Modeller/anorexia
Jag såg på tv att en modellagentur är så fräck att dem raggar modeller utanför en klinik i Stockholm där dem ska hjälpa anorektiska flickor…hur lågt kan dem sjunka egentligen?
Det ä r inte klokt…det är ju som att säga" Det är inte bara ok att se ut som du, det är beundransvärt!😮
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja vad säger man..
Människa kan gå hur långt som helst för att kärna pengar..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Usch, så hemskt. Jag är ju själv "modellsmal" och har varit underviktig sen jag var 4-5 år. Men jag tycker absolut inte att det är beundransvärt, och speciellt inte om man är sjuk.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Ja det är hemskt! Inte konstigt att ungdomar får ätstörningar, tror att de ej duger när de är normalviktiga och tror att de är tjocka då osv :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De är hemskt hur långt vissa kan gå
Men de finns en skyltdocka som många länder pratar om, En skyltdocka som är i mer normal storlek och inte trådsmal, Har för mig att de är Åhlens skyltdockor
#5 Ja många fler skyltdockor skulle se ut så. Normalstorlek och kurvig. Naturlig liksom :)
Det är konstigt att de törs göra så för det pratas en hel del om etik i samband med modeller. Flera större kedjor har fått kritik för sina modeller.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#6 Fast det finns många som är smala naturligt också. Jag är nog mindre än de flesta skyltdockor. Och de finns de som är naturligt mycket större också. Jag skulle nog säga att de är mer "genomsnittliga" istället för naturliga, för att slippa trampa någon på fötterna.
/Rebecca
#8 Jag har inte antytt eller sagt motsatsen heller 😉
Men i princip alla skyltdockor är riktigt smala, likaså alla modeller stort sätt. Och det ger fel signaler.
Kollade på top modell, inte svenska, och då var det en tjej ena säsongen som var normalviktig, hade fin kropp osv, de sa att hon var PLUSmodell! Helt sjukt och ger ju helt fel signaler 😕
Jo de finns många smala också jag är en av dom, De som klädesaffärerna skulle göra är att ha skyltdocker i olika storlekar.
Idag finns större klädes stolekar i affärerna men inte på skyltdocka,
Jag har aldrig brytt mig om mode så jag har aldrig förstått varför modeller ska vara smala överhuvudtaget, vad vill man förmedla med det? Jag kan inte tro att särskilt många människor tycker att det är vackert att vara mer eller mindre sjukligt mager.
När jag någon gång ser de där modellerna, exempelvis om jag zappar förbi något program, blir jag mest förskräckt av hur de ser ut, armar som inte har något annat än skelettet under huden, orkar de ens lyfta ner kläderna från klädhängaren?
Å vad händer om de ska gå till affären och handla några liter mjölk? Jag såg inslaget på nyheterna, det är verkligen skrämmande hur modeagenturerna bär sig åt, finns det ingen etisk prövning alls av den där branschen?
#11 Jag förstår att det kan vara svårt att förstå, som ickeintresserad. Men designers är faktiskt konstnärer i en mening, och vilken modell de väljer är avgörande för hur plaggen kommer se ut när de visas. Tittar man på det franska modet så har det varit väldigt rakt sedan 20-talet t.ex, och det är därför Chanel m.f väljer väldigt smala och raka modeller. Det är deras estetik. Jag tror inte de vill förmedla någonting alls, de vill bara få fram sin vision.
Jag tycker ju dock att man kan kräva ett hälsointyg av modellerna, så att man vet att de är friska. För man kan uppenbarligen se ut så utan att vara sjuk, eller ens vilja följa det smala idelaet.
/Rebecca
#12 Jag tror att det ligger något i det du säger kring att kläder är konst.
Det som blir tokigt är när modeller som är sådär storlek 38 ska tvingas att bli mindre. Storlek 38 är nog ändå en ganska vanlig storlek och en storlek som inte är stor, om ni förstår hur jag menar.
#13 Ja, jag både syr och har läst modevetenskap, och det är det vanligaste svaret man får. Man designar kläder utefter vilken typ av modell man tänker sig för att det inte ska "krocka".
Absolut! Och det kommer faktiskt fler och fler nya designers, speciellt i norra Europa och USA, som väljer att ha lite mer normalbyggda modeller, och det är såklart jättebra. Jag tror inte att det är speciellt hållbart att visa upp bara en typ av människa på världens modevisningar, oavsett om de är smala, 38:or eller lite större modeller med storlek 52. Variation är nog nyckeln till framgång tror jag, att alla får plats.
/Rebecca
Det jag blir irriterad och arg över är när de kallar normalviktiga och kurviga människor för plusmodeller.
#12 Tack för förklaringen. Jo jag är fullkomligt ointresserad av mode och för mig ser de kläder som visas upp på catwalken inte ens ut som kläder eftersom de ofta inte går att använda i praktiken.
Kläder är för mig styrs först och främst av funktionalitet och bekvämlighet. Sedan finns ju fula och snyggare funktionella kläder också. Mode är mest störande för mig eftersom kläder förändras så snabbt, även mer alldagliga kläder ändras hela tiden.
Det innebär problem för mig. Ta bara byxor, jag väljer helst byxor av cargotyp eller vildmark/jakt, helst loose fit. Nu har de förändrats sedan ett par år så att de blivit smalare nertill, vilket innebär att jag inte får dem över proteserna, surt 😕
Jag tycker att det är roligt med kläder men för mig är det mycket viktigt med funktionalitet. Byxor och kjolar ska gå att röra sig i, tyget ska vara slitstarkt och gå att tvätta.
Jag tycker det inte är så vackert att se dessa taniga armar i denna underbara klänning här syns det ju på dem att det inte är en naturligt smal kropp.
Tycker jag i varje fall. Eller har jag fel?
Jag vill inte trampa någon på tårna
Jag såg rubriken i tidningen men orkade inte läsa. Människan är en exportvara igen 😕
#18 Du kan såklart ha rätt, men jag slänger in en bild på mig att jämföra med :) den är från min 18-årsdag, så den är lite mer än två år gammal. Jag har gått upp c.a 5 kilo sen dess.
Det sätter sig sällan på armar och ben, men det brukar synas på underklädes-/badklädesmodeller, då revben och ryggrad brukar vara en bra indikation.
/Rebecca
#20 Ja, jag tror som du. Det är inte alltid lätt att få hull på armarna. Jag har alltid varit smal (tills jag var 45 vägde jag ca 56 kg till 175 cm - nu tränar jag mer och väger ca 66 kg) men jag tror att det syns på revben och nyckelben om personen är för smal, precis som du #20 säger
Jag har alltid varit ganska mager och benig.
Innan jag opererades så åt jag ganska rejält och gick upp i vikt för jag visste att jag skulle magra igen.
De gånger jag varit sjuk så har 10-15 kilo försvunnit i ett nafs och det är inget kul.
Nu väger jag mellan 60-65 och är 165 lång och hoppas kunna behålla denna vikten för jag trivs bra nu.
/Maria
#22 Låter som en bra vikt nu. Jag är med 165 cm lång. Väger 69 kg nu men ska ner till runt 60-62 kg, bort med kärlekshantagen jag har 😉
#23 Haha, det är ett bra ord: kärlekshandtag🙂
Man har ju kommit fram till att några kilos "övervikt" kan vara positivt när man är äldre men helst inte när man är yngre.
/Maria
#24 Hehe stämmer ju 😉 Började gå upp i vikt när jag träffade sambon hihi inte gått upp mycket, 10kg på 5½ år, så är ju inte mycket hihi
ja det finns mycket forskning osv på sånt 🙂
#20 Så söt du är Afturelding.
Du ser ju ut som en normal sund människa (och glad)åt det smalare hållet .
Modellen i klänningen tycker jag ser sjuklig ut och smalare..
Ska se om jag hittar hela henne, jag kapade ju av huvudet *fniss*
Nu tog jag bort skuggorna i saltkaren för jag tyckte axlarna blev så stora
och det var Sisa som skulle ha den klänningen.
Snygg klänning förresten, jag hade en liknande i Spanien. Har du sytt den sälv?🙂
Ja, ansiktet brukar också vara ett bra ställe att titta på :) Hon såg mycket smalare ut när man fick helheten, faktiskt.
Jag har faktiskt inte sytt klänningen, bara gjort ändringar :) Den är vintage, så den behövdes tas in på sina ställen.
/Rebecca
Bra mycket finare än modellen Sisa!🙂
Håller med om att det inte sätter sig på armarna när man går upp i vikt! Det sätter sig på magen!! 😉
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
# 30 Tack! 🙂
#29 Ja på er gubbar ja!
😂Du trodde väl inte att du skulle få muskler på armarna av att dricka öl
Oj, vad tråden blev lång. Jag har inte kunnat komma in här på ett par dagar men det är intressant att gå igenom tråden.
Jag har vänner som är smala som inte vill vara det, bland annat en släkting som drack grädde jämt på nätterna för att gå upp i vikt. Hon är nu 70 år och är fortfarande lika smal.
Det är bara så ruggigt med att alla ska vara så smala som möjligt. Själv har jag gått ner till 67 kg nu och det känns skönt men skulle jag väga enligt tabell då skulle jag ha 12-17 kg kvar att gå ner.
Vi är alla lika vackra hur vi än ser ut, eller hur? 😎
Det är egentligen inte på ytan vi ska titta.. den är bara ett skal som själen drar omkring på
#34 Usch det är ju verkligen inte bra för kroppen, även fast hon inte gick upp :/
#36 Jag har faktiskt fått sådana råd från dietister. Det är inte så farligt för oss som behöver gå upp i vikt, och för min del är det även ett bra sätt att få kalcium. Man bör kanske inte dricka det på nätterna dock, men på dagarna är det inte farligt om man äter bra annars.
/Rebecca
#37 Beror på vilket dietist osv man pratar med.
För jag har fått lära mig, med av utbildad, att det inte är lämpligt, även när man ska gå upp i vikt. Alltså inte i stor mängd.
Sedan t.ex i LCHF är det ju en hel del grädde mm (gillar itne LCHF heller så).
#38 Nej man ska ju inte dricka en hel förpackning på 3 dl på en dag, men en halv dl om dagen är bra när man ska upp i vikt :) Det är ändå bara 20 g fett, och eftersom att en vuxen kvinna ska ha 70 om dagen så finns det ju fortfarande 50 gram kvar den dagen. Och som sagt finns det många mineraler och vitaminer också. Jag brukar blanda ner den i min tallrik yoghurt på morgonen. Man ska inte överdosera något, men det är ett bra tillskott om man inte vill dricka gainers eller dylikt och har svårt att få i sig sin kvot av fett varje dag.
/Rebecca
#39 Ja så lite är ju en helt annan sak, jag menade mängden 🙂
#40 Jo, jag tänkte det jag också, men det nämndes ju faktiskt ingen mängd :) Det är i princip omöjligt att dricka mer än 1 dl grädde på en gång, det sätter sig i halsen och det känns lite som att hela munnen, halsen och magen får ett lager av fett. Jag tror att jag fått i mig en dl ganska exakt på en gång, men då mår man rätt illa.
/Rebecca
#41 Nej ingen mängd nämndes men jag tolkade texten som att det var i lite större mängder än vad som är rekommenderat eller bra så att säga 🙂