63
0

Härligt vara en problem lösare mooniq vara tydlig och rak är viktigt,, något som man får lära sig kan jag tänka mig om man inte är det sen barn,

Mooniq
2

ja, jag har fått lära mig det. Som barn var jag mycket tyst o grå. Satte du mig på en stol så satt jag där och tittade i golvet.. jag var ett tyst barn ända tills jag var nästan 20. då började jag på Taxi Lysekil som telefonist och jäklar va jag fick kaxa till mig fort. Regler är till för att följas men med 12 olika ägare så ville ju varje person tjäna mest, där lärde jag mig att sätta gränser, vara tydlig, orderge, ta kritik och ge kritik, Har aldrig haft så många "mammor o pappor" som på den arb.platsen. 😃… och på den vägen är det…. 

nyckelord jag ofta får höra är: pålitlig, ärlig, rak, godhjärtad, odiplomatisk (jobbar på det) tydlig. står alltid för det jag säger och gör! 

😃☀️

stina63
0

Fina ord som du har fått höra om dej, De betyder mycket för en🙂

Mooniq
1

ja, det är sant. Jag hade taskig start i barndommen med skilda föräldrar och en mamma som gifte om sig med en alkoholist.. kör den korta varianten och säger att det var minst sagt kaos på alla plan. Kunde varit bättre i skolan. passerade 20 och där började min egentliga resa. vid 35 hade jag det sämta förhållandet någonsin och vid 40 började livet arta sig riktigt bra - nu är det guldkant på tillvaron och jag stortrivs. Vägen har varit krokig och numera är jag petig om vem jag vill lära känna.. 😃 har lärt känna mig själv, det är nog det viktigaste, trots allt!

Karmatarerskanise
1

Jag är en "rakt på sak" person. Skämtsam, glad och väldigt snäll mot mina nära och kära. Kanske lite för snäll ibland ;)
Tar inte för mig som jag borde.

Jag älskar att skratta. Men är också en väldigt sensitiv person. Påverkas väldigt mycket av intryck och av hur dom runt omkring mig mår.

Är väldigt rättvis, och ibland missförstådd pga att jag är saklig och rak. Kan tas som att man är en översittare trots att så inte är fallet.

stina63
1

Hera de där men att vara envis de är jag med,, nästan för mycket hehe, Men de är bra att vara envis, Bli missförstådd har jag med blivet när jag var yngre andra tyckte man var en översittare

Men jag var på fel ställen fel energier. Våra energier passade inte ihop. När jag bytte arbetsplast sadlade om. Så ändrades allt

Maria
1

Jag är den glada positiva som inte är långsint utan det mesta rinner av mig.

Jag har visserligen en kort stubin men den är inte lång😉

Min bekantskapskrets är ganska liten men träffar mycket folk i jobbet så det räcker och blir över ibland.

Jag har också varit handledare i flera år och tycker det är väldigt trevligt. Ungdomar berikar arbetsplatser bland gamla "stötar"🙂

/Maria

stina63
1

Hehe humlan Jag är nästan tvärt om jag kan vara rätt långsint av mig,, men oftast alltid glad och positiv av mig,
Ungdomar ja dom är vår framtid, Det är dom som ska ta hand om oss när vi blir gamla

Karmatarerskanise
1

9 envis skrev jag väl inte att jag är? :)

stina63
0

*12  ser jag läste fel där står ju rättvis,😞 ledsen för läsfelet Hera

Karmatarerskanise
1

13 hehe, ingen fara. Är trots allt envis också :)

Anders 50
2

Svårt att skriva om hur man själv är! Men jag är nog envis, och ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt, och personer som bär sig dumt åt har jag inget förbarmande med…långsint i vissa fall.

Och har som motto att "det ordnar sig alltid!"  "Allt kunde va värre!" 😃

Och eftersom jag har fullt upp utöver hemmet så är jag nog av den hjälpsamma typen också.

Liksom Stina och bumbleboo så trivs jag med att lära ut av mina kunskaper och testa nytt. I jobbet var jag testpilot på många maskiner innan de kom ut på marknaden och hade många praktikanter, fick ta hand om grupper på studiebesök från många länder. Och nu under vintern gjorde jag ett inhopp som lärare på naturbruksgymnasiets skogsmaskinsutbildning.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Nu läser jag rätt hehe envis anders, Som barn sa dom att jag var väldigt envis. kunde sura rätt länge,

Anders det låter som mej de ordnar sig alltid, så är jag idag,,även om jag är långsint,

Visst är det härligt Anders att få lära ut de man kan till andra som vill lyssna?

Anders 50
2

#16 Ja..men ofta är det bedrövligt dåliga lärare många har på skolorna! Bara teoretiker som aldrig gjort något praktiskt utan bara läst sig till sina kunskaper.

Alla kan läsa sig till hur man fäller ett träd, men göra det ute i skogen är en annan sak….

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Ja de är skillnad på praktik och teori.

[typellisch]
0

Komplicerad om man inte känner mig, envis, för snäll, omtänksam, ödmjuk, positiv och jag brukar få höra att jag är den mest fördomsfria person folk stött på. Jag försöker vara fördomsfri men ibland går det inte, man är bara människa.

Jag har svårt att träffa nytt folk pga diverse privata saker. Det är kämpigt för mig och oftast protesterar min kropp dagen efter pga den pressen jag ställt på mig själv inför nytt möte. Arbetsintervjuer går an men allt annat är jobbigt.

Jag låter folk köra med mig… jag ställer upp och ställer upp men får inget tillbaka vilket resulterat i att jag inte har några riktigt nära vänner idag. :) Jag har mitt ex, han är en fin person han! Och han jag dejtar, men han är ju ingen vän direkt 😇

En rar tjej, försiktig och lugn är också vad folk brukar beskriva mig som. :)

ulraxe
1

Jag jobbar oxå inom demensvården och älskar "mina"goa pensionärer.Det tar MYCKET energi av mig,men ger mig så oändligt mkt tillbax.Deras mysiga sätt,deras härliga kommentarer all deras tacksamhet m.m. 

men det är inte förrän det senaste året som jag har lyckas balansera och bevara min egen energi.En jobbig barndom bakom mig,krävande jobb och massa krav,har gjort att jag gått in i väggen x antal ggr. men NU har jag lärt mig hur jag ska balansera mitt liv för att må bra och vara i balans.

Jag inser nu att jag bara är MÄNNISKA med mina egna begränsningar.Och varje morgon börjar jag dagen med TACKSAMHET för allt underbart jag verkligen har i livet.Tar mig mkt tid att vila,mindfulness,älska och njuta av livet. Försöker alltid se det positiva och försöker sprida det till min omgivning..och vips så har jag hur mkt energi och glädje som helst även på jobbet:)

Livet är underbart om man gör det till ett självklart val att leta efter det positiva och kärleksfulla varje dag.

Kram!

stina63
1

* 19 och *20 Så underbart härligt att läsa om er, Jag har själv varit så att folk har kört med mej,

Ja de gäller att man hittar en balans för de tar på ens krafter att jobba med dementa, men man får så mycket tillbaka.

Tack för ni delar med er om er,, 🤗

fotokrafs
2

Hur jag är som person
beror på vem man frågar

Hur jag ser mig…

Jag skulle lätt kunna rabbla upp massa "negativt", orkar bara inte,
men jag VET att någonstans i mig finns det något
som även om ingen annan än min man ser det så..
är det alldeles underbart😉och det räcker för mig

stina63
0

Ja fotokrafs,, de är lätt att rabbla upp negativa saker om en själva, Men de finns många fina saker också,, Lika många positiva om inte fler.
De känns skönt att veta. 🤗

Mooniq
1

Lätt att rabbla negativa saker - för vi har ju lite Jante-lag i oss allesammans.. tyvärr.. 😟.. vi får tänka amerikanskt o om vi säger en negativ sak om oss själva ska vi oxå framhäva en positiv sak, 

tex jag är dålig på att vara diplomatisk men jag är alltid ärlig! 🙂. så långt har jag kommit..

sen tror jag att vi svenskar skulle behöva en jävlar-anamma-kurs hos fransmännen.. kolla in dom när dom är förbannade eller när de strejkar.. där har vi mycket att lära… 😂

stina63
0

Så sant Mooniq🙂