Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1265 ggr
JereMina
0

Vad är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som kan exakt tala om vad denna lilla krabat är för insekt?

[MossQ]
2

Påminner om en sån dära skalbaggsliknande pryl..Timmerman..såg dessa ibland i småland när jag bodde där..men e tveksamObestämd

[peter54]
1

Det är en stekel, alltså en art tillhörande samma familj som getingar och myror. Sprötet baktill visar att det är en hona (äggläggningsröret).

Många stekelarter sticker in röret i en stor larv, exempelvis en skalbaggslarv och lägger sina ägg i den. Larverna äter upp larven inifrån.

Timmerman är en skalbagge med mycket långa antenner, men inget äggläggningsrör.

Glad

Anders 50
1

En parasitstekel. Namnet kan jag inte, det finns ett antal…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

JereMina
0

Peter…den är inne hos oss i vedkorgen, vad ska vi göra med den? jag undrar vad den lever av?

[peter54]
1

#4 Slå ihop två vedträn med stekeln emellan, den överlever ändå inte till sommaren.

JereMina
0

Peter…varför överlever den inte?

[peter54]
1

De lever inte tillräckligt länge för att överleva till sommaren. Sannolikt har den kläckts i värmen inne i ditt hus ur sin förpuppning i en skalbaggslarv som funnits i barken på veden.

JereMina
0

Den satt i köksfönstret idag men ikväll är den tillbaka och knastrar i vedkorgen..

JereMina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna lilla krabat är inte ensam inne utan dem är två och dem lever båda två ännu 👍

Här är en bild på den ena som satt på spiskåpan häromdagen 👍

[peter54]
2

Hur vet du att det är samma då? Du kanske hr en hel koloni i vedkorgen 😉

JereMina
0

Ja, att det är två vet jag då den ena satt på kåpan och den andra eller dem andra knastrar i veden 😎

JereMina
0

Hihi..det knastrar som bara den i vedkorgen och till helgen åker dem ut i vedboden igen då det ska bli plusgrader på natten. Så får vi se om dem överlever.