Hushållsråd
Kopparsaker gör jag rena med Ketchup, men silver då?
Kan man få bort fläckar på duken av rödbetssallad?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
*Silver kan man ofta skura med den hårda gröna delen på Scotch Brite-svampar, det fungerar bra!
Rödbetor: Testat citronsyra?
Tandkräm är bra till silver saker. Hade ett halsband som var helt svart men med tandkräm blev det som nytt =)
Fast man ska vara försiktig med silver och inte använda sådant som har slipmedel i sig. Det finns bra medel utan sådant i. Men något som också ska fungera är följande, jag har inte testat själv dock, men har tänkt göra det, bara inte blivit av.
Koka upp vatten och häll det antingen i en aluminiumkastrull (det går naturligtvis bra att koka upp vattnet direkt i kastrullen) eller i ett kärlet där du täckt botten med aluminiumfolie.
Häll sedan över ett par teskedar bikarbonat.
Lägg ner oputsat silver så att det har kontakt med aluminiumet.
Låt silvret ligga i lösningen tills den svarta beläggningen är borta. Tar olika lång tid beroende på hur mycket beläggning som finns på silvret, allt från ca 1 minut till 4 minuter.
Ta sedan upp silvret och skölj av med vanligt vatten och polera med putsduken.
Om ketchup fungerar på koppar skulle jag tro att det fungerar på silver också!
silver lägger jag i en kastrull med vatten och tar lite tvålbitar och kokar upp det och låter det sjuda en stund,man ser det svarta lägga sig uppepå vattnet till slut då kan man ta bort det,det ska inte vara flytande tvål dock….mormors recept
Något som har ett bra råd om hur man gör rent mässing?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Inget svar på frågan om silver förvisso. Men ni har väl sett Antikrundan på TV? Har man gamla kopparföremål är det absolut no no att putsa bort patinan på dem. Det är ungefär som att ta bort originalfärgen från gamla målade grejer.
Jag skulle aldrig använda grön Scotch Brite på metall, den repar förfärligt. Om man inte får silvret rent med vanlig silverputs, så föreslår jag Trollull.
Den finaste kvaliteten heter 0000. Det är stålull så fin att den putsar upp mettal till superglans utan att repa det minsta. Jag använder detta till mässing också.
Annars så kan man göra rent mässing med citronsyra.
Silvertricket med aluminumfolie + bikarbonat + lite diskmedel + hett vatten i diskhon är kanonbra!
Det är bara att skölja och torka torrt sedan, perfekt för mig som är så lat! 
Eva
Det finns ett medel att köpa på färgaffärer . det heter kalkbort. är superbra att ha i toaletter. häll en rejäl skvätt i toaletten och låt verka ett bra tag. skura sen bort det mörka avlagringarna . de lossar garanterat och toaletten blir som ny!!
Avlopp
Stopp i avloppet går att få bort utan kemikalier. Prova först med hett vatten i ganska stor mängd, försök annars med den här avloppslösaren: Lös en kopp bikarbonat och en kopp salt i en kastrull med kokande vatten. Häll i avloppet.
Frukt- och bärfläckar
Om tyget tål hett vatten kan du avlägsna frukt- och bärfläckar genom att doppa fläcken i kokande vatten.
Fönster och speglar
Blanda varmt vatten med några droppar diskmedel i en blomspruta och spruta på glaset. Torka av med mikrofibertrasa och skölj med vatten med några droppar ättika i. Glasklart!
Golv och snickerier
Använd en kapsyl handdiskmedel eller såpa i en blomspruta med varmvatten. Om du vill gnugga bort en fläck kan du ta citron- eller vinsyra på en tvättsvamp. Svarta fläckar från gummisulor, in lines-bromsar och annat suddar du bort med vanligt suddgummi.
9,Hur går du tillväga då?
#11 - det står beskrivet i #3.
12,Tack Asta det ska jag pröva,hade alldeles missat det,och det spelar ingen roll om det är ungsfolie eller annat folie?
#13 - det viktiga ska vara att det är aluminium. Det handlar om en kemisk reaktion. Ska gå att använda en aluminiumkastrull istället också.
14,Ok jo jag såg att du skrev det,det ska jag prova sen
putt
En tråd med "kändisar" som försvunnit. De saknas här! 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vilka bra tips,,
#17 Ja visst gör de!
#19 Ja, var är Maggan? Bergspuman och Asta saknas!
Men Peter ´finns här och det är trevligt!
Ja och Lucy har inte tid med oss längre sedan hon blev stadsbo!
Ah, en puttad tråd. Har precis setat ochh putta trådar på en annan site. Ett tips: Göra rent toa: Häll i coca cola (ska va bra har jag hört :-)
#22 Coca cola! Det var ett bra användningsområde för den hemska drycken! 

Om man intar avslagen coca cola madskedsvis när man har magsjuka hjälper det. Vänta en stund mellan skedarna.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Bikarbonatens goda egenskaper
#23 Hahaha…sant
#25 Birka kan jag knappt vara utan :))