Seder
Tur att en del seder försvunnit.
När jag var barn skulle man niga när man hälsade gäster välkommna, för Doktorn och Kamreren på mammas jobb, Rektorn på skolan och när man blev presenterad för okända personer etc-…
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag är lite nyfiken, kan du utveckla? Vad mer var mindre trevligt?
Andra seder är det lite synd att de har försvunnit eller är på väg att försvinna. Påskkärringar har jag alltid gillat, men sen jag kom i tonåren har inte en endaste knackat på min dörr. Vid allhelgona kommer dom däremot utklädda som vampyrer och spöken i drösar.
Neg gjorde småflickor och unga ogifta för vuxna/äldre och för alla de som ansågs vara för mer (över)
Nu är vi jämställda och det tas i hand.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag lärde mig niga när jag var liten men det berodde inte på att någon var "förmer" utan för att så gjorde man när man hälsade på äldre. Pojkarna bockade🙂
/Maria
#2 Fast är det av godo? Respekten för äldre är ju nästan lika med noll nu för tiden. De är numera inte värda ett skvatt. Ingen reser sig på bussen och när man gör det så är det någon annan ung människa som smiter före den äldre för att ta platsen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Där har du fel.
När jag åkte buss förr i tiden så reste jag mig alltid om det kom en äldre/sjuk/handikappad som jag ansåg behöva min sittplats mer än jag.
Hade jag åkt buss idag, så hade jag reagerat på samma sätt.
På ett av mina första arbeten var vi tvugna att säga " Ni eller Direktören " till chefen. Huva!!
Respekt ska man ha för äldre människor, men på rätt sätt! 👍
Nej, jag niger inte.. skulle i så fall vara på begravning
Nej, jag har alltid tyckt att det känts konstigt att niga. Vägrade när jag var liten.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 Äldre har väl i alla tider sagt att ungdomar inte har någon respekt för äldre. Jag läste så sent som i julas en bok skriven på 1800-talet någon gång och där pratades det friskt om hur respektlösa di unga varo.
Dock medger jag att allt curlande många föräldrar hålligt/håller på med har tillåtit en hel del dumheter ta fäste och har å enda sidan gjort livet svårare att hantera eftersom barnen fått allt serverat att de å andra sidan blivit frustrerade på "livet" och tar därmed ut det på allt.
#9 Hrmf, vilken förolämpling! Jag är inte äldre, inte ens medelålders, även om grannflickan på 5 år sa att jag var en tant. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 För några 14-åringar var jag en gammal nucka fast jag bara var 18. 😛