Någon dödar katter
Här där jag bor så har det länge varit problem med att katter har dödats.
Nu har tre katter dött på bara några dagar.
Trots det så släpper folk ut sina katter fast här är både trafik och uppenbarligen kattplågare.
I texten från GP står det "De lugna innergårdarna" Det är vilka gårdar som helst i ett höghusområde så jag fattar inte att folk vågar släppa ut sina katter.
/Maria
Hur har katterna dödats?
Usch ja, jag läste om det. En av dem hade visst ftåt magen uppsprättad?
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Usch, inte nu igen ! Det har hänt här också. Katter som ströps och dränktes. Fy!
Vad hände här?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#1 En katt hittades hängd från ett träd och en katt med magen uppskuren och en lapp med en glad gubbe fästad i pälsen.😡
Tidigare så har man hittat katter i skogen här med mycket märkliga skador som man inte tror att något annat djur kan ha åstakommit.
/Maria
Fy f-n! 😡
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag vet att det är heta diskussioner på många sajter om just katter och om de ska vara ute eller innekatter.
Personligen kan jag tycka att det beror alldeles på hur man bor.
Här är mängder med utekatter och visserligen ligger vi granne med Ruddalens skogsområde men här är också trafik, bussar och uppenbarligen katthatare.
/Maria
Att fånga "vildkatter" och avliva dem på ett regelrätt sätt är ju en sak, med detta som händer är ju vidrigt, de som är skyldiga till detta måste ju vara gravt störda.
Fy så obehagligt!!
Ja hemskt. Det finns alldeles för mycket av sånt här, som exempelvis de där galningarna som skär sönder hästar. De skyldiga borde malas ner och bli till minkfoder, det vore lagom straff för såna här vederstyggligheter.😡
#7 Sen håller jag med dig i dina funderingar om katter i tätbegyggda områden.
Vad är det för fel på folk som kan leva med sig själv efter att ha plågat ett stackars oskyldigt, försvarslöst djur?
En av mina gamla katter blev som 3 åring illa misshandlad och släpade sig hem med 2 avbrutna bakben och skjuten i ryggen med 2 skott. Hon gick aldrig ut ensam efter det. (Hon blev 18 år)
Mina nuvarande katter får gå ut i sele eller vara i sin utebur på sommaren. Skulle aldrig våga släppa ut dem själv.
Zabelle
Jag förstår inte heller hur folk kan ha utekatter. För mig spelar det ingen roll var man bor. Trafik och folk finns det oftast i sådan närhet att risken finns.
För mig är det oansvarigt med utekatter. Inte bara pga allt dom kan råka ut för, utan även för allt dom utsätter andra människor och djur för.
Ja . som den som höll på i Lerum..
Har ingen förståelse för djurplågare o barnplågare..Fy.😡
Flashback Brukar ha bra ordning. dom är duktiga där..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag vill att mina katter inte ska bli överkörda av bilar och jag vill inte att de ska gå på andra människors tomter. Det är väldigt trevligt med innekatter.
#12 Fy så otrevligt Zabelle, det som hände med din katt!! Det är helt konstigt hur människor kan bära sig åt!! Kom det någonsin fram vem det var?
Mår så illa då jag läser om sånt här..hur kan människor vara så grymma ?
Läste om en 15-årig pojke, som lagt en katt i tvättmaskinen och kört den på 90 grader. En kvinna upptäckte detta, stannade maskinen och tog ut katten som bara skakade. Slutade med att den fick avlivas. Den pojken skulle själv bli stoppad i en tvättmaskin!!!!!! 😡
#15 Nej tyvärr. Vi satte lappar för att varna alla i området, men tyvärr dödades minst 4 katter till i området. Vi hade tur att vår katt tog sig hem och inte kröp undan, då hade hon dött.
Zabelle
#17 så fruktansvärt obehagligt! Måste vara någon som inte är frisk!
Mysigt!
..usch
det är svårt att hitta orden när jag läser om dessa och era berättelser
det kanske gäller att hitta dem när de är små,
..börjar med att rycka vingar o ben av insekter.
undrar om den/de vill ..få ett rykte
eller bara inte ..fattar (?)🤮
penke
Jag blir så arg och ledsen 😭
# 19 Så fin! ❤️
Nej!! Så hemskt! Så sjukt!
Om jag bodde där så skulle jag inte släppa ut min katt - jag menar att jag, om jag hade utekatter så skulle de få vara inne.
Jag håller med dig om att det är konstigt att folk släpper ut sina katter. Vill de inte ha dem kvar??
Det är lite så det är med dem som har katter nära starkt trafikerade vägar som blir förvånade när katt efter katt blir överkörd 🤔
Vi hade en granne på förrförra stället vi bodde som "avverkade" tre katter på trafikleden bredvid innan de kom på att de nog inte var så lämpligt att ha utekatt just där.
/Maria
Jag förstår inte heller! Hur är människor funtade ? 😡
# 30 Bra det i allafall..då kanske det tar slut!
Ja det är bra om det är rätt kille, men man skulle ju gärna vilja ha något slags förklaring till varför han har gjort detta.
En väldigt ung kille..vad kan ha hänt m honom för att hämnas på katter. Helt sjukt
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag läste också om detta i den lokala tidningen och blir så otroligt mörkrädd. Polisen har ju tydligen nu lovat att hitta "kattmördaren" som personen kallas.
Jag har mina katter som innekatter och hade aldrig kunnat tänka mig något annat. En bekant till mig fick sin katt överkörd bara för några dagar sedan i ett "lungt område"
I stall och på landet kan jag förstå om man har utekatter, men i bostadsområden, nej.
Hoppas det är rätt kille.
Men man undrar ju hur han själv blivit behandlad om han kan göra något så vidrigt.
Zabelle
Jag hoppas också att det är rätt kille. Den som gör något sånt kan inte må ok.
Hoppas det är den skyldige! Vågar inte skriva vilket straff sådana skulle få….
Samtidigt så tänker man på den unge killen. Vad är det som får en människa att göra så?
Han måste ju ha föräldrar. Har de anat något?
/Maria
Läste nu att han är 16 år. Det har ju pågått sedan han varit minst 14 år. Usch, vad hemskt.
/Maria
Brukar de inte börja med att plåga djur för att sedan övergå till att misshandla människor…..
Han som mördade lilla Helene i Hörby för ca 25 år sedan är känd för att plåga djur när han växte upp.
Zabelle

Skönt att patrasket är bakom lås och bom! Låt han stanna där.
Tänker som Du, Humlan..vad får en ung kille att göra detta ? 😢
Jag Har tagit bort bilden..
Tina
Det värsta är att nu har det bildats en "mobb" mot killen och hans familj. Jag var inne på en sajt på Facebook där man t.om hade lagt in hans namn och adress plus en bild. Jag anmälde givetvis och efter en halvtimme cirka så var inlägget borta.
Oavsett brott så är det obehagligt när vanliga människor gaddar sig samman och hotar med lika vidriga saker som gärningsmannen gjort.😡
/Maria
Bilden finns överallt som synes. -synd om hans familj är det iaf.
#44 Ja, men det är egentligen alltid så. Jag har ju en bekant i häktet, och kommentarerna under videoklippet på lokaltidningens hemsida är rent av hemska. Och då trots att han inte går att identifiera i filmen.
För familjens skull hoppas jag att näthatet i alla fall lägger sig. Man har tillräckligt att tänka på när sådant här händer en familjemedlem.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Detta är hemskt..
Men om jag hade tagit denna kille på bar gärning och det var mina djur då vet i fan vad jag gjort alltså. 16 år eller inte..
Jag tycker folk är rätt märkliga, de driver såna här "mobbfasoner" så långt att de själva till slut begår ett minst lika vidrigt brott mot den som utpekats, men det här med mobb är inget nytt, det har funnits lika länge som arten människa.
Man får ju använda sitt förnuft. Om jag fångar en kille som dödat mina katter, kan jag ju inte begå samma brott mot honom. Då är jag ju inte ett dugg bättre själv.
Nu är den här killen fast, så släpp det och låt "rättvisan" ta hand om honom och låt bli hans familj. De har väl ändå inte hjälpt killen att döda katterna?
Jag begriper heller inte riktigt hur man tänker.
Visst tänker man kanske impulsivt som Anders och framförallt om man kommer på någon med att utföra dådet. Då kan nog vad som helst hända.
Men att i efterhand ta lagen i egna händer är jag ganska oförstående till.
/Maria
#43 Gillar inte att du lagt upp bilden här
#43 Nu har du gått alldeles för långt.😡
Jag har anmält ditt inlägg och jag hoppas att de snarast tas bort.
Skämmes på dig
/Maria
#50 Jag håller med och jag tror inte att det är okej med sajtreglerna heller.
#43 onödigt gjort. . .
Jag visa bara en bild som är offentlig för alla. Jag skäms inte det minsta. Mördare, våldtäktsmän/kvinnor, bankrånare, terrorister mm skall inte skyddas. De skall visas för allmänheten. Som nån sa tidigare om jag hade tagit den här mördaren på bar gärning med att döda mina katter så hade jag skitit fullständigt i hans eventuella ålder. Tror de flesta hade reagerat så. Kattägare, hundägare, djurägare över lag.
Han är INTE dömd ännu och det är precis sådan här mobbmentalitet som är helt vansinnig.
Det är INTE OK att göra så här och lägga ut en bild offentligt.
/Maria
Nu är bilden borta. Tack.
/Maria
#50 #53 Jag gillar inte djurplågare. Jag gillar inte mördare. Jag gillar inte att han sprättat upp djur. Mkt onödigt av han. Om det stör så mkt så ta bort bilden då. Det ger väl knappast katternas liv tillbaka.
Jag ser ingen bild!
Jag har tagit bort bilden, Även om jag inte gillar när någon torterar djur människor. Personen är inte dömd för de och jag tror inte man får visa bilder på någon som är misstänksam även om dom har erkänt de.
Ledsen för de VSK men de är inte något mot dej alls,
VSK
Jag gillar givetvis inte heller detta och det gör ingen annan heller. Att göra något galet om man tar en gärningsman på bar gärning är en helt annan sak än att sitta och agera upplysningsmobb på nätet.
Detta är en ung pojke. Han är inte dömd ännu. Vad är det som ger andra människor rätt att hänga ut honom offentligt innan rättsprocessen är färdig?
Att hans gärningar är förskräckliga tror jag med säkerhet att alla skriver under på.
/Maria
Oj förlåt., jag ser att den är borttagen, bilder på mördare eller kriminella vill jag undvika i denna sajt.
Den som har intresse att se dem kan ju titta i tidningrna, det,är inte livskvalitet att hänga ut folk som begått så vidriga brott.
#57 jag gillar inte heller sådana personer. Men att hänga ut någon som ej blivit dömd än tycker jag är olämpligt. "alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats" Man ska stå för det man gjort, men att allmänheten hänger ut folk innan man har konkreta bevis (jag vet inte om det hänt något nytt sedan sist jag läste om detta fallet) är inte ok. Om man hänger ut en oskyldig person för ett brott kommer denne person alltid bli stämplad. Det kanske inte hade varit så kul om det hade varit du? Har inte heller några befogenheter att radera andras bilder eller inlägg på detta forum.
Som sagt, man måste använda sitt förnuft. Det går inte alls an att så att säga ta lagen i egna händer och göra processen kort med en brottsling som man råkar ta på bar gärning. Då anammar man gamla testamentets moral och hamnar i utvecklingen flera tusen år tillbaka.
I ett sånt samhälle vill nog ingen leva, det innebär att man kan bli ihjälslagen för att man råkar snubbla och slå glassen ur handen på personen framför i kön.
Att döma en person på förhand är farligt. Ta bara programmet på SVT nyligen om de fem pojkarna som satt i fängelse i 7 år för något de inte alls hade med att göra
#49 Vet inte om just jag kan kallas mer impulsiv än andra när det gäller att önska ett lämpligt straff för utstuderat djurplågeri.
Hur hade du tänkt om du hittat din katt i det skick som beskrivits?
Jag hängde inte ut. Jag visade bara en bild som florerar på hela internet. Spelar ingen roll om han är 16 eller 18. han visste exakt vad han gjorde.
Men nog om detta.
Cristine har rätt i att det här inte hör hemma på den här sajten.
Jag blev bara förbaskad då folk tar en mördare i försvar.
Jag tycker oerhört synd om pojkens föräldrar som kommer få ta ansvaret för dessa gärningar. Jag tycker oerhört synd om alla dessa kattägare och dess eventuella små barn som antagligen älskade sina katter oerhört mycket.
Jag låter den här tråden vara nu. Vill nån fortsätta diskutera så föreslår jag PM.
#65 Nyfiken undrar vem som tagit killen i försvar?
Sen det där med "mördare" känns lite väl "steep" i mina öron. Mord kallar man det när en människa har ihjäl en annan människa. Det kallas inte mord när en människa tar ihjäl ett djur.
Sånt ordval är jag van att höra från rabiata djurrättsaktivister som angriper jakt och jägare, men jag tycker inte att man ska elda upp stämningen mot den här killen i onödan genom att kalla hans handlingar (om han nu är den skyldige) för mord. Outsägligt grymt djurplågeri ja, mord nej.
Klart jag velat strypa honom när känslorna rusat över mej, men sedan måste man sansa sig och tänka på att som Peter säger stanna upp där annars är man lika avskyvärd som han. Man ska aldrig låta sådana känslor ta över .
#63 Då stämmer det inte med det du skriver i inlägg #10 då?
#64 Vad jag menar är att det går inte att jämföra vad man skulle gjort om man kom på en person göra så här på bar gärning. Jag hade nog reagerat impulsivt och inte tänkt mig för och kanske till och med gjort något dumt.
Att sedan låta lagen ha sin gång tycker jag är normalt. Man hänger inte ut människor hit och dit bara genom ryktesspridning.
Det var inte min mening att tråden skulle urarta. Jag tycker det som har hänt är fruktansvärt. Både mot katterna och så tänker jag på pojken och hans familj.
/Maria
#68 Det är en känsloyttring, inte min rättsuppfattning, men jag kan förstå att i skrift kan det bli förvirrande att hålla isär begreppen.
Mord = planerad gärning. -finns inte så mkt mer att diskutera om det. Så du menar att om en person ursinningslöst knivhugger ihjäl minst 9 katter (gud vet vad) så då tycker du det är okej? Skulle du vilja ha dina eventuella småbarn lekandes på en lekplats med en sån galning i krokarna?
och ja han är den skyldige. han har erkänt och talat om hur, när och var han gjorde det.
Du verkar ha missat att han har erkänt. Han har talat om hur, var och när. -hur kan det vara rykten?
Det som ingen verkar ha tänkt på är HUR info kommit ut.
Lite exempel på vad man har laglig rätt att göra (kopierat från Wiki)
15 år: Straffmyndig.[2] (kan inte ådömas till fängelse om det inte finns synnerliga skäl för det)
- Köra moped.[2]
- Se alla biograffilmer.[1]
- Uppnådd sexuell myndighetsålder[2]
- Får hyra filmer.
- Konsumentmyndig
16 år: Rösta i kyrkoval.
Traktorkort[5] och lätt motorcykelkörkort (klass A1),[2] förarbevis snöskoter,[6] terränghjuling[7]
Får ta ett normalt arbete, med vissa begränsningar[2]
#71 Han har erkänt men han är inte dömd.
Jag bor "mitt i smeten" av all ryktesspridning i området. Det är inte bara på nätet det pratas och jag blir så skrämd av hur folk urskiljningslöst för vidare saker som de bara har hört eller läst någonstans.
/Maria
#70 Märkligt…för du skriver ju att det vore ett lämpligt straff?
Men kallar du det du skrev för en "känsloyttring ", som inte är nåt att fästa sig vid, så får det stå för dig.
Detta är en djupt tragisk händelse, men brott kan aldrig bekämpas med brott och ett brott blir inte mindre om flera begår samma brott, så det spelar ingen roll om det finns bilder överallt på nätet av den här killen, det är i alla fall fel att sprida bilderna vidare. Killen behöver sannolikt vård!
/Désirée
Bra skrivet.
/Maria
Hur man än vrider så kan inte bilden vara offentlig som det sägs i tråden. Den är tagen från någon, och lägger man ut den som enskild person som bryter man mot upphovsrätten till bilden. Så i princip alla som lägger ut den gör fel. Bara för 15 har lagt ut den gör den inte offentlig.
Men jag tycker det är är fel att lägga ut bilden, killen är ung och är nog en sjuk kille som behöver vård. Tänk på familjen osv.. Jag vill inte rättfärda det han gjort på något sätt. Men vi har inte rätten att agera domare och döma killen. På facebook skriver man hur man sprättar upp killen med kniv. hur man hänger han i ett träd. Hur man låder han plågas till döds på många olika sätt. Det är en hetsjakt som jag tycker är så fel. och det gäller oskyldig eller inte..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag reagerade med all rätt starkt.
Dock så agerade jag inte lika rätt gällandes bilden. -sorry for that.
Jag hoppas inga andra följer gärningsmannens mönster, vilket tyvärr brukar vara väldigt vanligt i de åldrarna.
Nu så blir det OT då jag önskar er alla en riktigt fin dag.
#78 Tror vi alla reagerar stark på det som hänt med katterna. Ingen tvekan om det, vi alla vill att killen ska få sitt straff eller vård denne behöver. Men att vrida det till en jakt ute på nätet
Det är hemskt hur folk kan bli, jag har ju sett hur de hetsar upp varandra tills de blir som djur som sliter offret i stycken..sedan vet ingen vad som hänt!
#80 Det skulle nog hända om killen skulle ses på en gata. Vem är då värst?
Ja så är det, forskarna kallar det masshypnos och man sitter här och tror sig veta hur man skulle reagera men så är inte fallet i det verkliga livet, med alla.
#82 Näe det stämmer så väl som du säger.
#71 Konstig inställning tycker jag att insinuera att jag skulle tycka att kattdödandet är okej bara för att jag inte tycker att ordet mord är adekvati sammanhanget.
Om mord = planerad handling oavsett vad som dödas, är ju varenda entomolog, slaktare, veterinär, jägare och fiskare med flera mördare. Det går jag helt enkelt inte med på.
För mig är det så som jag sa tidigare, att mord är när en människa avsiktligt dödar en annan människa. När jag tar ihjäl ett djur kallas det inte mord ens om jag skulle göra det på ett så bestialiskt sätt som killen den här tråden handlar om.
#84 kalla det vad du vill. Det är lik förbaskat en sjuk gärning som kommer straffas med nån form av vård pga den ringa åldern.
Nu tycker jag at den här tråden har gjort sitt.😕
Det tycker jag med faktiskt.
#85 Nu menade jag inte att den handlingen inte skulle vara skruvad, utan att du påstod att jag skulle tycka att handlingen är okej för att jag inte vill kalla det mord.
#89 Det är vi väl alla.
/Maria