Middagsplanering!
Ibland är det så svårt att hitta på vad man ska äta till middag..eller ?
Hur gör Ni,
handlar först och hittar på vad det ska bli för mat av det, eller
hittar först på vad Ni ska laga, och handlar efter det ? 🤔
Jag brukar finna ett TEMA/koncept för middagen
..sedan löser det mesta sig,färger,dekoration,kryddor o smaker
o alla avikelser som ..är nu för tiden,dieter,allergier o intoleranser
så alla blir glada,nöjda o mätta.
(jag känner ingen militant animal,men några som inte tål annat än just kött,de går ju bjuda in lite före,så kan VI laga deras mat tillsamman)
penke
EDIT: sorry,läste fel..till vardags blir det av vad som finns..
Vi gör veckosedlar, handlar det vi behöver och håller oss till den. Jag som tycker om att vara impulsiv är inte riktigt kompis med systemet, men det är väldigt ekonomiskt.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Vi gör veckoschema, så kan vi storhandla efter det 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är olika hur jag gör. Ibland handlar jag för att jag har en idé och andra gånger får jag en idé när jag handlar.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag storhandlar en gång i månaden, äter det som finns i frysen. Köper färska grönsaker någon gång i veckan.
Jag tycker det är jobbigt att tänka ut vad man skall laga till mat,
kanske för att jag inte tycker det är så kul och är dålig på att laga..
Men vi kör ett fast schema så vi vet ungefär vad vi skall ha varje veckodag, vilket också underlättar vid handling.
en vecka innehåller vegetariskt, fisk, soppa, nöt/fläsk/viltkött, kyckling
och två dagar med rester
Ni som gör matschema då och planerar er matlagning..vart hämtar Ni inspiration ?
#8 Mycket från huvudet. Jag är kräsen med maten och gör inget avancerat direkt heller 🙂
Håller med Dej, Frida..enklast smakar bäst! 🙂
Vi hämtar mycket inspiration från kokböcker och internet. Jag måste ha ombyte. Jag fick en vegetarisk kokbok av mamma i påskas som är väldigt bra :) Varför det står kött- eller kycklingbuljong i recepten förgår mitt förstånd dock, när den uttryckligen heter "Njut av vegetariska rätter", haha 🤪
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#10 Japp 🙂😉
Handlar efter stundens ingivelse men finns tre saker jag nästan alltid har i frysen. En lax. en kalkon eller två tre kycklingar och en stor stek.
Laxen styckar jag och gravar en del, nästa har jag till att steka eller koka och på sommarn kan jag röka sista delen.
Kalkonen gör jag nästan klar,den gör jag långsamt på 4 till 5 timmar men tar ut den en halvtimme innan den är klar och styckar den, där har jag till 7 eller 8 olika rätter.
Steken delar jag också upp men innan. Så har jag alltid något att äta när det jag köper efter ingivelse tar slut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 13 Det kan man kalla planering..duktiga Du! 🙂
har slutat med planering. Köper basvarorna som är slut, plus lite "mat" och fixar käket efter det ://
Vi handlar inte ens 1 gång/veckan då vi bor 4,5 mil från närmaste stad (en lantbutik som har typ mjölk finns förvisso så nära som 1 mil bort men det är mest mjölk och dyl som dom har som vi vill ha)
Vi försöker komma på vad vi ska äta just före middagen vilket kan innebära att man äter liknande (typ pastasås med variation) ett tag sen blir det nått annat (typ gryta med variation).
äremot gör man samma två gånger i rad (tex pastasås) så byter man ju ingredienser mellan (tex första kan vara tomatbaserad och andra kan vara redd pastasås)
däremot så ha vi alltid mat hemma (efter att ha varit utan bil i en månad och inte kunna handla lär man sig det) så vi kan ändå äta varierat även fast vi äter ur skåp, det hjälper nog däremot att vi nästan bara äter vegetariskt el veganskt, bönor håller lääänge
l'm back
Vi har matsedel över en hel månad i taget som vi följer. Ibland skiftar vi mellan dagarna lite beroende på vad barnen fått i skolan, så att de inte äter samma rätt två gånger samma dag.
Vi månadshandlar alla basvaror och köper färskvaror som mjölk och frukt/grönt ett par gånger i veckan.
Barnen nuförtiden är inte lättflörtade när det gäller mat, de har det för bra helt enkelt. När jag var barn åt man det som bjöds, men så är det inte nu. Därför är det animaliskt på tallriken varje dag. Ungarna behöver protein och jag också. De äter inte mycket baljväxter och jag får inte för kaliuminnehållet.
🙂