Mitt eget torn...
På tal om starar så kom jag att tänka på följande
Så lätt det är att se saker och ting endast från det egna "utkikstornet".
Jag är född på landet och för mig är det, utan att jag tänker på det, vissa saker som jag tar för givet ingår i "vetandet" hos de flesta (tänker mest på dem som är i vuxen ålder). Jag och en kompis var ute en dag i början på maj och jag sa "har du sett några sädesärlor ännu, det verkar som om de är sena" - min kompis hade ingen aning om vad en sädesärla var, och när jag senare visade en bild trodde hon att hon kanske sett en "någon gång". Så förvånad jag blev!
Vad har du sett från ditt "torn"?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag minns när jag gick och läste in gymnasiekompetensen i Göteborg på 80-talet och man gjorde en undersökning bland alla gymnasieelever. Den gick ut på att man skulle skilja ut tre vanliga kråkfåglar - skata, kaja och kråka. Bara knappt 30% klarade det.
Det kom som en total överraskning för mig, jag trodde att samtliga svenskar kunde skilja dem åt.
Men det är väl som för min kompis som kallar alla småfåglar för "gråmesar", han ser fåglarna som fåglar, inget mer. Han ser inte skillnad på dem överhuvudtaget annat än om en är pytteliten och en är stor.
#1 javisst, vilken förvåning! 😕
En annan dag var jag på promenad med någon och jag sa att "titta, päronträdet blommar så fin" - går det att se skillnad på äpple och päronträd blev svaret - och jag blev förvånad igen. Det har jag lärt in helt utan att veta om det, självklart för mig. Men inte alls för andra.
Jag har ett par kompisar som jag känt i drygt 30 år nu och de är båda ganska djurintresserade och har haft en massa olika djur. De bor numera på en liten gård och har kor, får och fjäderfä.
En gång för många år sedan var vi ute på en promenad och deras då tioåriga dotter pekade på några 2-3 meter höga tallar som stod i hörnet på min tomt och frågade sin mamma -"vad är det där för slags träd?"
Jadu, sa mamman, "det är väl nån slags gran". Men vad säger du, sa jag, det är ju tallar. "Tall = långa barr och små kottar, gran = korta barr och stora kottar, det får man ju lära sig i förskolan" sa jag.
Hon sa då att "tallar brukar inte ha den formen". Hon trodde alltså att alla tallar, små som stora, skulle se ut som furor.
Jag tror att jag har ganska bra koll på träd i alla fall. Fåglar däremot är det värre med🤐 Skata, Kaja och Kråka kan jag se skillnad på.
Mindre fåglar kallar jag för "gråtjack"
/Maria
Jag har växt upp på och bor fortfarande kvar på en bondgård och varit med om allt från kalvning till att hässja hö, kört med häst både på åker och i skog, jakt var en naturlig sak från barndomen, slakt lika så, arbetat i skogen hela mitt liv (hittills).
Så jag har sett mycket från mitt torn, skrattat med glimten i ögat åt många "okunniga" men det som nästan framkallat hjärtsnörp har varit när många barn helt har tappat kontakten med verkligheten…t.ex var mjölk kommer ifrån och att jakt är fel, bättre att köpa en älgstek i affären. 😮
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Kråkfåglarna kan jag, och även de vanligaste småttingarna. Rovfåglar är det lite sämre med (förutom örn, som vi har många av här) Tur, att det finns Google :))
I dag, såg jag två sångsvanar (glad)
#5 Jag hade en liten tös på besök när jag skulle plantera och jag undrade vad hon tyckte jag skulle sätta.
Morötter, ärtor och så pizzasallad förstås😃
/Maria
#7 hahahaha
#9 ha ha, hur tänker de?
#9 Haha😃
Läste något liknande om djuraktivister som protesterade i en affär och rev ner jackor och kläder och en av aktivisterna uttalade sig om ett klädesplagg efter att ha läst "etiketten" Tänk så många Polyestrar som dött för denna.
Förmodligen inte sant men lite kul😉
/Maria
#11 Förvånar mig inte om det är sant. 🙂
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!