Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 431 ggr
Cristine
0

Är du osjälvisk...

eller egoistisk, kanske mitt emellan?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Det beror på tror jag.

När det gäller de mina så går de före i alla lägen.

På jobbet har jag med åren blivit mer självisk tror jag😮 Man vinner ingenting med att stå över alltid utan ibland får man "ta för sig"

/Maria

Fridaaaa
0

Jag är både och, beroende på situation osv.
Alla är egoistiska ibland 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[typellisch]
0

Både och, beroende på situation.

aggeelin
0

Att vara självisk kan vara en bra egenskap ibland

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Cristine
0

Ja man måste se till sig själv först för att kunna vara till för andra annars blir man uppäten.

words-of-inspiration
0

Självklart är jag egoist.
Om inte jag mår bra kan jag inte hjälpa någon annan.

Maria
0

Det är kluvet det där tycker jag.

Man ska älska sig själv för att kunna älska andra är det många som hävdar.

Skulle då "Lilla Lisa" med dåligt självförtroende, självskadebeteende och annat vara oförmögen att älska någon?

Man måste må bra själv innan man kan hjälpa andra? Det finns mängder med människor som inte mår bra men kan vara enorma glädjekällor för andra.

Man behöver inte vara en "100% fullblodsegoist" och må prima för att vara en tillgång för andra människor.

/Maria

aggeelin
0

Jag tänker att det ändå är bra att tänka på sig själv. Det behöver inte innebära att jag inte tänker på andra.

Cristine
0

#7 Med att se till sig sjävl menar jag inte att vara en fullblodsegoist men det finns personer som utplånar sig själva för att vara till hjälp, och då är hjälpen många gånger lika med noll, man måste tänka på sig själv ibland och inte alltid låta andra gå före. Och lilla Lisa tror jag är fullt kapabel att älska  och vara glädjekälla, trots dåligt självförtoende.

Maria
0

Jo, det är alltid bra med ett mellanting🙂

/Maria

aggeelin
0

#9 jo, jag tror som du!

words-of-inspiration
1

Som jag ser det så finns det en positiv aspekt och en negativ med att vara egoist.

Det finns en form av egoism där man mest tänker på sig själv i alla lägen. Där "alter egot" är helt självupptaget och självcentrerat. Det är den negativa aspekten.

Men så finns det en annan typ av egoism, vilken jag själv anser mig tillhöra. Den som har en stark självbevarelsedrift. En person vars instinktiva drift att skydda sig själv från skada och som inte finner sig i att bli illa behandlad. Som säger "Nej!" och menar det och som kräver att bli respekt för det, för sin person och för sina åsikter.

En sådan person kan hjälpa andra.
Att vara något annat än en sådan egoist är lika med att svika sig själv. Och alla andra.

flisan708
0

Både och.