Snö!!!
Hur ser det ut hos Dej ?
Här har det snöat mest hela dagen, marken är vit..och genast blev det mycket ljusare ute.
Vissa älskar vintern med snö och kyla..andra förbannar den.
Har Du något positivt att säga om snö ? 
Ingen snö :D Har snöat lite lätt ett par gånger idag men ingen som har lagt sig. Men vem vet hur det ser ut imorgon :) Har överraskats innan vissa år :P
Jag vill enbart ha snö för att det ljusar upp dagarna och för att det är fint. Men gillar inte vinter och snö överlag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Snööö <3 som du säger så blir det ljust och fint! Finns många positiva saker att skriva om snö! Till exempel, snön låter mysigt när den knastrar under skorna, det blir mysig stämning när man tänder ljus och dricker glögg medans det snöar ute, man får julstämning av att titta ut på snön, fåglarna blir extra fina mot en vit bakgrund, blommorna får ett värmande täcke när snön har lagt sig, ja kort sagt så är snön mysig! :)
# 2 Fin beskrivning av mysig snö! 
det har snöat här med o det har blivit ljusare.
När man är född i Norden o har dom 4 års tider,är man mer eller mindre van,att vi ha vinter tiden oxå.Då tycker jag allafall,att det är härligt,att det är snö,men int så mycke,att man kan drunkna.
eller som ett par år sen ,att hus taget nästan kom ner.
NATUREN ÄR SÅ VACKER, MED SIN VITA KAPPA…
'
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Här är minusgrader idag men tack och lov ingen snö ännu.
Snö har jag inget positivt att säga om.
Det är vackert på vykort
/Maria
#6 Niklas Strömstet sjunger just om….sagoland….eller sjunger han tagoland..äs jag fattar ej texten.Låten heter alla fall OM.
Din bild är så vackert o jag får sån kännsla,att där vilja "vandra"där. Det är för mig, som sagoland
OOOOOOOOOO jag kan nästan se inne i skogen
JAG ÄLSKAR SNÖ! Och kyla. Och förbannar sommaren ;) Det är massor med snö här, en 3 dm har det nog kommit i alla fall. Marken är ett minne blott.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
# 10 Samma här! 
På vintern ska det vara snö och kallt! Först kallt och sedan snö.
Och det får gärna komma lite ny snö en gång i veckan.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Löööv snööö, men det ska vara kallt och helst med massor av snö. Friskt och vackert.
Sämst med kylan är att jag har snålt med ved och mycket att skotta hehe
här snöa det för fullt…härligt!
Vackert och stämnigsfullt :-)
Det snöar fortfarande. Snödjupet är runt 30-35 cm ;)
/Rebecca
HÄr är det lite fjun så det är vitt. Det är fullt tillräckligt tycker jag
.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Wow så mycket snö ni har fått redan, Här i Malmö kom ett par stackars flingor som flög omkring. Men de kommer nog mera Får jag en känning av
Jag gillar snön, vi har fått omkring 25 cm hos oss och barnen är överlyckliga. Det blir ljusare och mörkret som var så kompakt att man nästan kunde skära det med kniv är som bortblåst.
Nu sätter arbetet med att anlägga skidspår och spola skridskobanorna igång. På dotterns skola är det föräldrarna som ordnar med allt det jobbet. Det är viktigt för barnen att möjligheterna till vintersport finns så att de inte sitter inne och ugglar hela vintern för att det inte finns snö.
Hos oss brukar vi inte sanda eller grusa vägen så länge den bara är täckt med snö och då kan vi använda sparkstöttingen. Jag är uppvuxen med såna och innan vi flyttade hit för 17 år sedan, hade jag inte sett någon använda en sparkstötting på åratal. Vi fick en lite äldre spark av en granne som skulle sälja huset och den har vi använt mycket allihop.
Snön är viktig för växtligheten också, det tycker jag är en stor anledning till att jag vill ha snö - jag är rädd om skogen. Om det skulle bli mycket kallt, men ingen snö, kan träden frysa ihjäl.
Jag gillar alla årstider och som jag har sagt många gånger tidigare, så tror jag inte att jag skulle uppskatta vår och sommar lika mycket om inte höst och vinter fanns.
Jag skulle aldrig trivas i ett land där inte fyra årstider rådde och jag har mycket svårt att förstå hur det kan finnas så många nordbor, födda och uppvuxna här, som inte vill ha vinter och snö.

Jag tillhör du de som inte gillar vinter och snö.
Jag är övertygad om att våra förfäder "navigerade" het fel när de hamnade här uppe
Sedan kan jag tycka att det är roligt för alla barn när snön kommer.
/Maria
#21 Haha, ja så kan det ju vara förstås. Vet du varifrån din härstamning är?
Egentligen borde jag vara likadan som du då eftersom jag är vallonättling. Mina förfäder kom till bruken i Norduppland från gränsen mellan Belgien och Frankrike och där är det nog inte så snöigt, men det är 300 år sedan.

#21 Som jag då, gillar inte snö ;) Ändå har jag ena sidan släkten i Uppsala hehe
#22 Jag har också vallonare i släkten och på min pappas sida är många mörka, svarthåriga.
/Maria
Fantastiskt fina vinterbilder får jag säga men jag är ändå glad att beundra dem så här från skärmen
'
Er katta är nästan en kopia av vår Moritz.
/Maria
Humlan jag håller med dej för jag gillar inte snö heller, De är fint att titta på bilder, Fina vinterbilder, Men sen räcker de för mig,

De säger att Sverige är så vackert om vintern
men,hur vet de det..
allting är ju täckt av snö !
(lånade ord)
jag tycker mer om snö,än vinter..tror jag.
riktiga årstider
som ni säger,det knarrar mysigt o lyser upp,liksom snölyktor o änglar.. :- )
men,det där snöslask.blåst-naren o nariga händer..
hos mig har jag lite puder härOvar..några minus
tempen sjönk snabbt 4* när solen gick ned,såg bil-termometern
men hörde,att några mil bort,på andra sidan bergen ska de ha fått ½metern igår!!
; penke
enda positiva med snö är att det blir ljusare och att det ibland finns intressanta saker att fota.. som istappar och så… däremot inte alls lika mycket som det finns på sommaren.
Ojj woow så vackra bilder jag missat härinne:-) Dom lånade orden tyckte jag om Penke..dom är sanna..och jag tror att den vita vackra snön kommer för att naturens skäms för d gråa trista..spretiga nakna grenar..Moder jord vill ge oss hoppet tebax *S* Vitt ljus sprids i vådra ådror..även mina med vallonblod i sig..
Det gnistrar som stjärnor..och som en skrev här..dessa vackra istoppar..
Därimot avskyr jag när d knarrar när jag går i snön och d är många minusgrader..jag ryyser som sjutton,och då spelar d inte så stor roll vad jag har på mig..burr..men ja försöker tänka bort knarret:-)))
Vackra bilder Peter! Och fin ros Stina!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Fina bilder på ros och glad vovve
/Maria
Nu har snön kommet till Malmö också, Kom i natt, Ska iväg fota nu efter jag har hämtat tvätten, Jösses kunde inte snön hålla sig borta. Men de är bara att gilla läget
Vintern är underbar; kylig, vacker, mörk och mysig. Jag föredrar både vintern och hösten långt mer än sommaren och våren, då jag nästan skulle vilja gå i ide så att jag slapp dem. :/ Det gör jag iofs nästan också, det är lätträknade dagar jag spenderar utomhus under de varmare månaderna.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
VILKA JÄTTE FINA BILDER I DENNA SIDAN.
Peter till dig säger jag bara WoW…fantastiska vinter bilder.Gillade #41
Snö har vi men int så mycke….än
Måste också säga,
Tack för jättefina vinterbilder! 
Näää. jag har inget positivt att säga om snö.
Det är kallt, halt och räligt!
Zabelle
Fina bilder!
Jag tycker det är riktigt fint ute med snön.
Snön kom hit lagom till att granen på gården tändes
Personligen hoppas jag att kylan håller i sig.. vill inte ha töväder
Snöar massor nu ikväll :S var inte alls kul att köra hem idg :(
Ca 2 dm snö -2° och mer snö har dom lovat. Helt okej om den ligger kvar. Annars brukar det bli bara balsk o sörja av alltihop efter ett par dagar, o det kan jag vara utan.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Här är det -12,4 grader och mängder med enorma, fluffiga flingor - underbart! 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
-10 här och snön har vräkt ned hela dagen :)
Jag gillar snön, så länge vägarna är någorlunda plogade och den inte hindrar en från att gå ut. För några år sedan hade vi närmare tre meter snö, det var inte så kul.
Nu har temperaturen trillat ytterligare lite neråt, minus 27 grader just i detta nu. Vi har eldat på bra i spisen så det är varmt inne. Tänk alla stackare som inte har tak över huvudet en sån här natt.
#51 Usch ja..
Snön bara fortsätter vräka ner :( Tur att jag inte ska ut och köra idag. Hoppas jag tar mig till skolan imorgon….
# 53 Ja..det är det jobbiga, att ge sej ut på vägarna. Mycket snö är mysigt, då man sitter inne i värmen och tittar ut genom fönstret! 
Här snöar det inte just nu..men det skulle komma mera, de närmsta dagarna.
#55 Ja det är det verkligen. Och jag tänker inte köra tidigt imorgon bitti om det vräker ner så här. Tänker inte riska att hamna i diket eller köra fast bara för skolan skull för 4 timmar där :P
Nu ska jag tända i karminen ;)
# 56 Det gör Du rätt i!!!
Ha det så skönt i värmen! 
Peter så mysigt ni verkar bo..vart är d någonstans och burrr så kallt ni har d?
Här hemma i går kväll ade vi -14 och mina små loppor får bara gå ut och kissa å bajsa nu annars fryser deras små fötter och dom får kramp..börjar fundera på om d finns några små tossor till dom,men dom vill nog inte gå i sånna
#58 Vi bor 45 km nordväst om Uppsala 4 km utanför ett litet samhälle som heter Harbo och vi har ungefär en mil till ett av Mellansveriges dokumenterat värsta köldhål - Gräsbo.

#59 Jaha brrrr inte visste jag d var så kallt där..
jättemysigt hus tycker jag ni har iaf:-))
Här snöar det igen.. fullt med snö :(
har ett sommardäck fram på bilen tack vare att det vinterdäcket pajjade igår och jag blev stående i kylan.. däcket måste ha fått punka och sen har jag inte märkt det och kört tills gummit typ var borta,haha normalt..
Klass 1 varning är det här, eller ja, ska bli under natten och morgondagen :S
#60 Ja det tycker vi också. Det är ett gammalt drängtorp, ursprungligen med kök nere och kammare uppepå, som senare byggts ut i tre omgångar, senast av oss 2006.
Huset flyttades hit 1932 av "Målar-Frans" och vårt ställe kallas fortfarande för "Franses" på bygden efter den förste ägaren, trots att han har varit död i snart 25 år och inte bott här sedan 1985.
Drängen Frans köpte loss torpet från sin arbetsgivare på en gård ungefär en mil härifrån och ställde upp det på den här avstyckade tomten på 2000 kvm mitt emellan två bondgårdar.
Dottern till Frans och hans fru finns kvar i livet, hon bor på ett äldreboende i kommunen och hon är i 80-årsåldern.
Den gavel som syns "hitåt" på den här bilden och de fyra fönster som finns i den delen är ursprungsbyggnaden, timmerstomme nertill och brädvägg uppe.
# 63 Vilken skillnad på sommar och vinter!
Jättefint ställe! 
jag gillar snö..O nu har vi fått så mycket puder..
O små Nissarna hoppar runt o gillar med.Ja nu är det Vinter…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Är det snö i Malmö så är det kaos i trafiken, Inga bussar går nästan och tågen dom slutar gå också….
….det har blivit lite mer snö sen sist jag skrev,men int så mycke mer.
Kallt har vi.Tidigt på morgon va det över -24 nu är det -22.Fast det är jätte fint
nu.Solen skiner o prrrrrr prrrr det var allt.Int tänker jag vara ut mer än va jag
måste… promenad med hunden.huh huh huuuuuuu om man bara slapp detta
vissa dagar som nu.Snön är ok o när det är mellan -8 o högst -10,men int så
här kalt.Börjar likna Siberien fast jag int ha varit där,men sätt bilder.ys ys.
Skönt,att vara inne o elda o mysa framför kamin.OOOOooo så härligt.
Vi har fått närmare 3 dm sen jag skrev här igårkväll, har varit ute och skottat uppfarten men den är snart täckt igen. Tur att det är puder och inte blötsnö i alla fall :)
Otroligt vackert Peter :)
Nu snöar det i Gävle igen. Och skall fortsätta så i alla fall tills på lördag ;)
/Rebecca
Tycker Gävle har tillräckligt med snö nu.. men det tänker visst inte sluta. flyttar härifrån snart, förbannade snö..
Här vräker det fortfarande ned, började för 26 timmar sedan.
Såg att vi ska få plusgrader och regn på måndag dock, väglaget kommer ju bli spännande.
Man kan aldrig få för mycket snö! :D Det känns så mycket bättre att sitta hemma då, haha.
/Rebecca
Verkligen, haha. Är sjukt glad över att jag läser på distans :P
Åh, du också? :) Jag pendlade i gymnasiet. I Stockholm. Under vintrarna 09, 10, och 11… Haha. Ibland slutade skolan vid två, men jag kom inte hem förrens vid sju ändå. Jag hade c.a en timme dörr från dörr i vanliga fall. Känns rätt bra att sitta hemma i myskäder och filt hela dagarna.
/Rebecca
#74 Jag läser via lärcenter så läser på sätt och vis på distans :) Men har seminarium och föreläsningar på lärcenter,men har nästan 3 mil dit så….
#75 Japp, numera gör jag det. Eller ja, det är internetbaserat så åker aldrig till skolan, ganska skönt med tanke på att det är ungefär 99 mil dit :P :)
Fick också pendla under gymnasietiden, hade två timmar enkel väg. Sen pendlade jag till universitetet i Karlstad, 12 mil enkel väg, innan jag fick tag i en lägenhet där. Usch, aldrig mer förhoppningsvis. Pendlandet till Karlstad var under de vintrar som vi hade så otroligt mycket snö, vi hade närmare tre meter = väldigt dåliga vägar, tom snöplogen körde fast här utanför.
Känns väldigt bra ja, idag har jag suttit framför kaminen och läst. Slår en kall skolsal alla dar :)
Vad läser du?
#76 Lärcenter? Det har jag aldrig hört talas om tror jag :)
Hur ofta får du åka dit då?
#77 Det är vanligt idag.
Alla dagar vi har föreläsningar så vissa veckor är det kanske 2 dagar, andra veckor är det 4-5 dagar, så är lite olika :) Likadant när vi har seminarium måste vi dit :) Allting sänts från Kalmar eller Växjö live via tvn, :D
#77 Jag läser "bara" till mina gymnasiebetyg. Jag gick aldrig ut. Gymnasiet var inte min typ av skolform helt enkelt. Lyckades skrapa ihop runt 1000 poäng på två skolor och tre år. Jag tycker egentligen om att gå i skolan, men gymnasiet… Nä. Min skola ligger i Övertorneå, så jag har väll runt 90 mil jag också, har aldrig ens tittat på byggnaden.
/Rebecca
#78 Tror inte att vi har något sånt här, inte hört att vi har det i alla fall men det låter som en smart lösning :)
Är ni många som läser så hos er?
#79 Det passar ju inte alla tyvärr. Tycker du att det fungerar bättre nu på distans? :)
Haha, tur vi slipper pendla :P
det har snöat.Lätt o vitt… så vackert överallt….kul,att det blev lite mer snö.Hunden gillar den oxå…
Skönt att det är bara -13,2 igår var det så kallt över -20,att man fick elda o elda o jag tyckte,att det blir aldrig varmt i huset
men det blev o skönt var det….värmen menar jag
#80 Ok för här nere i söder är det inte ovanligt :P
Vi är 19 st i min klass, sedan är det 3 lärcenter till som är mellan 10-15st i var klass :) Så vi är 4 st olika lärcenter som ser på föreläsningar samtidigt via tv då, live, på våra lärcenter :D
#80 Absolut! Och det passar mig mycket bättre att läsa fyra kurser istället för tio på en och samma gång. Och så slipper man all dödtid som är på gymnasiet :P
/Rebecca
#83 Hade ni mycket dötid på gymnasiet? Det hade inte vi :P
#84 På samhällsprogramet hade vi det inte, eller ja, håltimmar fanns ju, och det var ju inte alltid man pluggade på dem ;) Men jag gick ett år hantverk också. Jag var för snabb för lärarna att hänga med så jag kunde sitta i flera veckor på hantverkslektionerna och göra… ingenting. Bara träna på att sy blixtlås ungefär. Usch, den skolan borde få gå under och hamna i helvetes djupaste vrå.
/Rebecca
#85 Aha okej hehe :)
Sån var jag vissa lektioner med på gymnasiet hehe
bara snöar och snöar.. räckte för 2 dagar sen.
#82 Det är väl vi här uppe som inte hänger med riktigt :P
Det var rätt många det :)
#83 Vad skönt! Förstår dig verkligen, kan bli lite många på gymnasiet ibland. Hade en period i tvåan där jag mest ville hoppa av för att det var så sjukt mycket på samma gång. Hade otroligt snedfördelat, läste 17 eller 18 kurser i tvåan och 3 i trean.
Här fortsätter snön vräka ned verkligen, inne på tredje dygnet med konstant snöande. Tror det närmar sig 60 cm nu, har fått skotta uppfarten ett par gånger redan och det räcker så nu får det gärna sluta snöa :)
#88 Hehe ^^, Ja det är det :D
titta det snöar, titta det snöar ,trall trall lal llaaaaaaaaaaaa
Vi har 35 cm snö på fönstrena, och vi kan inte borsta bort det får våra fönster öppnas innåt. Annars snöar det fortfarande i Gävle, vi väntar 30 cm idag.
/Rebecca
# 90 Du låter väldigt positiv! 
Här är jag nöjd med snöröjning och plogning..hur har Du det ?
Vem skottar hemma hos Dej..och är Du nöjd med snöröjningen efter vägarna ? 
#95 Nja stora vägarna är sådär.
På grusvägen här så kör min styvsvärfar och han kör så gott han kan och hinner med :) Han kör med traktor och snöblad
# 96 Man får nog ha lite tålamod..inte lätt för snöröjarna att hinna med heller! 
#97 Ja det får man ha :)
dock tycker jag att dem prioriterer oss på landet lite sisådär vissa gånger tyvärr, alltså dem som kör på "stora" vägen. :(
Vi köper ju in tjänsten till vår förening. Det är 76 hus med små gångbanor emellan och i år har det fungerat bra hittills.
Var och en får ju hålla rent framför egen dörr så att säga men övriga ytor har de plogat.
/Maria
På uppfarten och precis nedanför där postbilen kör är det jag som skottar, på vägarna är det kommunen och de gör ett fruktansvärt dåligt arbete tycker jag. De åker ut ganska snabbt och så och hade de varit bättre på själva plogandet hade det var toppen. De missar hörn, lägger högar där folk ska köra och på själva vägarna verkar de tycka att det är bättre att platta till snön än att faktiskt flytta på den = glashalt.
# 101 Duktig han är..Kalle!
Hade fem rådjur på tomten idag. Dom pulsade sej fram till min nyponhäck och åt av nyponen. Jobbigt är det ju, för rådjuren nu. 
….joo jag gilla snö,men int så mycke,att skotta snö,men jag gillar int om det är över -10
Det söar nu oxå..men ärligt sakt..önskar,att det slutar
Det ser så trevligt ut när det snöar…om det kommer ner sakta…sakta…
Igår från apoteket tog jag ett par kort o det står så här i ett av dom:
PAUSSA JULSTRESSEN
Att träna på att vara medvetet närvarande i nuet kan lindra stress.Stanna upp,titta på snöflingan som landat på din vante och se att varje snöstjärna är annorlunda och bara finns just nu.