Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1153 ggr
[Nåjd]
0

Nät Handel !

Ganska skrämmande om man tänker efter.Jag är en av dom som med näbbar och klor kämpat emot internet och datorn i många år men har kommit på mig själv att jag handlar allt över nätet bortsett från matvaror.

I stort sett allt har hemkörning,allt från kattsand/mat till möbler och även kläder om man ber om och betalar lite extra för det.

Har man blivit lat tro och en bekväm soffpotatis som vill få hem allt till dörren.Nu hoppas jag på att matvarubutikerna på orten blir bättre med sina matkassar man kan beställa på nätet,som det är nu är jag inte nöjd men ser fram mot den dagen det fungerar bra för då blir det även matvaror på nätet.

Visst är det bekvämt men jag måste säga att jag inte minns när jag senast var in i en specialaffär för nätet har tagit över helt hos mig så nu behöver jag inte längre gå och handla som förr.

Jag vet inte jag,ska man skämmas eller inte ☺️för egentligen är det ju inte klokt och man vill ju vara rädd om dom butiker som finns kvar men ändå näthandlar jag.Så både ris och ros till näthandeln men visst är det ju superbra,bekvämt och enkelt måste man erkänna.

Hur gör ni,näthandlar ni mycket eller gör ni på det gamla hederliga sätter åker till den fysiska butiken nere på stan eller byn ?

🙂

Karmatarerskanise
0

Näthandlar i princip aldrig. Gillar att gå i affärer och känna och se på sakerna.

Kläder kan det hända att jag beställer på rean, för då är det inte lika kul i affären.

[Nåjd]
0

Tummen upp Hera som motstår att åka dit på näthandel,för mig passar nätet bra eftersom jag inte trivs med att springa i butiker men kan ju inte låta bli att tänka dom dom småföretagare vi har här på landet att man vill dom ska få finnas kvar men ändå blir det handlat över datorn ☺️

[peter54]
0

Jag bara avskyr att gå i affärer och är det något jag ska ha i en affär så går jag bara in och hämtar det, sedan direkt till kassan för att betala.

Av den anledningen är det inte ofta som jag och frugan handlar tillsammans, för hon vill gå omkring och strosa och titta på allt.

Därför näthandlar jag allt som inte går att äta.

Det där med att vara lat tror jag inte riktigt är relevant för mitt näthandlande eftersom jag ändå måste åka iväg för att hämta grejorna på de olika utlämningsställena. Hemkörning gäller bara stora grejer som möbler eller småsaker som går ner i ett kuvert.

Jag ska faktiskt åka och hämta en sak köpt på nätet idag, en ny skrivare eftersom den gamla har givit upp 😉

[Nåjd]
0

Då är du som mig där Peter,avskyr att gå i butiker tar det jag ska ha och sen snabbt ut 😃

Fridaaaa
0

Jag handlar mycket via nätet. Kattmat och kaninmat hittar jag billigare på nätet än häromkring, och får dessutom hämt till dörren på vissa ställen :)

Ibland handlar jag kläder med på nätet, eftersom alla kläder på butikens hemsida ej finns i butikerna :)

Så finns många fördelar med nätshopping! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nåjd]
0

Visst är det många fördelar om än synd om våra småbutiker som riskerar att försvinna  och som du säger billigare många gånger och att utbudet kan vara större än i butik 🙂

Fridaaaa
0

#6 Ja tyvärr är det en risk att dem gör det, men som t.ex student eller arbetslös får man vända på varje krona om man kan :)

Afturelding
1

50/50 kanske. Nu blir det mycket via internet när vi köper saker till bröllopet, eftersom att det är billigare och lättare att hitta. 

Men jag tycker verkligen om att gå i små mysiga butiker också, och jag skulle aldrig köpa mat eller garn på internet. Tyg har jag beställt via internet ibland när de tyger jag velat ha inte funnits i butik, men vi har två jättemysiga små garnbutiker här i stan så de har alltid det man behöver :)

Och så köper jag ju mest second hand annars, så det går nog jämt ut mellan fysiska butiker och tradera :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

inisklo
0

Jag ÄLSKAR att springa i affärer o olika små butiker…ja ja springa o springa,men gå.

Där är man munnen öppen som Alice i underlandet o trivs…bara det är int hela stan ute just när jag är där.

Har lär mig lite om,att nät handla,men än så länge är det int nå till mig,men kan bli.

Nej jag tycker om,att se o prova osv det som jag köper osv framot

chik
0

Nä'ingen nät handel här..vill liksom se vad det är…

Sen det där o kämpa mot Daton!!Det gjorde jag med,O nu sitter jag här som om jag var limmade i stolen..🤪

Lena.P är jag i verkliga livet.

inisklo
0

#10…jag med, ett par dagar har jag suttit här mer än nånsin ha-ha-haaa

Njaaa,men det känns så..har liksom int just hunnit nå annat.🤦‍♂️

stina63
0

Nä de är mycket sällan jag handlar via näten, gör jag de så ska jag inte betala via kortet via nätet, Utan de blir förskott

Fridaaaa
0

#12 Varför inte via kortet? :)

[Nåjd]
1

Kul och se hur olika vi gör,trodde nästan alla handlade mest numer på nätet men där hade jag fel minsann och trodde väl aldrig jag skulle falla offer men hujedamig vad jag har åkt dit 😃

Bara igår beställde jag present till far som fyller idag,hemkörning och jag slapp butiken ☺️men smidigt är det 😎

Anders 50
1

Jag handlar så gott som allt på hemmaplan. Jag vill se det jag köper och kunna tala med någon om varan. Och skulle något inte fungera så är det enkelt att gå tillbaks och reklamera.

Och för övrigt så har affärerna så bra service här i småsamhällena så bara det bidrar till att handla på hemmaplan.

Och handla mat via nätet vore nog det sista jag skulle göra. Men jag vet de som beställer en sån där "veckokasse" och är väldigt nöjda.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

*12 Nä frida jag litar inte på de alls,,

Anders 50
0

De få saker jag handlat via nätet har jag betalt via faktura, funkat bra.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

Precis Faktura går bra också, Men inte via kortet, de litar jag inte på alls, Inte ännu iallafall

Fridaaaa
0

#18 Jag brukar ta via payson eller paypal om det går, för då får inte mottagern pengarna förrän du fått varan och godkänt att du fått varan.
Annars brukar jag i regel med ta faktura om det inte kostar en massa extra :)

stina63
0

Ja jag har hört talas om payson eller vad det heter, Men  försökte en gång med de, Men jag fick inte de alls att fungera,

Fridaaaa
0

#20 Okej jag tycker att det är enkelt, men beror på vana med kanske :) Men finns det andra sätt att betala, så kan man ju såklart ta det :D

Maria
0

Det är väldigt sällan jag handlat något via nätet. Det enda vi köper regelbundet är nespressokaffet.

De flesta gångerna har jag betalat med faktura.

/Maria

Afturelding
1

Kom på en sak. SJ tågbiljetter köper vi alltid via internet eftersom att man då kan köpa sista minuten biljetter precis när de släps och på så sätt kan man vara relativt säker på att det finns :) Men det är ju ett stort svenskt företag och där man kan betala med internetbank direkt, så där behöver man nog inte vara orolig. Inte mer orolig än när man ska betala räkningar i alla fall ;)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

stina63
0

Ja de kan man betala via internetbank de är  helt okej med sj