Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1425 ggr
aggeelin
0

Jomen hallå!!

Vad håller du på med nu då??

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
0

Jag var sen hem från jobbet. Cyklade en stor omväg hem och köpte lite nytt te, gott. Sen har jag petat i mig en smotie, varit ute i kylan (hu så kallt) och grävt ner olika timjan, backtimjan, gråtimjan och lite annat timjan och så två klematis. Nu ska jag vattna lite inneblommor och sen lägga mig i badet och värma mig.

Anders 50
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad jag håller på med?

Sitter vid TV:n med datorn i knät. Har svarat på mail och sköter om facebook. En katt på fotpallen och en hund på golvet.

Nu ska det bli kaffe!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Jag är ledig idag och sitter och väntar på att åka iväg med ena katten tillveterinären. Han hade en böld i käkeni höstas och nu verkar det eventuellt kommit tillbaks. Han har dålig andedräkt och verkar "låg".

Det är ett elände att få honom med sig då han inte går att ha i transportbur utan det får bli sele och handduk och starka armar😉

/Maria

zabelle
0

#3 Men lille katten…. Hoppas det går bra hos veterinären!!

Zabelle   

Maria
0

#4 Tack.

/Maria

aggeelin
0

#3 Nämen oj! Sticks han inte om han sitter i sele och handduk?

Maria
0

#6 Om. Jag kommer vara strimlad😃

/Maria

aggeelin
0

#7 aj aj aj! Vad gör han om du försöker stoppa in honom i en transportbur då? Kan det bli värre?

Maria
0

Jag har försökt så många gånger. Han får fullständig panik och klöser så klorna blöder.

Vi har haft transportburen framme och öppen i flera veckor med favoritfilten i, med godis i, och jag har försökt att ha en mörk handduk över hela buren för att han ska slippa se ut men inget har hjälpt. Nu är han snart 11 år och jag har fått ge mig.

/Maria

aggeelin
0

#9 oj då, blöder klorna!! Då har han fullständig panik. Undrar vad det är som gjort honom så rädd?

Maxen som är rädd för badrummet sen han blivit badad har nu börjat hoppa ner i badkaret av sig själv. Efter tre år eller så.

Fridaaaa
0

Sitter & funderar på vad jag ska hitta på 😛Om jag vågar bege mig ut eller om det ska komma mer regn 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jösses vilken morgon. 

Vi kom i väg till veterinären och de tittade honom i munnen. Han är så himla snäll när han är på plats. De tog tempen och blodprover och vägde honom.Han vägde 4,7 kg i oktober och nu 4,0 så han har gått ner en del.😕 Han ska tillbaka 4 juni och sövas och då ska de kolla igenom munnen ordentligt.

Nu morrar kompisen åt honom. Det brukar ta några dagar innan ordningen är återställd. Det är väl andra dofter som spökar kan jag tänka.

Efter detta så har jag själv blivit tillkopplad till en blodtrycksmätare som ska mäta i 25 timmar. Dessutom ska jag ha på mig en "apparat" som kollar andningsuppehåll i natt. Jag kommer se ut som en robot😃

/Maria

Afturelding
0

Jag försöker plugga, men det går sådär. Jag hittar en massa roliga bröllopshistorier på internet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

zabelle
0

#12 Inte bra att han tappat så pass mycket i vikt, men tur att du kollar upp vad det är.
Funderade på hans bur skräck, har du någon gång testat med en sån väska som många har till sina små hundar. De sitter i väskan med huvudet utanför och går att sätta fast selen i en liten krok.
De finns på de flesta djuraffärer och kostar inte jättemycket.

Zabelle   

Maria
0

De väskan verkade ju jättebra. Jag ska kolla nästa gång vi köper kattmat. Tack🙂

/Maria

Fridaaaa
1

#14 Tänk på att man inte får ta bilder från internet hur som 😉
Och man får inte transportera djur i såna väskor i fordon, för det är inte säkert för dem vid krock 🙂

Maria
1

#16 Fast det måste väl ändå vara bättre med en sådan väska en att ha katten i famnen invirad i ett badlakan😉

/Maria

Fridaaaa
0

#17 Nja inte mycket säkrare blir det, eftersom man inte kan sätta fast dem på ett säkert vis, väskan är mjuk plus att katten kan relativt lätt ta sig ur den.
Så, jag tror personligen inte det gör någon större skillnad.
Har ni testat med olika transporter, alltså olika storlekar och så? Bara en tanke 🙂

Maria
0

Japp, testat både liten och större transport.

/Maria

zabelle
0

#18 Jag har testat den till en av katter.
De kan ta sig ur, men bär man katten nära sig och har sele på och håller i kopplet är risken minimal, man blir inte riven som man blir genom en handduk. Min katt gillade sin väska och hoppade själv i när vi skulle iväg, men det är ju olika.
En katt kan ta sig ur selen också om man har otur

Zabelle   

zabelle
1

#16 bilden borttagen

Zabelle   

chik
1

Bumbleboo..Kissen o ni klarade er.😉

Ja jag har varit ute o ridit.😂O ve o fasa där kom en liten galen markägare springande o han ville inte ha hästar på sin mark..🤦‍♂️

O så läser jag att lilla frida sitter o berättar vad vi skall göra.😟.

Herre Gösses..Inte min dag i dag…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Fridaaaa
0

#22 Ursäkta?! Vad är det för sätt att kalla någon för looser och påstår att jag har sagt vad folk ska göra och inte göra, när det inte ens har hänt! 😮😡

Du får ursäkta, men jag blir arg när man beter sig så, helt utan anledning 😮 Trodde jag aldrig om dig, ärligt talat…

Fridaaaa
0

#19 Ok 🙂 För vissa katter vill ha större och vissa vill ha mindre 🙂

#21 👍

chik
0

Frida. vad står det Loser någon stans.

Till lagt.

#16.

Tänk på att man inte får ta bilder från internet hur som Skämtar
Och man får inte transportera djur i såna väskor i fordon, för det är inte säkert för dem vid krock

Fridaaaa
0

#25 Fast det är vad som det är LAG på, inget annat 🙂 Annars hade jag inte nämnt det 😉
Looser är "smilisen" du använde…

Maria
2

Egentligen är det ju märkligt att det är lag på hur man ska förflytta djur i bil men att släppa ut katten i trafiken alldeles själv är OK😮

/Maria

Fridaaaa
0

#27 Jadu, lagar och regler är inte alltid som dem ska, gäller mycket tyvärr😕 Djur räknas som last, och behöver vara fastspäna och transporteras säkert.
Fast man får igentligen inte släppa ut katter hur som helst heller, fastän många gör det🙂

zabelle
2

Det finns ingen lag på att katter måste transporteras i transportbur.
Bara rekommendation från jordbruksverket.
Man får använda lite sunt förnuft.

Zabelle   

Fridaaaa
1
Anders 50
2

Jag tror nog att vi som är här inne vet bäst hur man gör med sina djur. Herregud om vi blint skulle följa det som står i lagtexten.

Och man behöver visst inte spänna fast djur i bilen. Kombiutrymme med galler framåt räcker.

Fridaaaa
1

#31 Ja om det är lämpat för djurets storlek, så räcker det ja 😉
Men det är på ett vis att säkra djuret också, för att skydda alla i bilen, både människor och djur 
Fast jag skulle aldrig transportera djur utan bra transport eller säkerhetssele, just ifall man krockar. Men det är jag det 🙂
Har enbart sagt vad lagen säger, inget annat, inte försökt tvinga någon att följa det, ingenting :D

Inte sagt, eller antytt att ingen här inne tar hand om sina djur på bästa sätt, gav enbart förslag plus sa lagen, inget fel med det 🙂

zabelle
1

#31 👍

Zabelle   

Anders 50
1

#32 Ja…alla har ju inte en varghund så en vanlig kombi räcker nog till både hundar och katter.

Tror ju inte att någon här inne sätter katten på instrumentbrädan när man ska till veterinären?  Men förresten så står det ju i LAGEN att man inte får transportera en sjuk katt!!  Knepigt??

Fridaaaa
0

#34 Haha ja en varghund tar ju lite plats 😉 Var hos en uppfödare på just varghundar, hon hade 5 st då hehe
Nej det har jag inte sagt eller antytt heller till att någon gör 😮

Vart hittar du det i lagen att man inte för transportera en sjuk katt?
Jag hittade bara detta:
Du får transportera ett sjukt eller skadat djur till veterinär om transporten är brådskande även om du inte uppfyller kraven. Men det får inte finnas någon risk för att djuret kan lida av transporten. Om du är tveksam till om det är lämpligt att transportera djuret är det bäst om du kontaktar en veterinär.😉

Anders 50
1
Allmänna krav för transporter med flera katter
  • Du får bara transportera dina katter när de är lämpliga att transportera. Katter som är sjuka eller skadade får inte transport

#35     Står i 5:e stycket i din länk ovan.

Fridaaaa
0

#36 Jag kopierade mitt från samma länk, konstigt att de säger dubbelt 😮

*edit* hittade det du kopierade nu, mitt gällde enskild katt, ditt gällde vid transport av flera katter 🙂
Löst hehe

Anders 50
0

Jag har två katter….Hur gör jag då om de blir sjuka samtidigt?

Fridaaaa
0

#38 Förmodligen 2 transporter.
Katthemmen osv gör så, och de som omhändetar djur osv, så då borde privata med få göra det?
Låter mycket märkligt 😮 Men så står vissa saker luddigt med på jordbruksverket ibland.

stina63
0

De var luddiga lagar dom kör med,

chik
2

#23. Ja då har jag lärt mig något nytt. ser att när jag håller pilen över smajlet tillräckligt länge, så kommer det upp text. ja' då har jag lärt mig det..😊

Fridaaaa
0

#41 :)

signemo
0

Vad jag gör?. Jo jag sitter o lyssnar till vinden. Har öppnat vikdörrarna i uterummet. Tankar går till en person var begravning jag varit på idag och på dennes familj. Ett så vackert o fint avsked.

Var rädda om varandra

Fridaaaa
0

Jag sitter & väntar på att maten ska bli klar i ugnen och redigerar bilder samtidigt 😃

aggeelin
0

Jag kom nyss hem från yogan och sen affären. Det är fantastiskt väder ute. Varmt och det doftar vår därute. Jag måste nog gå ut en stund till.

stina63
0

Jag har kommet hem från jobb, ska snart lägga mig , Börjar jobba tidig i morgon, Men nu tittar jag på semifinalen på tv1.

Fridaaaa
0

Sitter & zappar bland kanalerna. Fy vilka kassa bidrag jag hört på eurovision deltävling 2 idag. Både Bulgarien och Grekland,😮 inga ord för det…

Fridaaaa
0

Kollat ishockeyn och vi vann! Vilken rysare. Finland på lördag…

Afturelding
0

Jag väntar på att sambon ska bli klar i badrummet så att vi kan lägga oss och titta på Herr och Fru Papphammar.

/Rebecca

penke
1

såg på hockey…*puuust*
  zappade över till yes, man så jag kunde andas.. ibland  :)

penke

aggeelin
0

Ska diska lite, städa kattlådan, borsta tänderna och åka till jobbet!

chik
0

Sitter här o har så mycket som jag bör göra..🤔

Fridaaaa
0

Väntar på att vårdcentralen ska ringa sambon så att han kan in och kolla sitt ärr på ryggen efter operationen han gjorde för något år sedan, ser itne så bra ut.

Jessicahagstrom94
0

Jag ska ta hand om kaninen, sen ska jag dra mig till skolan om en stund för en fotolektion :)

Afturelding
0

Jag tar en paus. Jag har en romananalys att skriva tills på tisdag, men eftersom att det är Processen av Franz Kafka jag läser så är det lite tungrott ibland. Man behöver pauser till och från.

/Rebecca

Anders 50
0

Jag väntar på att potatisen ska bli kokta.

penke
0

jag väntar på potatis-blasten ska komma.. 😃

penke

aggeelin
0

Jag ska göra en sallad och sen ska vi gå ut och grilla lite. Första kvällen vi sitter ute.

stina63
0

Har tvättat färdig nu,, Hehe jag väntar också på att Potatis blasten ska pluppa upp från jorden.

citytjejen
0

Sitter nöjd i soffan, nystädad lägenhet, klar i tvättstugan, precis ätit en skål fil. Enda som fattas är min käre man men honom får jag klara mig utan då han har åkt iväg och ska hoppa fallskärm hela helgen.

/Christina

UtanStrumpor
0

Andas och räknar till tio då jag precis hittade katt och hund i badrummet där de lekte motorsågsmasakern med klor och tänder på toapappers rullarna.. 

Konfetti, yey! Och att de kan samarbeta när det är otyg på g.. Yey..