Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1642 ggr
[Sisa]
0

Vilda djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rådjur, harar, lodjur, ekorrar..och fåglar förstås, har jag haft i min trädgård.

Har Du sett några vilda djur denna vinter ?

Afturelding
0

Det är knappt, men ett par fåglar har vi sett. Vi bor rätt dåligt till dock, och jag gillar inte att pulsa i snön i skogen ;)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[peter54]
1

Rådjur ser vi varje dag här, men harar är det inte så gott om längre, det finns för mycket räv. Jag ser räv ibland men oftast ser jag spåren efter dem i snön på morgonen.

Ett par gånger om året ser jag älg och kronvilt här på "våra" åkrar, men generellt är det för öppet närmast oss för att de gärna ska vistats här.

Vildsvin finns inte heller just här, men de finns i Tärnsjö 1 mil bort fågelvägen, så det står väl inte på innan de kommer ner hit. Underligt nog hade vi en vildsvinsflock här för 15 år sedan, men de försvann från trakten.

Likadant var det med den flock dovvilt vi hade här i slutet av 90-talet. Den flocken vistas i området runt Huddunge-Runhällen och nu har den delat upp sig i två flockar eftersom de blivit såpass många. jaktlagen har beslutat att inte jag dov, men kronviltet jagas, dock utan större framgång.

Ekorrarna vi haft här under ett par år är borta, jag gissar att det är mården som varit framme.

examynia
0

djuren ser jag sällan.. men i hagarna på morgonen innan man släpper ut hästarna ser man alal möjliga djurspår.. dom har käkat i sig hö-rester undernatten å både lämnta fotspår å bajsspår.. de är lite kul att titta å gissa bajset,.. heheTungan ute

Maria
0

Jag såg en räv utanför jobbet i Mölndal.

/Maria

Anders 50
1

Jag är ju jägare så nog har jag sett vilda djur i vinter. Men inte Lo, Björn och Varg. Älg och rådjur ser jag så gott som varje dag jag är i skogen, räv och hare inte så ofta, finns ej så gott om dem, men såg dock en hare förra torsdagen som Kalle drev på.

Rådjuren söker sig in i trädgården på vintern där jag ger dem lite godsaker. Än har de gott om mat i skogen och på åkrarna men håller vintern i sig så kommer de nog fram.

Bilden från förra vintern.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

JereMina
1

Älg, hare, ekorrar och rävar men mest vår vän räven Röbin! I höstas såg vi faktiskt ett litet lodjur med…

Anders 50
1

Jag skrev häromdagen i en annan tråd att jag fällt aspar till de vilda, och i morse när jag åkte förbi så var där en älgtjur och åt frukost.

Långt håll och dålig kamera så blev inte bilden bättre.

aggeelin
0

#7 Titta en älg!

HÄr går det harar ibland och det kan komma förbi rådjur också. Några mer vilda djur har jag nog inte sett i vinter.

För tre år sen fick vi vår päronträd stympat av rådjur, då var de inte så populära. Grannen påstår att de har så mycket harar i sin trädgård och har satt upp staket TystFörvånad som ska hålla hararna borta! Konstigt. Dels så bor vi grannar och mycket harar är det inte här. Och dels så förstår jag inte hur ett staket ska hålla harar ute från trädgården?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

#8 Ett riktigt nätstaket ända ner i marken och med ständigt stängda grindar så funkar det ju, men hur snyggt är det?

[peter54]
0

Vi hade såna plastspiraler lindade runt äppelträden när de var unga och det funkade mot gnag, men rådjuren som provbiter varenda gren som de nr kommer man inte undan.

aggeelin
0

#9 jo, ett nätstaket hade säkert fungerat men de har satt upp något som liknar ett "häststaket".

#10 Vi har haft nät runt träden och lyckats klara oss. Min bror modellerade om päronträdet och sen dess har det inte ens blommat (jo, första året för de blommorna var redan förberedda)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet