älskade kött
..ett teve-tips,i "sista minuten"
kl 23.00 i Kunskapskanalen
repris 15/12 ifall du är trött ikväll :- )
; penke
Ja de få jag se vad de är för något penke, Tack för tipset
Hoppas att programmet gav dig några tankar :-)
reprisen imorgon lördag går kl. 22.00..kanske lite obekvämare(?)
annars finns den väl på Play …
en av alla små pärlor på kunskapskanalen
: penke
God dag Penke.Skall jag leta upp på Play..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tänker då lite på olika bantnings metoder..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Äsch, jag läste bara en mening, "köttätare är ofta överviktiga". Jag är köttätare, men varför är jag så smal som jag är..
nä, mera läser eller lyssnar jag icke. 
..tack för lek-länken
bantning ?
det jag har sett av program(serien) är om hur jordbruket
gått från naturligt > konventionellt > fabriker
det är inte längre mat,som i föda för människor
utan en vara,vilkensom, att sälja.
(därefter är det, ointressant)
; penke
(joo,jag är veggo,,men programmet säger INTE, fy för allt kött)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"det är inte längre mat,som i föda för människor
utan en vara,vilkensom, att sälja"
Ack så rätt du har penke 
en bra film,Maggan tack för den
visserligen på usa-engelska,men tydllig o lättförstålig :- )
..om man vill/vågar ta till sig
. penke
det finns många som fortfarande tror att kossor äter gräs..
#8 Vad äter kossor då?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
spannmål,kemikalier,anabola,antibiotika,GMO-soya,köttpulver..se programmet om du vill ha fler tips
får de gräs,växer de för långsamt
vad kallas en ko som inte mjölkar minst 50 kilo/dag..?
=köttfärs
profit,profit
Tror inte på, och gillar inte anti-kött filmer från USA!
Och gillar inte heller när veganer, vegetarianer, djurrättsterrorister eller andra aktivister genom lögnaktig propaganda ska tvinga oss köttätare att sluta äta kött!
Ät kött från våra duktiga svenska uppfödare den som vill, den som inte vill så är det helt ok. Vi köttätare påverkar inga till att ändra sina matvanor.
Och för övrigt så är det inte tillåtet med varken kemikalier, köttpulver eller genmanipulerat foder till svenska nötkreatur.
"11
Det var ingen antiköttfilm - det var en antiskräpmatsfilm som avslöjar hur brutal och lögnaktig reklam kan få folk att tro att skiten är nyttig - det hade du sett om du kollat på den 
För övrigt så äter "fabriks"kossor tyvärr mycket artoegen föda i form av t ex soja som inte är bra för varken människor eller kor - men väldigt lönsamt för producenterna - har man råd ska man köpa ekologiskt gräsbeteskött och inget annat. Kor som får äta riktig komat mår bäst och ger det bästa köttet.
..ja,som jag skrev innan och Maggan oxå skriver
det är inge film mot kött(ätare)
bara mot "tillverkning" av ..billigt köttsurrugat" i fabriker
o för bönder som .kuliverar sin hjord
även om det är grönsaker,vill jag INTE ha dem ..giftodlade
det har betydelse för hela vårt samhälle,både på person-nivå
och samhället i stort
många blir självklart sjuka av skräpet de äter o dricker
; penke
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#12 #13
Som jag skrev så blir jag så trött på alla dessa You-tube filmer från USA gjorda av suspekta personer som talar om hur farligt allt är.
Lika trött blir jag på när folk försöker skrämma okunniga personer med att vi i sverige stoppar i våra djur förbjudna medel. Och att bonden profiterar med djuren som insats.
Svenskt kött är det mest kontrollerade i världen.
Och angående soja så är det väl en basföda för vegetarianer m.fl? Rätta mig om jag har fel.
Sedan kan man undra varför inte konsumenterna vill betala så att vi kan bedriva en djurhållning enligt Astrid Lindgrens modell. Alla skriker när mjölkpriset höjs i affären men bonden får fortfarande bara ca 3 kr litern.
Vem tvingar fram stordriften i djuruppfödningen? Bonden??
Kunskapskanalen(svt) visade ett belgiskt(?) program,om en gammal belgisk köttbonde som reflekterade om ..utvecklingen under sin livstid.
..han verkade inte missnöjd med att konsumenter efterfrågade "småskaligt"
bra kött,från bönder/slaktare de kunde se i ögonen ..
Maggans klipp var ett föredrag en am. läkare skulle haft för livsmedelsindustrin på ngn mässa där ..
hmm..så säger de utomlands oxå:
det är bara alla andra,i andra länder som inte följer våra goda djurregler..
usch för utländsk mat!
den goda kontrollen..det var naturligtvis den som avslöjade oxfile´som fläskkotlett,bara efter några månader
att ingen som åt den,kände någon skillnad ?
för få vet hur riktigt kött ska smaka!
GMO-soya vill få vegetarianer äta
hellre naturlig soya,liksom att kor bör ha naturligt gräs.
priset jaa,bonden säljer till bonde-kooperativa arla..
men,allvarligare..
..vilken konsument vill betala mer för något de tror är precis samma
om det inte skulle vara ngn skillna på en ko som aldrig sett solen,aldrig sett gräs,bara matats med snabbväxande pulver (billig import,såklart)
elr en ..astrid lindgren-ko,som idislat på en grön äng
sk-ter man i djuromsorgen,bara går efter smaken ,
så är det en väldig skillnad
det minns jag från min köttätar-tid
onödig lyx,säger några
bra mat,säger jag..är en mänsklig rättighet.
vi blir vad vi äter!
#16 Du skriver att "bra mat…är en mänsklig rättighet."
Vill inte verka tjatig, men VEM har tvingat fram den , som du kallar den, den dåliga maten?
VEM..? vill inte betala vad "riktig" mat kostar att producera?
VILKA gnäller över att maten är dyr?
Inte är det sveriges bönder. De gnäller över att de snart får slå igen och sverige blir helt förbuskat för att folk hellre köper billig ofta okontrollerad mat fullproppad och besprutat med olika medikamenter från utlandet.
Och varför såldes (nja..inte fläskkotlett) griskött som oxfilé? Jo, för att den rätten kunde säljas billigt. Och grisköttet var knappast svenskt utan billigt danskt.
Vore vi inte så jä**la snåla så skulle vi kunna ha ännu bättre mat här i landet.
(Hoppas vi inte blir vad vi äter, som du tror, för jag vill bli en knäkatt hos en gammal dam i nästa liv.
)
..mm,hade jag alla svaren ..här
skulle jag ha ett bättre betalt jobb
är mat en vara,vilkensomhelst..konkurerar svenska bönder mot hela världen
på samma sätt andra svenska företag,om det så är glasbruk,varv bilindustri,räknemaskiner,papper,gruvor,krigsmatreel ..
..är den enda skillanden du som konsument ser mellan kinesiskt,irländskt eller svenskt fläsk: prislappen,då fattar jag valet av det för minst antral kronor
iofs,kommer det alltid finnas de som alltid ska ha BILLIGT oavsett vad de köper
de betalar mer lite senare,i sin ohälsa
här har svenska bönder,de som vill släppa kvantitetskonkurensen
och istället konkurera med kvallitet
det har numera blivit en utbildnings-utmaning
men,men..som fransosen i sommar programmet
det gick lära svenskar att äta surdegsbröd,istälet för fabriks-fransoserFRanskbröd :- )
vem som ligger bakom ?
om du sett programmet..kunde du anat att vissa tjänar pengar
på rundgången..
tyvärr ligger nog staten/lrf/eu bakom en del oxå
deras vinst/maximering av produktytorna,att med skatter/lagar göra det olönsamt med mindre jord-bruk
; penke
(?) äter du katt ??) :- )
jag menade inte SÅ bokstavligt..*ler*
men,det syns lite vilken socialgrupp du tillhör
av de spår ditt matval ger i din kropp ..
men,det är eg. en annan diskussion
en fortsättning
Ojojoj, detta är en het Potatis 
Jag håller med Anders.
Det var bland annat på grund av problem med framställning av animaliskt protein för människor som jag en gång började jaga för att så att säga ordna eget kött i frysen.
Sedan tror jag att grunden till hela problematiken är en faktor som av någon anledning aldrig nämns - vi är åt h-e för många på den här planeten.
Det är därför man röjer regnskog för att hålla boskap och odla soja på. Antalet människor på jorden är extremt och numera förbrukar vi resurser på ett sätt som innebär att vi skulle behöva 6 jordklot för att inte ta ut för mycket.
Det retar mig lite när kända svenskar gör reklam för sojamjölk som alternativ till komjölk, inte för att det är något fel att vilja undvika laktoprodukter, utan för att det inte sägs ett ord om varifrån sojan kommer.
Inte heller säger man ett ord om vad som skulle hända om alla verkligen ville byta till sojamjölk. Var skulle all den sojan produceras någonstans? Inte i svenska hagmarker i alla fall.
Något i den här branchen som jag verkligen retar mig på, är att i vårt land driver man bönder i konkurs genom att bland annat importera sämre kött utifrån. Samma sak med import av spannmål.
Det kommer att leda till att vi snart tvingas importera allt vi äter, det är vansinne och löjligt kortsynt. Vad händer om det inte finns något vete eller kött att importera? Jag tycker att inget som vi kan producera själva när det gäller vår mat skulle få importeras.
Vi kan importera sånt som inte går att producera här, bananer och apelsiner och annat, men det vi själva kan odla, oavsett om det är animaliskt eller vegetabiliskt, borde vi producera själva.
#19 Så det är staten, LRF och EU:s fel att bönderna tvingas producera mjölk och kött på "kött och mjölkfabriker" med otillåtet foder för att kunna överleva? Inte konsumenterna?
Det var ju detta med bönders profitering på djuren som du började med ovan i tråden.
Sedan vill jag att du förklarar vad du menar med att det syns vilken socialgrupp jag tillhör och vilka spår mitt matval har satt i min kropp?
Jag anar vad du menar, men trodde inte att debatten skulle sjunka till en så låg nivå!
Jag håller också helt med Anders och Peter.
#18…. men,det syns lite vilken socialgrupp du tillhör
av de spår ditt matval ger i din kropp ..
Förklara gärna, jag vill inte tro att du är så otrevlig som det låter.
Zabelle
Ja det är nog bäst du ger en förklaring Penke, du har ju aldrig varit otrevlig så jag blir förvånad över ditt ordval!
..börjar med "lrf,staten o eu"
att de med regler o lagar har gjort det svårt att driva jordbruk ..småskaligt
det behövs stora enheter för att hålla en lönsamhet,och kunna följa alla regler o kontroller,de har samma avgift för inspektion (utgår jag ifrån,det gäller i andra brancher) även om det nu börjar växa fram små gårdslakerier o ysterier
naturligtvis ska bönder profitera/tjäna pengar
om du ser programmet i svt/play,kan du se att de hellre kan/bör göra det på att kultivera/odla köttkor,än tillverka ..köttliknade varor med gmo.soya o spannmål o annat..
"fetma-epidemin" är väl inte ett okänt problem i västvärlden
"vore vi inte så dj***la snåla"
Bra mat kostar,om man även har kunskapen..det syns vilka som har råd att vårda sin kropp&hälsa. (ja,det finns undantag) genom att köpa bra,naturlig mat
kött elr vegetarisk,alla har inte möjlighet att jaga på egen mark,elr odla.
Tack Penke!
#11 Kan inte hålla med dig om att köttätare inte försöker få andra att ändra sina matvanor. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om att andra försökt övertala mig till att börja äta kött igen, även om jag säger att jag varken vill eller mår bra av att äta det.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#23. Verkar inte som vi kommer längre i ämnet, men var lite mer saklig nästa gång du skriver om vad våra svenska djur äter.
Men däremot så vill jag fortfarande ha svar på vad du vet om vilka spår mitt matval har satt i min kropp och hur du kan se på dem vilken socialgrupp jag tillhör? Vad jag vet så har vi aldrig träffats.
Hoppas verkligen att du gjort en felformulering, och att du inte menat det du skrev.
..för att komma någonstans i ämnet,
frågor o svar som programmet från Kunskapskanalen skapar
vore det bra om fler verkligen har tittat på det
det,och ..olika "avslöjande" på youtube-klipp borde alla hederliga (svenska) bönder gilla,där är det fuskarna som får stå med rumpan bar
inte ens om jag vore leg. läkare får jag säga något om någons personliga hälsa på avstånd,utan undersökning,
det jag menade o skrev om.är att hälsa är ojämt fördelat i sämhället,
bla. beroende på kost och motion,vilken kunskap vi får till oss,och vilka val vi kan göra
det tar även vissa politiska partier upp,under olika agendor.
; penke
Jag såg det där programmet och det är klart att jag blir beklämd och helt förtvivlad när jag ser vad människor gör både mot djuren och mot oss själva, men man kan välja, alla har sitt fria val.
Det kan te sig på många olika sätt, men den här formen av industriell matproduktion måste bort, inte bara för djurens bästa, utan också för Jordens bästa och för vårt eget bästa.
För egen del har jag som sagt, dels jagat i hela mitt vuxna liv för att kunna få kött som inte kommit i närheten av kraftfoder eller industriell djurmisshandel, dels är det köpta kött vi äter härifrån, närproducerat inom vår egen kommun.
Jag åkte 4 mil förr för aqtt köpa kött som var slaktat i Timrå till Göstas kött i Kovland nu kan jag inte längre göra det. det är inte lätt att köpa närproducerat här, då får man åka långt och det blir dyrt med taxi.
#29 Då få du ställa krav på din butik och be alla du känner att göra likadant. 
Här i vår lilla byhåla tar ICA in allt sitt kött och fläsk från ett lokalt slakteri som ligger 15 km bort. Äggen de säljer kommer också från lokala producenter.
Slakteri i - Timrå kommun. Din sökning gav tyvärr inga träffar.
står det när jag söker på nätet och ändå bor det här
10 443 pers.
citerar från ditt inlägg:
"inte ens om jag vore leg. läkare får jag säga något om någons personliga hälsa på avstånd,utan undersökning,
det jag menade o skrev om.är att hälsa är ojämt fördelat i sämhället,
bla. beroende på kost och motion,vilken kunskap vi får till oss,och vilka val vi kan göra
det tar även vissa politiska partier upp,under olika agendor."
Kanske dags då att tänka på hur man formulerar sina åsikter om folks hälsa och social status i fortsättningen och inte utpeka en viss person.
I den bästa av världar så skulle vi alla ha plats för några höns (för äggen), några kaniner (för köttet) och en ko (för mjölk och smör) och en gris (till jul) för att överleva. Vi har ju tyvärr inte vilt nog i skogen för att föda oss alla.
Jag inser att det scenariot inte lämnar mycket över till vegetarianer som är beroende av de livslösa och miljövidriga" öknar" av spannmål som konventionellt jordbruk med sina monokulturer (en enda gröda så långt ögat kan se och dieselslukande traktorer och lastbilar som hjälpmedel) åstadkommer, för deras överlevnad. Men så är det.
Tycker att det är helt okej att vara vegetarian om man väljer det av etiska skäl (taskigt att döda djur osv) men om man påstår sig välja det av hälso- eller miljöskäl får man nog vara beredd på att ta en diskussion.
Ja om man nu vill vara fullkomligt "naturlig" i det avseendet att man väljer att äta som vi utvecklats till, får man lov att utnyttja alla födokällor i någon utsträckning.
Ska vi vara helt och hållet naturliga och leva som exempelvis de afrikanska naturfolken lever, de få som finns kvar, betyder det att vi i huvudsak ska äta rötter, runt 60% av deras kost är stärkelserik. Utöver det frukt, nötter, frön och en del kött och fett, mycket av det sistnämnda från stora skalbaggslarver.
I och med att vetet muterade från de uråldriga "enkornsvetet" för omkring 55000 år sedan, till det vete vi har utvecklat vårt moderna vete ur, fanns det utrymme för alla människor att leva direkt av naturen. Det går inte längre, vi är minst 1000 gånger för många på på jorden för att det skulle fungera, särskilt i de tempererade delarna av planeten.
Såsom varande ursprungen från norra Lappland skulle jag gärna välja den traditionella samiska mathållningen, vilket betyder att äta allt på djuret från nosen till svansen. Då behöver man inte gräva efter rötter i permafrosten.
Sedan att vi är alltför många människor på jorden för att det skulle vara realistiskt för alla håller jag helt med om.
#35 Ja…många renar ginge det åt…
jamen det måste ju inte vara precis bara renar. Allting som har haft en mamma funkar bra 
I sydamerika äter man marsvin, i Kina är hund en delikatess. Såg i går på Tv att svenskar åt grävling under beredskapstiden.
Just sayin,,,,
#35 Jo det är klart att det blir svårt att gräva efter rötter i permafrosten, men under jägare-samlarekulturen lagrades exempelvis kaveldunsrötter i de nordligare delarna av människans utbredning.
Det går att enkelt kolla av vad vi är utvecklade för att äta genom att titta på enzymsammansättningen i munhåla och mag-tarmkanal. Vi har exempelvis 8 gånger högre amylasnivå i vår saliv än vad chimpanser har och amylas är ett enzym som är till för att bryta ner stärkelse.
Ja den där grävlingsmiddagen såg jag också, blä. Min morfar berättade att de åt köttbullar på både räv och grävling under de båda krigen.
På Kunskapskanalen har visats en serie som heter Människans Ursprung och det är en helt fantastiskt bra serie där mycket av hur människan i de olika utvecklingsstadierna levde förklaras. Också varför i ser ut som vi gör, exempelvis varför vi har en midja trots att var och varannan har problem med ont i ryggen.
Det har att göra med löpandet. När människan börja springa efter bytesdjuren miste hon behåringen för att kunna svettas. Det går inte att springa på två ben utan midja. Alla andra primater springer på alla fyra trots att de kan gå på två. Där beskrivs också utvecklingen av människans kostvanor. Verkligen bra serie som jag varmt rekommenderar.
sorry men det finns inget kaveldun i norra Lappland.
för övrigt har jag följt TV-serien du talar om och den var mycket spännande och intressant. 
#39 Jaså, det visste jag inte. Jag trodde att kaveldun växte i åkanter i hela landet. Å andra sidan har det inte funnits människor däruppe särskilt länge geologiskt sett.

Åkanter? Om det finns åar i Lappland så vet du mer än mig.
För övrigt har man funnit bolämningar som är de äldsta i Skandinavien (äldre än man funnit någonstans i södra Sverige) i trakterna runt Tornedalen.
Googla på Kväner