Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 694 ggr
Cristine
0

Är du med i Svenska kyrkan?

Varför?

Är du troende

eller var det för att dina föräldrar döpte dej där?

Kanske du konfirmerades eller gifte dej där?

Jag tänker på hur det var förr, mina föräldrar var ateister och ändå döptes jag och konfirmerades i kyrkan ..det bara var så, det var ingen som frågade oss.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Afturelding
0

Än så länge är jag med, men planerar att gå ur när jag börjar jobba och betala skatt. 

Mina föräldrar är också icke-toende, men både jag och lillebror är döpta. Jag är dock inte konfirmerad (breven åkte i återvinningen så fort de nådde köksbordet, så intresserad är jag), och när vi giter oss i sommar så blir det utan iblandning med kyrkan :) Våra framtida barn ska inte heller döpas.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Karmatarerskanise
0

Jag är inte med. Är inte döpt och är inte troende.

Maria
3

Jag är medlem i svenska kyrkan. Är döpt, konfirmerad och gift.

Räknar mig som troende fast på mitt eget lilla vis.

/Maria

zabelle
3

Jag är medlem i svenska kyrkan och är troende.

Jag är döpt, konfirmerad och gift i kyrkan.
Min son är döpt, konfirmerad (av egen fri vilja) och har varit ungdomsledare i svenska kyrkan.

Zabelle   

Hans K.
1

Jag gillar Svenska kyrkan och är medlem. Det är rogivande att gå i kyrkan och de hjälper många som är utsatta. Jag tror allt är möjligt. 🙂

flisan708
2

Jag är med i svenska kyrkan å är döpt å konfirmerad där. Är inte direkt troende men tänker inte gå ur heller. De som går ur borde tänka sig för en gång till. Om personen som gått ur någon gång vill gifta sig, begrava sig får de betala dyrt. En gammal väninna till mig, hennes man dog ung och han var inte med i svenska kyrkan. Hon fick betala dyrt för att få hålla begravningen osv. Har man gått ur är det ingen självklarhet att få vistas där. Nu kan jag inte reglerna men min väninna fick problem när hennes make dog.

Maria
1

Man får betala för begravning i kyrkan om man inte är medlem.

Gifta sig kan man göra om ena parten är medlem annars får man betala.

Många äldre människor har gått ut kyrkan och när de dör och barnen ska ordna begravningen så kommer det ibland som en överaskning att det kostar.

Nu går det ju utmärkt att hålla en borgerlig begravning eller att gifta sig borgerligt men det kan vara bra att veta.

/Maria

Afturelding
1

#6 Jo, men det gäller ju bara om man vill använda kyrkan till bröllop, begravning osv. Det finns andra alternativ idag som är fria från kyrkan och som passar icke troende bättre :) Går man ur så visar man ju att man inte vill ha med dem att göra, så att säga, och då tycker jag att det säger sig självt att personen i fråga vill ha en begravning utan inblandning av kyrkan.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

citytjejen
0

Jag är inte med i Svenska kyrkan, gick ur för nästan tio år sen eftersom jag inte tyckte det var nödvändigt att vara med. Jag är döpt och konfirmerad i kyrkan. Konfirmationen gjorde jag väl för att få presenter och sen hade jag fått för mig att det var lag på att konfirmera sig haha, korkat men sant 🙂

Tror inte på gud men jag tycker om kyrkor för de är rofyllda att vistas i och oftast väldigt vackra!

/Christina

[peter54]
0

Jag är inte med i svenska kyrkan, jag är inte döpt, inte konfirmerad och borgerligt gift, absolut inte troende. Våra barn är inte döpta och de vill inte konfirmera sig.

Såvitt jag förstått får man betala dyrt för begravning oavsett om man är medlem i kyrkan eller inte, så skillnaden på att vara med eller inte är inte det avgörande, den stora kostnaden kommer från begravningsbyrån.

Här hos oss håller vi just på med förberedelserna för en begravning, så detta ligger alldeles färskt här. Begravningsbyrån kostar multum.

Maria
0

Man kan anordna begravning själv också men det är ett himla jobb så de flesta anordnar begravningsbyrå.

Det är ungefär som att sälja ett hus utan mäklare.

/Maria

Anders 50
0

Jag är medlem än, men har en utskriven urträdesblankett liggandes på skrivaren som inte blivit ifylld och ivägskickad.

Och begravningar blir så billiga som man gör dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

inisklo
0

#12 Det är väl meningen,att det int bli ivägskickat🤐

Ja jag är med i Svenska kyrkan o är kristen troande mäniska.Fast jag är int mer så dääääär halleluja kvinna som jag var för,när jag var ung😉

Pialinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aftonbladet hade en lista hur dyr en begravning kan bli.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maria
0

Jag kollade lite på kistpriser och de billigaste ligger på cirka 2000 Kr. I såfall kan man genom listan ovan hamna runt 5500 Kr totalt om man gör allt själv.

Även det kan vara mycket pengar.

/Maria

zabelle
0

Går man via begravningsbyrå så stoppar det på ca 20 000:- om man tar det billigaste alternativen.

Dyrt och leva, dyrt att dö😮

Zabelle   

[eeklund]
0

Jag är medlem i kyrkan, är döpt och konfirmerad. Som någon här skrev; räknar mig som troende men på mitt egna lilla vis :). Sen tycker jag kyrkor är… mysiga och rofulla och ja :). Det skadar inte att jag betalar en liten slant!

[peter54]
0

Ja nu ska vi ju begrava barnens mormor på torsdag och det kostar 25 000. Mormor var medlem i kyrkan.

Jag vill minnas att det kostade runt 20 000 när vi hade min lillebrors begravning 1995.

Maria
0

Min mammas begravning kostade runt 20 000. Hon var också medlem i kyrkan med hade en begravningsförsäkring som täckte allt utom annonsen i GP tror jag det vr.

/Maria