Påminner om en sån dära skalbaggsliknande pryl..Timmerman..såg dessa ibland i småland när jag bodde där..men e tveksam
Det är en stekel, alltså en art tillhörande samma familj som getingar och myror. Sprötet baktill visar att det är en hona (äggläggningsröret).
Många stekelarter sticker in röret i en stor larv, exempelvis en skalbaggslarv och lägger sina ägg i den. Larverna äter upp larven inifrån.
Timmerman är en skalbagge med mycket långa antenner, men inget äggläggningsrör.

En parasitstekel. Namnet kan jag inte, det finns ett antal…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Peter…den är inne hos oss i vedkorgen, vad ska vi göra med den? jag undrar vad den lever av?
#4 Slå ihop två vedträn med stekeln emellan, den överlever ändå inte till sommaren.
Peter…varför överlever den inte?
De lever inte tillräckligt länge för att överleva till sommaren. Sannolikt har den kläckts i värmen inne i ditt hus ur sin förpuppning i en skalbaggslarv som funnits i barken på veden.
Den satt i köksfönstret idag men ikväll är den tillbaka och knastrar i vedkorgen..
Hur vet du att det är samma då? Du kanske hr en hel koloni i vedkorgen 😉
Ja, att det är två vet jag då den ena satt på kåpan och den andra eller dem andra knastrar i veden 😎
Hihi..det knastrar som bara den i vedkorgen och till helgen åker dem ut i vedboden igen då det ska bli plusgrader på natten. Så får vi se om dem överlever.