Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 1527 ggr
Cristine
0

Teflon

Nu skrivs det att Teflon kan innebära hälsorisker, varför undersöks inte sådant nogrannt.

Nu har jag hittat keramiska kärl

De ska väl iaf vara ofarliga.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Staffan
0

Sånt här stör mig också. Likaså har ingen någon aning om effekten av att alla använder stekspadar av plast (som smälter) för att skydda den hälsofarliga teflonen. Tröttsamt.

// Staffan

Maria
0

Jag tillhör dem som vägrar teflon. Jag använder gamla gjutjärnspannor istället.

Numera har jag gasolspis så teflon fungerar inte ändå

/Maria

Staffan
0

Det är nog klokt.

Det var ju inte längesedan de dessutom rapporterade om grillgaller täckta av teflon, som inte klarade hettan i grillen utan smälte och fastnade på maten…

/s

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20  Ja gjutjärnspannor är bra men de är så tunga och det fastnar i dem.

#3  Ingen plast kommer in i mitt hus använder trä istället.

Vad tror ni om denna i keramik,tyvärr har dottern kladdat i den.

Den kan ju inte vara hälsofarlig.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Mina gjutjärnspannor fastnar inget i.

Jag brukar låta bli att skölja ur dem tills de kallnat. Då använder jag bara hett vatten.

#4 Jag har ingen aning om vad det är för keramisk beläggning i pannan eller om den innehåller något hälsovådligt. 

Man ska ju inte ha för hög temperatur och det tycker jag låter märkligt.

/Maria

[peter54]
0

Vi har ett par gjutjärnspannor och en stor keramisk stekpanna. Skillnaden i lätthanterbarhet är dramatiskt stor. Den keramiska pannan diskar sig nästan själv, fantastisk produkt. Teflon har vi inte.

Det där med att bara skölja pannorna i hett vatten gillar inte jag. Har jag stekt kött i pannan eller ännu värre - fisk och nästa gång gräddar pannkakor i den så smakar de första pannkakorna ganska otrevligt.

Jag diskar ordentligt oavsett vad det är för kok/stekkärl. Keramik kan knappast vara hälsovådligt om det nu är keramik och inte något slags komposit med keramiskt inslag.

Maria
0

Jag har en särskild stekpanna till fisken

/Maria

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har stekpannor och grytor av alla de slag och även plastbestick. Man kan inte vara rädd och undvika allt möjligt, vem vet vad det är i keramik och gjutjärn? Snart kommer det nog nåt larm om det också?

Men det är min åsikt och andra får ha sin.

Jag har ingen särskild panna till fisk, men en väl skött (och inkörd) gjutjärnspanna diskad med hett vatten smakar inte fisk här.

Bästa diskmetoden på bilden.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Vi har köpt två nya stekpannor. En gjutjärn för sånt som ska stekas i hög temperatur och en keramik för t ex äggröra och annat. Det är bra att ha två stekpannor t ex när jag gör många många rårakor, som händer ganska ofta.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

TheGeneralIdea
1

Sådana saker undersöks inte så noga för att ingen vill finansiera det tror jag. Undersökningar brukar sponsras av företag och jag tror inte att teflonindustrin vill visa att det är dåliga, de andra bryr sig nog inte så mycket. :)

Jag använder gjutjärn. Har man riktigt smör och bara sköljer ordentligt i varmt vatten fastnar inget och det funkar jättebra. Lite synd att de är så tunga dock haha!

aggeelin
0

#10 Jättetunga! Och nog fastnar det mer än i t ex keramikpannor

TheGeneralIdea
0

#11 Jag har dock aldrig använt keramikpanna, får kanske testa det :)

aggeelin
0

#12 Vi har numera båda och det är bra. Jag klarar inte att bära/lyfta vår stora stekpanna med en hand/arm.

penke
0

Teflonstekpannor,har jag köpt flera av..
..självklart inte för något med matlagning !!

jag borrade hål i den,monterade urverk och visare till ..köksklockor
 det var lite klur att få dit några siffror,hitta kreativiteten o ordnade
 de klockslag mottagarna hade som stolpar i sina liv

för mat har jag gamla gjutjärnspannor..läcker det några järn-atomer
 tar jag de som kosttillskott *skratt*
jag diskar ur de .."omedelbart",bara vatten,kyla ned o ett visp med diskborsten,torka på spisen.

vad teflonpannor läcker ..vill jag inte veta

penke