Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 683 ggr
Cristine
1

4 grader varmare

Det kom forskarna ut med nyligen, var bär det iväg, snart kan vi plantera Palmer.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Hehe ja men de har vi inte märkt av i år dom fyra grader varmare, Skrattande

[MossQ]
0

Mumms jag som älskar kokosnötter hihi..*ironi*Tungan uteFlört

chik
0

ja o ananas.Blir bra..För det blir ju kallare på andra ställen om jag har fattat rätt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

aggeelin
0

Hmmm, om det blir varmare blir det en massa smältvatten och det kommer att bli översvämningar vad jag kan förstå. Inte bra. Tyvärr, för jag tycker om värme.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

chik
0

Översvämning..

Känns som vi går i en cykel.o det kommer att bli vatten där det var vatten för många tusen år sedan. Man skall bo på höjder o inte på havsbotten..

Maria
0

Eller skaffa husbåtGlad

/Maria

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja. Fast vi har ju HusbilTyst

Fast vist är det intressant hur vi människor har förändrat oss.

Ser så tydligt här nere hur de bodde högst upp på åsarna.Sen så flyttade de ner.

Grann huset flyttades ner 1900 stod uppe på kullen o går man högst upp så är jag bergsäker på att stenåldern bodde..Men att bevisa det kan ju bli lite jobbigt o svettigt..Men jag tycker det är intressant o kolla runt o hur vi förflyttar oss.

Var ju som för några årsedan. jag var på en plats o lullade ofta..Kände att det var något..O så hade skogsmaskinen gått över där o dragit upp en gammal häst sko..När vi var på Öland så hade de något liknande..Men hittade inte från vilken epok den var i från.Kan vara medeltiden.Häftigt. så nu skulle jag villa hitta hästen .

Maria
1

Spännande. Jag kom att tänka på är det någon som vet hur länge man skott hästar?

/Maria

chik
0

HumlanOskyldigHur menar du nu? Hur länge man Sköt Hästar(Det gör man fortfarandeSkäms)

Första gången som jag inte FattarSkäms

Några årtal med hästen

der länk

aggeelin
1

Att sko hästar = att sätta skor på hästar, hur länge har det gjorts?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

chik
0

agge.Tusen tack.

Man har haft skor så länge som man har använt hästen i krig. först så satte man på skin.Men det gick ju inte så bra..

Indianerna hade oskot o det gick ju inte heller så bra.

Bumbleboo.Har du tid o ni alla.Ett gammal område från Gbg..Gick jag i skolan.

Renhållningsverkets motoriseringsom slutfördes 1952 då de sista hästarna togs ur tjänst.

Så det är inte så länge sedan våra hästar för svan.

De senaste 50åren har det hänt väldigt mycket..

Tycker jag.

Anders 50
1

#8 Skott hästar i någon form har man gjort länge, säkert i 2000 år. Men på 1600-talet tror jag det började att likna de vi har idag.

Tror jag läst någonstans att Gustav II Adolfs hästar under 30-åriga kriget började skos med den nya modellen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

Anders.Lite om hästen genom tiderna. så jag var närmast i min lilla beskrivning..

"""

Forskarna fick en djup insikt i hur hästens roll hade sett ut i samhället i och med upptäckten av gravarna i Pazyryk nära floden Ob i Sibirien. Gravarna grävdes ut mellan 1929 och 1949 och innehöll kvarlevorna av ca 14 hästar, daterade till ca 400-300-talet f.Kr. Det som var så häpnadsväckande med detta fynd var att hästarna var så väl bevarade att alla fynd var tydligt detaljerade och man kunde till och med se hur hästarna hade fått sina manar klippta och sina svansar flätade. Detta berodde på att vatten från floden hade sipprat ner i gravarna och sedan fryst och på så sätt bevarat allt från förruttnelse.

Gravfynden gav bland annat forskarna många svar på hur hästarna sett ut under den här tiden, hur sadlar och seldon utformats och vad hästarna användes till. Forskarna kunde även se hur man hade skött hästarna och hur de hade utfodrats. Detta gav ytterligare en möjlighet att förstå hur betydelsefull hästen hade varit för de människor som bodde i område…..

_________________________________________________________-

O så ser jag tydligt att jag har lässvårigheter som inte såg vad Bumbleboo hade skrivit.Dumstruten på…

Maria
1

#11 Haha, man har nog både skott, skött och skjutit hästar ganska längeSkrattande

Vilka fina bilder från Olskroken. Nu är det ju inte min sida av stan men jag har sett en del bio på funkisbiografen i backen som man ser på första bilden.

Tack alla, nu har jag lärt mig lite mer om hästar.Glad Ska passa på att fråga min bror också när vi "Skypar" nästa gång. Han har ju arbetat som hovslagare flera år.

/Maria

Anders 50
1

#14 Pappa var också hovslagare här i byn med omnejd.

Men någon historiker var han inte! Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
1

Man undrar hur det går för de vilda hästarna i Pyreneerna som inte har några skor

Maria
1

Det finns vilda hästar i England också. Jag har sett några på väldigt långt håll i Cornwall.

/Maria

Cristine
1

Kul att de finns fortfarande.Glad

Maria
1

Fast när jag tänker efter så var det över 30 år sedanTyst

/Maria