En kort berättelse …
Detta hände någon gång under sommaren under andra hälften av 70-talet. Jag sysslar ju med bågskytte och när den amerikanska valutan var som billigast och kostade bara strax över 4 kr, beslöt jag och en kompis att vi skulle importera varsin båge i halvfabrikat från USA. Så gjorde vi och bågarna färdigställdes.
När vi var ute på bågskyttebanan i skogarna runt Bornsjön mellan Botkyrka och Salem för att testa bågarna råkade vi ut för en märklig händelse som ytterst få jag berättat det för tror på.
Vi hade satt oss ner på en bergknalle för att vila lite och ta några bilder. Min kompis var hobbyfotograf och hade en Nikon med ett 70-200 autozoomobjektiv på. Vi beslöt att knalla vidare när vi plötsligt hörde ett visslande ljud. Snart hörde jag ett dundrande också, ungefär som om det kom en ryttare med en hund med sig som hon/han visslade på.
Jag stod nära en bred stig och såg ner utefter den. Plötsligt såg jag en älgko komma travande uppför stigen. Jag gjorde tecken åt min kompis som stod bakom mig med kameran att vi skulle gömma oss bakom tallstammarna så att hon inte såg oss. Jag såg att hon rörde mulen på ett märkligt sätt och sedan hörde jag visslandet igen - det var älgkon som visslade!
När hon kom närmare såg jag varför, hon hade en kalv med sig som kom 30-40 meter bakom henne. När min kompis såg kalven och insåg att de båda älgarna skulle passera oss på 5-6 meters avstånd, blev han byxis och stack iväg bakom bergknallen vi just suttit på. Kameran hade han förstås med sig, så inte blev det några fantastiska bilder som jag hade tänkt att det skulle bli, men jag hade i alla fall ett trovärdigt vittne till att jag sett en visslande älgko.
Under alla år sedan dess har samtliga utom en jägare skrattat åt mig när jag berättat om den här upplevelsen. Den enda som inte skrattade var en finsk jägarkompis till mig som också erfarit samma sak - att en del älgkor kan vissla för att kommunicera med sin kalv.
Va, vad spännade att höra
I sådana lägen är det tur att man är två för det är ju hopplöst att övertyga någon annan om något som är otroligt.
/Maria
Så spännande hehe en visslande älgko, Jag ser älgkon vissla efter sin kalv framför mig,
Varför inte..jag blir arg på personer som skrattar när någon berättar något udda. Varför ska en person utsätta sig för något sådant när denne inte behöver det.
Så klart man vill dela med sig. Det finns många djur som har kallelseljud som inte vi kan höra men forskare lyckats spela in. Kanske denna älg använde en annan frekvens så det hördes.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja men varför inte Peter..De låter ju på olika sätt för o komministera med sin kalv så har dom kommit på något bra o lätt ljud så klart att dom använder det.Komminister.
Men jag ser hela händelsen framför mig..Hiiiii
Fast jag har aldrig hör om det inte är det vislandet i skogen som jag tror är Älgjägarna
Vislandet.
Lena.P är jag i verkliga livet.