Toaletter
Jag har aldrig fattat varför man bygger fina badrum med både toalett, dusch/badkar och tvättmaskin. Vilken synnerligen osmaklig kombination egentligen.
Man gör sig ren, tvättar kanske sina kläder och kissar och bajsar i samma rum😮
Om jag någon gång skulle rita ett hus så skulle badrummet absolut vara fri från toalett. Gärna två separata toaletter.
/Maria
Tänk det har jag också tänkt på flera gånger, särskilt när barnen var mindre och skulle in precis när jag låg i badet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är ju dessutom ganska vanligt över hela världen och på många hotell. Även finare hotell.
/Maria
Ja på lyxhotellen är det likadant
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#2 Nu undrar jag vad du menar som är likadant? Att ha "skithus" 🎧 och bad i samma rum eller tvärtom??
När vi var i Paris var det toalett i ett rum och badet i ett annat. Det opraktiska var att handfatet var i badrummet.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 Jag menade att det är vanligt att "skithuset" är i samma rum som dusch/badkar.
Jag har också varit på hotell där det varit separat men det är få gånger.
Det var ju konstigt att det inget handfat var vid toaletten?????
/Maria
Hmm, detta är något som jag aldrig ens snuddat vid att fundera över. Jag tycker inte att det är konstigt att man har alla "avlopp" samlade, oavsett om det är från skitig tvätt, från skitiga kroppar eller från kroppens olika öppningar.
😉
Javisst var det konstigt att handfatet var i ett annat rum. Hur tänkte de då?
#6 Fast jag tänker på att många hänger ju ren tvätt i badrummet på tork och där hänger den i skitlukten emellanåt🙂
/Maria
En fördel med att ha allt i samma rum är ju att dragningen av vatten och avlopp blir enklare.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
jo, visst är det egendomligt. Jag undrar lite varifrån idéen kommer?
Jag hänger aldrig tvätt i badrummet och har nog inte gjort det.
#10 Jag gjorde det i flera år när vi var väldigt trångbodda🤐
/Maria
He he, när vi var trångbodda hängde jag tvätt mellan min säng och tv-apparaten.
#12 Haha, det är ju också en variant.
Vi hade flera djur då så det var enklast att ha torkställningen över badkaret så inga katter eller hundar rev ner tvätten.
/Maria
Vi hänger strumpor i badrummet ovanför varmvattenberedaren, nån annan tvätt får inte plats där.
Jag tycker det är smidigt
med toalett och dusch i samma rum
Vi har ingen tvättmaskin,
vi tvättar och torkar i tvättstuga
men ser inget problem med ha tvättmaskin i badrummet
Jag tycker i regel att det luktar gott i vårat badrum,
fast det klart om någon är dålig i magen så..
Usch, hoppas att jag inte verkar osmaklig nu?🤐
#15 Nej jag håller med dig. Den eventuella skitlukten är temporär och vi har både doftgrunkor och fläkt i badrummet. Jag tror inte att tvätten hinner ta till sig någon dålig lukt. Det är ju inte som att hänga tvätt på utedass precis.
😉
Är ni känsliga, sluta läs.
Tillhör ni kategorin "lite skit rensar magen" ? Se då till att inte ha tandborsten mer än tre meter ifrån toaletten då.
Vet ni vad det är för skillnad på lukt och smak?
exakt 100 ggr
Vi hade också fläkt, doftmedel, fönster och kattlåda i toaletten/badrummet😛
Jag tror inte heller att tvätt tar åt sig lukt men jag kände alltid ett visst motstånd på att allt var i samma rum.😉
/Maria
Hmm ja vi är oxå lite trångbodda med två katter samt mig och frugan. Vi alla ska samsas med vårat badrum.
Fråga: varför skall nästan alltid en katt gå in på muggen och lägga en snigel när man själv sitter på muggen? 🤔
Glade doftspray gör sig icke besvär då he he
# 19. Ja, det slår aldrig fel om jag är på toa så skall alla tre in. En skall pinka, en skall bajsa och den tredje skall dricka vatten, eller så skall de dricka vatten alla tre helst samtidigt och bråkar på badkarskanten eller kombinerat av allt detta.
Mitt badrum är ganska litet så allt står nära varandra, lägger alltid ner locket när jag inte är därinne. Dels vill jag inte riskera att någon av katterna drattar i toan och det ser bättre ut med locket nere.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
😉
hur går uttrycket nu?
"nå äre illa då man går ut för å äta och in för å skita" 😉
Själv tycker jag inte det är konstigt att ha dusch och toa på samma ställe, mindre risk för vattenskada på flera ställen (vi har egen tvättstuga)
l'm back
Jo nog finns det större saker att oroa sig för. 🤔
Aldrig ens funderat över det om jag ska vara ärlig. Nu tvättar vi i tvättstuga men hos mitt ex hade vi klädtorkning och tvättmaskin vid toaletten, ingen dusch dock.
Sen luktar allas avföring olika. Mitt stinker bara när jag är dålig i magen. Åååh så saftig information 😇
#25 Är det så det funkar? Jag som alltid har trott att den egna skiten alltid luktar hallon och alla andras luktar as.
😉
#26 Haha! Jag funkar så i alla fall :D
ha ha ha ha 😂
Mycket skitsnack i denna tråden 😂
När vi flyttade in i vårt första hus fanns ett badrum med badkar och tvättställ och en toalett med tvättställ.
Vi tyckte det var jättedumt att det inte fanns toa i badrummet…..
Vi tog bort väggen emellan och gjorde ett stort badrum istället.
Tvättmaskin har vi alltid haft i separat tvättstuga.
Zabelle
Haha, ja, det är ju sant. Men jag tycker nog att det är värst att ha tandborstarna vid handfatet i en mugg 😉 Tänk alla bakterier som blir luftburna när man använder toaletten…
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#30 Nä, inte blir det väl luftburna bakterier av att man går på toa? Lukten har inte mycket med bakterierna att göra. Då tror jag i så fall att munbakterierna som samlas i en tandborste över tid är den äckliga faktorn nr 1.
#31 Jodå, det blir det. Om man inte stänger locket innan man spolar. Jag tror det var en del av Discoverys serie Curiosity som handlade om det b.la, de tog reda på vilka bakterier vi samlar på oss. Det är dock små kvantiteter, men jag tycker att det känns värre än att ha dusch i samma rum, man stoppar ju inte munstycket i munnen sen.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#32 hmm tur att vi har stor toa (dom borde ju inte kunna flyga hur långt som helst alltså)
l'm back
Haha, vad roligt att se hur alla tänker när det gäller toaletter🙂
/Maria
#32 Men du får ju vattnet från det bakteriebemängda munstycket på dig och kanske i munnen! 😮Och så är ju eventuella handdukar som du torkar dig med fulla av bakterier! 😮
Skojar bara! 😃
Nä…vore toan ohälsosam så hade nog "storebror" kommit med förhållningsregler…😉
Har jag fel i att vår egen kropps "bakterier" är ofarliga för oss själva??? Nån som vet??
Om man nu är så duktig på att tvätta händerna efter toabesöket. -varför blir handdukarna skitiga? 🤔 😃
#36 Luftburna smutsiga bakterier från toan! 😂
#35 Enterobakterier som finns i avföring är ingen höjdare att få in i andra kroppsöppningar, men jag tror att så länge man håller normalhygien så är den risken ytterst minimal, jag tror inte ens på att de överhuvudtaget är luftburna, utan att man aktivt måste "placera" dem fel.
😉
#37 #38
Jag uttryckte mig lite dåligt.
-varför måste man tvätta handduken till slut, efter det att man enbart tvättat händerna? 🤔
Om man tvättar händerna noga så bör man ju nästan aldrig behöva tvätta handduken? 😎
Vi har faktist två badrum här hemma i lägenheten, lilla och stora badrummet. Vi använder i princip alltid toaletten i det lilla badrumet och ytterst sällan den i det stora. Det har bara blivit så. Vi duschar, badar och tvättar/torktumlar kläder i det stora badrumet. Sedan är den lilla så oerhört mysig med sina rosa väggar och blommor. Det finns bara plats för en toalett, ett handfat och en vit hylla. :) I det stora badrummet ligger också toaletten och duschen/badet på varsin sida av rummet.
35 Våra egna bakterier är ofarliga för oss, men bakterierna som lever i tarmarna/avföringen är skadliga och kan göra oss sjuka. Luftburna tror jag inte dom är.