Varning - ormbild
Åhh så vackra de är. Det har fötts 3 kullar då på kort tid, byter du ut dem eller säljs de, för du kan väl inte behålla alla själv!
Grattis!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
oh så fin! Grattis peter!

Oj så vacker den är! Kul att vi får se dem!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#1 Du blandar begreppen Cristine.
Men det är fullt förståeligt, det är komplicerat för en som är oinvigd.
Jag har fått en kull ägg nyligen, men de äggen kommer inte att kläckas förrän i slutet av september.
Honan som la den kullen har lagt en kull tidigare och de ungarna är kläckta allihop sedan ett par veckor.
Denna unge är den första kläckta ur kull nr 1 från en annan hona. Hon kommer sannolikt att lägga en ny kull ägg snart.
Båda de två honor jag beskrivit ovan är kaliforniska kungssnokar, dock av olika färg- och teckningsvarianter.
Sedan har jag ytterligare en kull ägg (totalt den 4e) från en tredje hona. Den honan är en annan art, en Chihuahua bergskungssnok. Hon ser ut så här:

Hur många ormar har du och säljer du de små sen?
#5 Jag har 5 vuxna par och en hel del yngre, totalt runt 30, men just nu är det fler eftersom det fyller på med smått 
Jo jag säljer de allra flesta, mest inom landet, men också till Danmark och Tyskland. Förra året gick två av ungarna som den på sista bilden här, till USA.
Min idé om den här verksamheten, förutom att det är jätteskoj att pyssla med, är att den ska bära sina egna kostnader, men det har inte funkat än så länge.

Oj, låter som ganska mycket jobb med! Du är en riktig reptilälskare du
Hoppas att det blir självbärande framöver.
Haha, ja det kan man säga. jag började som femåring och firar halvsekel med reptilintresset i år 
Tack för infot Peter, en till fråga då. Ligger de på äggen eller gräver de ned dem/täcker dem. Tar det då 2 månader innan de kläcks och i naturligt habitat ligger då modern och vaktar utan att äta den tiden?
#10 Snokar lägger sina ägg i förmultnande lövhögar, komposter och liknande där den "brinnande" nedbrytningsprocessen alstrar värme och samtidigt är fuktig. De bryr sig inte om äggen efter att de lagt dem. Det händer att de äter dem däremot.
Honan går ungefär 6 till 8 veckor mellan parning och äggläggning och hon äter under den första halvan av dräktigheten. Är hon mager innan parningen och inte får mat under dräktigheten, kan hon resorbera äggen igen, så att näringen kommer henne själv tillgodo istället.
Kungskobran är den enda snok som skyddar äggen. Hon formar en bale av förmultnande växtdelar och vaktar den efter att äggen är lagda, men hon ruvar inte.
Pytonormar ligger kvar på sina ägg och vaktar dem, samt värmer dem genom att ständigt kontraktera muskler i kroppen. Hon äter ingenting under de två-tre månader hon ruvar.
Tack så mycket, jag är en frågvis elev.
Den röda kungssnoken är urtjusig.
Djuren brukar ju ha, en del, skarpa och vackra färger och det är deras försvar. Vilka är dessa ormars fiende?
Säg till om du tycker jag börjar bli besvärlig!
#12 Haha, fråga på du bara, det är bara roligt. De skarpa färgerna hos bergskungssnoken handlar om varning. Rött, vitt och gult betyder fara i naturen.
Alla de här rödvitsvartbandade kungssnokarna och mjölksnokarna, det finns 4 arter med den kombinationen, har ett så kallat mimicry. De härmar den giftiga korallormens färgsättning för att skrämma eventuella fiender som är färgseende, exempelvis fåglar av olika slag.
Som nyfödda återfinns de på snart sagt varende predators meny, från trastar och grodor till rävar, grävlingar och stora rovfåglar. Listan på "fiender" krymper något i takt med att de växer till, men de är alltid mycket utsatta för predationstryck.
Det går att se om det är en giftig eller en ofarlig orm trots den här färgskalan. Hos korallormarna gränsar varningsfärgerna mot varandra, alltså gult/vitt gränsar mot rött.
Hos de här snokarna jag sysslar med är det alltid svart emellan. I USA har man en minnesramsa för att känna igen dem.
"Red meet black - venom lack, red meet yellow, you're a dead fellow"
strumpebandssnok..
var det ju inte,jag gjorde bara associationer till ett par coola dam-strumpebyxor jag minns .. :- )
ingen ormfråga
bara Grattis ! *ler*
penke
#16 Nej de kräver för mycket tid och omsorg. Men jag har en kompis som är en av de främsta i Europa på just daggeckos som den på din bild.
#17 ja, de kräver en del skötsel, men de är vackra tycker jag. Bor din kompis möjligen här i skåne? Finns några duktiga uppfödare häromkring.
Zabelle

#18 Nej han är upplänning, han har en sajt som heter captivebredphelsumas
#19 Fin snokhona, den där har några år på nacken.
Visste ni förresten att undersökningar vaisar att svenska ormar äter i genomsnitt 2-3 gånger per år?
Årets första Chihuahua bergskungssnok kom fram idag på morgonen efter 72 dygn i kläckaren. Kullen bestos av fyra ägg, ett blev dåligt ganska tidigt, tre fina, så två är kvar ännu.
Den här pajsaren är mindre än förra årets nykläckta Chihuahua bergskungssnokar, men då hade jag lägre temp och inkubationen tog 90 dygn.
Åhh så vackra Peter, och den lille med fantommask he he. Han ser ut som en stor mask med mask.
Jättefina bilder och
mycket intressant har jag fått veta…
Kram Sisa 
Åhh en så gullig liten en, vacker teckning på huvudet och fina färger.
Alla är ju så otroligt vackra. Kommer barnen att få samma hobby som pappan?

Tack för varningen, men jag måste ändå titta. Gillar inte ormbilder. Ändå var jag på terariet i Borås och där hade jag inga obehagskänslor. Fotade säkert var enda orm de hade. Har oxå träffat på huggormar på olika hundpromenader utan problem.
Mycket intressant läsning Peter! Älskar att få veta nya saker.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#28 Ja vem vet(?)
De gillar ju ormarna och har sin favorit bland dem, men de är fortfarande för unga tror jag för att ha något riktigt engagemang för något djur. De är oerhört intensiva i 10-20 minuter, men sedan kan det gå veckor tills de vaknar till nästa gång och vill engagera sig en stund.
#29 Jo, jag vill ju inte "överraska" någon som är rädd för ormar, så därför har jag skrivit varningen redan i trådrubriken 
Du vet kanske att människan är den enda primaten som inte föds med ormrädsla? Alla andra primater har medfödd ormrädsla, men människor måste lära sig att vara rädda för ormar. Vanligen är det någon förälder som överför sin egen rädsla på sina barn.
Den här stora Sinaloamjölksnoken är mina barns favorit. Han har det passande namnet "Röde Orm".

Vad kul! Vad äter en sån liten? 
Nyfödda kungssnokar äter nyfödda möss, vuxna kungssnokar äter vuxna möss. Jag köper fryst mat och tinar i varmvatten.

Aha,ja det e klart..tänkte inte på att det finns nyfödda små möss 
Dom är väldigt fina,ormarna 
Har den inte fått i sig något sedan den föddes?
Det här har jag missat, vad vackra de är 
#35 Nej det var första gången den åt.
Wow både gulliga och vackra som smycken.. vilka ögon!

Fascinerande….att föda fram dessa fina djur. Häftiga färger 
Här är den största kaliforniska kungssnok jag har haft. Hon är omkring 160 cm lång, född 1997. Hon är av en färgvariant som brukar kallas "coastal banded".
Plastboxen hon ligger på är hennes äggläggningsbox och den har en diameter på omkring 30 cm, då kan man få en uppfattning om hur stor hon är.
Den kaliforniska kungssnoken kommer i ett 20-tal olika färg- och teckningsvarianter i naturen.
Vackra är de att se på, måste du ha alla skilda från varandra?
#48 Ja jag har dem alla separat. Ormarna i släktet kungssnokar är opportunister och äter allt som kommer i deras väg så länge bytet håller lämplig storlek, alltså även ormar.
Just de här svartvita eller brungula kungssnokarna, de som brukar kallas "common kingsnake" på engelska, är notoriska ormjägare. De tar till och med skallerormar.
Om de här ormarna är välmatade och i samma storlek, kan man ha dem tillsammans, men det är ändå en risk och jag vill inte ta den risken.
På bilden med en kalifornisk kungssnok är min dotter när hon var nästan fyra år. Hon ville alltid hålla i ormarna, men hon höll dem lite ifrån sig för att hon inte ville att de skulle "slicka" på henne.
Det var så hon uttryckte sig om ormarnas spelande med tungan.
Wow..de är jättevackra, jag kan förstå att du är trollbunden av dessa djur.
Så sött fotot är med dottern och båda är randiga.
Bild nr #40 är det.
Fantastiska bilder…dom är jättevackra, var och en på sitt sätt…
Hur många ormar har du, Peter ? Och vart har du dom någonstans ?
#58 Just nu är det 46 stycken, men ett drygt tiotal är juveniler från förra året som jag fortfarande har kvar trots att jag försökt sälja dem sedan i höstas. Lågkonjunkturen har visat sig även i den här branschen.
Jag har ett rum i ett uthus där alla terrarierna står.
Det är förstås också på det viset att jag inte har kvar alla ormar som jag har bilder på. Därför kan det verka vara fler än vad det verkligen är.
46 st. är inte lite det heller.
Tänk om en annan skulle ha 46 katter!
# 59
Du skulle kunna ha ett orm-museum och visa alla dina vackra ormar…
Jag tycker i allafall att det är otroligt, att kunna ha så många ormar hemma. Måste väl ändå vara rätt ovanligt…
Peter!!Vist är dom vackra..
Men jag är ju glad att dom är i Burken…..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#61 Nja, då skulle det blir till ett tvång. Dessutom finns det alltid folk som vill sabba för en, så jag vill nog ha det för mig själv så att det även fortsättningsvis är roligt att hålla på med.
Det är väl inte alldeles vanligt att ha såpass många som jag har, men det är säkert några hundra personer ändå. Alla som har någon form av reproducerande verksamhet har ju åtminstone temporärt väldigt många.

Chik, de är alltid i "burken" om jag inte tar ut nån av någon anledning 
# 63
Har det någon gång hänt att någon rymt ? 
#64 Nej inte ut, men däremot när jag är där och matar har det hänt att jag lämnat något terrarium öppet för att lägga in mer mat och jag fått för mig att ge maten till någon av de andra så att ormen i det första terrariet kommit ut i rummet, men det gör ju inget. Jag plockar bara upp den och lägger den tillbaka.
# 65
Vet att jag är frågvis…men detta är roligt!
Vad äter dina ormar ?
Har du namn på dom ?
Kan man ha olika arter tillsammans ?
#66 Den som inga frågor ställer - får inga svar heller 
De äter möss, små ormar = små möss, stora ormar = stora möss.
Ja, eftersom jag för bok över ormarna så att jag inte ska mata för tätt eller för sällan har jag namn på alla.
Jag brukar kalla dem något som påminner mig om vem som fött upp dem. Exempelvis heter killen i Skåne som fött upp mjölksnoken som Cristine lånade bilden till sin "quiz", Henrik, så jag kallade ormen Henrietta.
Nej, ormar är supersolitära varelser och interagerar inte med någon annan utom vid parning och jakt. Olika arter brukar dessutom ha olika biotopkrav, så det är en dålig idé på flera sätt att ha olika ihop.
Vilken söting! Så roliga tecken den har på huvudet.
Dom är jätte fina Peter. Men jag säger som Chik. Glada att dom är i burken.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Dum fråga men hur kan du se att de är honor jag tycker de ser likadana ut överallt.
#77 Det är ingen dum fråga för det syns sällan utanpå. Just när det gäller de här ormarna som jag har, finns det några olika sätt beroende på hur gammal/stor ormen är.
De små "poppar" jag. Hanarna har sin hemipenisficka bakom analen. Man vänder på ormen och trycker försiktigt med tumnageln bakom analen i en rörelse mot analen. Är det en hane "poppar" hemipenisarna ut. Kommer det inget är det en hona.
På större individer kan jag med erfarenhetens hjälp se på svansen. Eftersom hanen har sin hemipenisficka så avsmalnar svansen jämnt. Honan som saknar hemipenisfickan avsmalnar tvärt bakom analen.
Ormar har en dubbelpenis. Beroende på vilket håll de kommer vid parning - höger eller vänster sida, så används höger eller vänster hemipenis.
Hihihihi så behändigt med dubbelpenis..finns nog många avundsjuka män. Tack för infot.
Sonen ser ut att följa dina spår.
Peter…Tycker dina ormar är så vackra.Fast jag vill ha dom i Plast
Men tackar för att även jag vågar se…
Vilka fantastiska ormar.
Jag tycker allt att de liknar "godisormar" av något slag.
De ser nästan overkliga ut.
/Maria
Tänk att det finns så många olika…och vilka vackra färger. Börjar nästan fundera, om inte ormar är vackra i allafall…
Oh fy, jag ryser. Avskyr ormar, dem är fruktansvärda.
Men just dessa ormar hade väldigt fina färger måste jag säga.
Alla ormarna är så vackra, jag skulle då inte ha något emot att ha några, men kan inte sköta dem. Jag fastnade för #85
Så fin!
Alltid lika spännande då du visar dina ormar, Peter! Annars skulle jag inte ha en aning om, att det finns så många olika. 
Vilken vacker färg mexikanska kungssnoken har. Man kan förstå varifrån kvinnorna har fått sina idéer till de smycken de gör.
Sydamerikanska ormar är så färggranna och inte bara de utan ödlor grodor och insekter också. Varför är de inte lika färggranna här i Sverige?
I Sverige skulle ett djur med såpass starka färger genast bli attackerat och uppätet eftersom här finns inte så farligt giftiga djur att de behöver varna angripare.
I tropikerna och i havet finns många extremt giftiga djur och evolutionen har sett till att varna omgivningen genom starka färger och kontrastrika mönster.
Vitt, gult, orange och rött är de vanligaste varningsfärgerna, särskilt när de kombinaras med varandra.
Många djurslag använder mimicry, dvs de härmar färgen hos farliga arter för att skrämma fiender. Mjölksnoken (#96) gör så. Den är helt försvarslös och för att skydda sig härmar den korallormen, en av de farligaste ormarna i norra Sydamerika och Mellanamerika.
Intressant..och vackra bilder! 
Tack för infot Peter,hur många ormar har du nu totalt?
#100 Jag har i terrarierummet totalt 44 ormar, men efter mässan på lördag är det 21 och av dessa ska ytterligare 2 bort.
Då är jag äntligen nere i normalantal, dvs så många som jag har terrarier för.
De är fördelade på 4 San Pueblomjölksnokar, 3 Sinaloamjölksnokar, 3 Hondurasmjölksnokar, 2 kaliforniska kungssnokar, 2 gråbandade kungssnokar, 5 mexikanska kungssnokar.
De 2 ytterligare som ska bort är två små Chihuahua bergskungssnokar, men de är bokade. Jag har behållit dem för att de har varit svåra att få att äta ordentligt och då kan jag ju inte släppa iväg dem ännu.
Det är dessa
Vackra färger..O dom är ju på kort…
Ett av mina bästa vårtecken är när jag kan ta ut mina ormar i solen första gången för säsongen. Jag har ju bara nattaktiva ormar, så därför har jag inga UV-lampor i terrarierna, men lite sol gör gott för färgerna på dem.
I lördags var det varmt nog för att jag skulle kunna plocka ut några av mina minsta i solen. Här är en mexikansk kungssnok.
Åh så vackra!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh..vilken bra tråd detta är! 
Dom är så fina. Riktiga små konstverk. Ser nästan overkliga ut
/Maria
Oh vilka snygga små saker!!
Så underbart vackra de är och så tråkigt att vi inte kan ha dem fritt levande här. Jag är så glad för mina snokar i komposten och inte verkar det som om de äter upp varandra. Vi brukar se flera storlekar och när ungarna kommer fram är de ju så söta. I samma komposthög brukar även kopparödlorna trivas.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#109 Nej vanliga snokar äter inte varandra, de lever av fisk och groddjur. Hasselsnoken däremot, lever av andra reptiler, företrädesvis ödlor, men också snokar och huggormar som är avsevärt mycket mindre än hasselsnoken själv.
Kan inte fatta varför det står att den inte kan hittas!!
#111 Då var det inte konstigt att jag inte hittade tråden. Varför är bilderna inte synliga i inläggsrutan längre? Jag postar alltid så att bilderna syns ordentligt. Kan man inte få upp bilderna stora igen?
Peter!!Är det den som är liten i förra bilden??
Påminer lite om en mask i kroppen..Fin färg..
Så vacker snoken är peter
#114 Nej inte riktigt, det här är hanen som var ungefär lika stor som honan i #87 då för 2 år sedan. Honan på bilden i #87 är större än hanen nu, men skulle till att ömsa i torsdags, så jag kunde inte ta ut henne.
Varför tycker du att han påminner om en mask?
#115 Ja visst är han 
De har varit rena fröjden att hantera ända sedan de var små, aldrig mäskat eller varit nervösa.
#113 Åh vad vacker! Vill ha orm men lär inte ske på närmaste tiden…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja..Men kan inte säga på vilket sätt.. Ja men vackra är dom..
Den är jättefin..ser nästan oäkta ut! Kul att få vara med på utvecklingen av Dina ormar, Peter! 
jag är livrädd för ormar, men måste säga att denna tråd var väldigt intressant att läsa! du har & har haft väldigt vackra ormar!
Dagen började aningen surt för mig, isande kall vind och regnet hängde i luften. Skit, då går det inte att ta ut några maskinverktyg och jobba, jag har flera projekt igång, bygger ett par pilbågar till pojkarna och ett nytt terrarium till det röda monstret, han hade sönder sitt gamla. Jag gick in i terrarierummet för att kolla om det kanske var dags för matning idag.
Locket till Hondurasmjölksnokarna fuktbox hängde på trekvart igen. Jag måste byta till en större tänkte jag, den där är för trång. Öppnade terrariet för att trycka locket på plats och skymtade något vitt, Va' faa … äääägg, nu? Tre månader sent, jag får nog ställa in mig på att mina mjölksnokar tror att de bor söder om ekvatorn.
Lustigt att alla dagar, hur sura de kan verka till en början, tycks kunna bära med sig guldkorn. Detta mina vänner, min Lampropeltiserfarenhet till trots, är premiär för mig, jag har aldrig fått fram hondos tidigare. Å vilka ägg sen', detta "sixpack" väger nära 300 gram, nästan dubbelt vad genomsnittliga sinaloaägg brukar väga.
Oj, jag hade aldrig gissat att det var ormägg. 300 gram är myclet
Hur stor är en normal Hondurasmjölksnok?
Är det en eller flera ormar som har producerat dessa 6 ägg?
/Maria
#122 En hona och det är hennes första ägg, hon är fyra år gammal. Hanen är bara tre år, så jag har väntat på att han skulle bli stor nog för att bli könsmogen. Jag släppte ihop dem i mars månad för att de skulle para sig och då skulle äggen ha kommit i slutet av maj, men det blev inget, så jag tänkte att hanen inte var könsmogen ännu.
Därefter har de gått ihop i samma terrarium trots att jag brukar separera dem efter parningsförsöken, men en annan stor mjölksnok hade sönder sitt terrarium och jag blev tvungen att låna Hondurashanens terrarium till den andre tills vidare.
Hondurasmjölksnoken är en av de större underarterna av mjölksnok. I naturen blir den 150-160 cm, men i terrarium kan den bli ända upp till 2 meter. Mina är 140-150 cm, honan är störst eftersom hon är ett år äldre.
Hanen syns i inlägget #113 här i tråden.
Aha, jag borde kollat tidigare i tråden. Det är bara att gratulera den stilige "pappan" i bild #113
/Maria
#124 Jag ska försöka vidarebefordra det till honom 
Och jag vill gratulera Dej, Peter..kan tro Du är glad!
Så spännande att följa den här tråden..följa Dina ormars utveckling, utan att behöva vara i närheten av dom 
Tassar in med Höga benlyft..O Grattar både orm mamman o pappan o så förstås dig Peter..Förstår att det är glädje i huset nu..Burr**'
#127 Ja glädje finns och ännu större glädje blir det runt 10e november om samtliga kläcks.

# 128 Hoppas vi får se bilder då! 
ja men vist får vi se de små???
Va!! Chik var det inte du som inte tålde se ormar.
Wow vilka ägg Peter.. ska du inte lägga in dem på hemsidan?
Jag kan inget göra där för närvarande för jag har ett konstigt fel på mapparna jag kan inte se mina foton.
#129, #130 Ja såklart 
#131 Jo det ska jag förstås göra 
Jag gör en ny sån här tråd eftersom den här är ganska lång 
Ja gör så Peter!
Tråden är lång, men att titta på Peters ormar är så rogivande! 🌺