Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettminnen
Läst 1254 ggr
Maria
0

Barnböcker

Blev lite inspirerad av Peters tråd om Karius och Bactus.

Har ni några barnböcker ni minns särskilt bra?

Hemma hade vi inte så mycket böcker och mina två favoriter fanns bland annat hos folktandvården i väntrummet (därav tandminnet)

Det var sagan om den lille Plupp som levde i fjällen.

Sedan var det en om en prickig kanin som kände sig så ensam ända tills han hittade en hel prickig kaninfamilj.

Hette den "Pricken" kanske?

Är det någon av er andra "gamlingar" som minns?

/Maria

Fridaaaa
0

Karius och Bactus hörde man alltid om när man var liten hehe :D
Men jag läste mycket astrid lingren och disney-böcker :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
0

#0 Plupp minns jag - "eske teske Plupp". Pricken har vi läst mycket för barnen när de var små. Den boken var en av gratisböckerna som delades ut bland annat hos tandläkaren.

När jag var liten läste jag många av Elsa Besows böcker, som Tomtebobarnen och Olles skidfärd. Vi har skaffat nya utgåvor av de böckerna också för att barnen ska få ta del av gammal barnlitteratur. Samma med Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin, med Farbror Blå, Petter och Lotta, katten Esmeralda och pudeln Prick.

Maria
0

Just det. Nu minns jag "Hattstugan" och "Pelles nya kläder". Det är väl också Elsa Beskow?

De två böckerna hade vi hemma.

/Maria

[peter54]
0

#3 Javisst och vi hade också boken om den lilla lilla gumman med den lilla lilla katten som bodde i den lilla lilla stugan …

Maria
0

Nu vaknar det lite glömda minnen.Skrattande

/Maria

zabelle
0

Lille Plupp kommer jag ihåg!

Nils Karlsson Pyssling gillade jag som barn.

Zabelle   

Fridaaaa
0

#4 Den boken hade jag :D

Afturelding
0

Tant Grön, Tant Brun och Tant Gräddelin såklart! Åh, de är så fina, min bok är omskriven från originalet, men bilderna är desamma :)

Och så Bland Tomtar och Troll. Jag hade många klassiska barnböcker när jag var liten, och de flesta har jag faktiskt kvar.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Fridaaaa
0

#8 Ja dem läste jag med hehe

Afturelding
0

Ååååh jag kom på två till, Drake drake hur står det till? och Tistelflickan. Båda skrivna av John Garner. De är baserade på folksagor så de är otroligt mörka. De är som fantasyromaner för vuxna fast i kortfattat format. Det är massor med folk som dör, städer som brinner och vuxna som behandlar barn illa. Ändå älskade jag dem som liten. Jag kan fortfarande uppskatta dem, de är verkligen fantastiska.

/Rebecca

chik
0

Aftur.Bland tomtar o troll..O Tant grön o brun o gredelin..Sen vet jag att min Mor läste mer vuxen böcker för mig några sidor tills jag somnade..Handlade o hästar o död…

När mina Ungar var små så gjorde jag det lätt för mig.Linda som är föd 75. ja då var vi med i kalle Ankas bokklubb o så kom det en i månaden.. o de läste vi då..O jag har en låda med deras böcker kvar..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Afturelding
1

#11 Min mamma är född 72 och var också med i kalle ankas bokklubb :D De lite mer speciell böckerna och med fina omslag har jag faktiskt tagit hand om sen mormor gick bort, eftersom att det var där böckerna stod och morfar ville inte ha dem kvar i rummet som nu är hans TV-rum. Mormor läste alltid högt för min bror och mig på morgonen ur dem när vi var små och sov över där. Vilket var väldigt ofta eftersom att deras hus ligger 10 minuter bort från mina föräldrars hus. Boken om Bambi står på en hylla i min och sambons lägenhet som ett konstverk.

/Rebecca

chik
0

Roligt.Aftur..ja de böckerna går i generationerKyss

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
1

#12 Oj, ung mamma, jag fyllde 18 år 1972 Glad

Afturelding
0

#14 Ja, hon fyllde 40 i februari. Min pappa är bara 44 också så. Mina föräldrar är faktiskt unga även om man jämför med mina vänners föräldrar. Sambons pappa fyller 51 nästa månad. Vi får generellt barn tidigt i min släkt, mormor var bara 61 när hon gick bort, och då hade hon ändå barnbarn som var 25 år. Eller ja, han gick bort en månad innan mormor.

/Rebecca

Anders 50
0

Barnböcker minns jag inget av. Sådant var inget för bondungar när jag var liten.

De enda böcker som fanns var bibeln och psalmböcker, och de slets ju inte ut.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Jag känner igen alla böcker ni pratar om. Vi har läst mycket böcker, så bondungar vi var. Vi läste också om familjen Pip-Larsson och de böckerna tyckte jag om. Och så om Lotta på Bråkmakargatan, Emil i Lönneberga, och Madicken. Och så Gösta Knutssons böcker om Pelle Svanslös - de jag tycker bäst om av Göstas böcker är böckerna om Nalle Lufs och skrutten, och så de roliga om Pigge-lunk, Bullgumman och Bullgubben!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
0

#14 Min mamma är född 1970 hehe och mostar 1972 ;) hehe

stina63
0

Oj så härligt lite nostalgi om böcker,, Kommer ihåg alla  böckerna

Bybo
0

Folksagor! Älskade de flesta, men helst dessa om tomtar, troll, prinsessor osv

Minns de flesta böckerna ni nämt.

En som jag gillade, trots att jag blev gråtfärdig var/är Den lilla sjöjunfrun, ja orginalet dårå.

Prinsen fattade inte att det var hon. Och hon knihögg honom inte. Om hon gjorde det skulle hon få leva, men om hon ej fick prinsen att förstå/känna igen henne….så skulle hon dö, och bara bli skum på vattnet…osv…

*snyyyft*

[MossQ]
0

Älskade åxå sagor om tomtar och troll..favoritböckerna var ..

Rapunchel Matulda&Megasen och plupp..tant gredelinböckerna tyckte jag mest om dom vackra bilderna i….

[Sisa]
0

" Flickan med svavelstickorna " 

är en saga jag minns vi läste vid jul.   Gråter

[peter54]
0

#22 Den läste jag bara en gång och den är så sorglig att jag aldrig öppnade boken igen. Jag tycker att det är lite så med alla H C Andersens böcker/sagor.

Jag minns en av de första "riktiga" böckerna jag läste som 7-åring, alltså en bok utan bilder. Det var en bok av Jack O'Brien som heter "Silvervargen till räddning".

Jag ville inte läsa en bok utan bilder och det tog mycket övertalning innan jag gav mig på boken, men när jag väl hade börjat läsa den, kunde jag inte sluta.

Glad

Men hörni, visst heter tandtrollen Karies och Bactus, inte Karius väl?

Maria
0

Jag var tvungen att googlaSkrattande

De heter Karius och Bactus verkar det somFlört

/Maria

aggeelin
0

#23 Jag håller med dig om att det är sorgliga böcker. Jag har sällan läst dem för mina barn.

När sonen var 2.5 år hade vi en bok som var lite sorglig och sonen grät när vi läste den. När vi läste Pelle Svanslös och de andra ständigt var elaka mot honom ville sonen att vi skulle sluta läsa.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0
Maria
0

Jag kom på att jag alltid sagt Karius och Baktrius men det är ju helt fel det ocksåSkrattande

/Maria

fotokrafs
0

Kul tråd, tycker jag känner igen det mesta här..
var dock inte så förtjust i Plupp.. och inte heller sorgliga historier som Flickan med svavelstickorna.

Mamma var med i bokklubbar och barnboksklubbar så det fanns mycket böcker, och ibland drog hon mig även till biblioteket . Jag har dock själv inte blivit någon bokmal

jag gillade mer att se på bilderna och lukta på böckerna Oskyldig