Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 813 ggr
[Sisa]
0

Bröd

Vill du gå ner i vikt, skippa bröd, Potatis och pasta!  Låter enkelt, men känns svårt då man känner doften av ett gott bröd.

Vitt bröd, hårt bröd, mörkt bröd..

Vilket föredrar Du ?    Glad

[peter54]
1

Jag äter bröd, men bara mörkt bröd, företrädesvis knäckebröd. Inget vetebröd för min del. Eftersom jag har såpass svårt att få i mig tillräckligt med mat, äter jag mer av sånt jag klarar av att äta och dit hör bröd.

Jag har aldrig någonsin trott på dieter hit eller dit. Om man inte har några metabola sjukdomar eller andra medicinska skäl, tror jag att det bästa är att äta lite av allt, allätare som vi människor är tillsammans med bland andra grävlingar, björnar, råttor och möss.

Min grundinställning är därför den enklast möjliga när det gäller födointag - att precis som vad gäller för min bil, tankar jag för mycket i förhållande till hur mycket jag kör, så spiller det över. Så är det med kroppen också - stoppar jag i mer än vad jag gör av med så blir jag tjock, det "spiller över".

Mitt ätande står generellt alltid i direkt anslutning till behov. Behöver jag inte äta så gör jag inte det.

Jag behöver inte gå ner i vikt, möjligen omfördela den lite så att jag flyttar vikten av mina "love-handles" till axlar och armar istället.

Glad

Afturelding
0

Jag äter bara knäckebröd, och när jag är nere hos mina föräldrar kan det bli en bit baguet till middagen. Jag tycker generellt inte om bröd, faktiskt. Jag tycker att det är så äckligt att tugga på.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

chik
1

Limp smörgås med ost Mums.eller kaffe.Fralla till det grillade. ja jag äter bröd..

O som Peter säger man äter med måtta.

O så att man rör sig.

o även tänker på vad man dricker.Finns mycket onyttiga drycker.

Lena.P är jag i verkliga livet.

zabelle
1

Jag gillar bröd i alla former, knäcke, grovt, fint och frallor Skrattande

Zabelle   

[MossQ]
1

Surdegbröd e sjukt gott..och hårt bröd..just nu missbrukar jag finn crisp med cocousolja och örtsalt..annars har jag i många veckor undvikit bröd då jag följt isometoden..men som sagt..finns inga genvägar..bränn mer än vad du stoppar i digSkrattande

stina63
2

Jag älskar bröd,, Knäckebröd skorpor mörkt bröd ljust bröd.
Ostfrallor gillar jag

Fridaaaa
1

Man kan äta det även om man vill gå ner i vikt men med måtta!
Vet jag många som gjort och bara rasat i vikt :)
Och tränar du på gym är det bra med lite kolhydrater för att bygga muskler osv.
Jag klarar mig inte utan bröd, pasta eller potatis:P Då svälter jag ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

Att skippa Potatis och pasta är inte svårt!  Ta lite grönt till köttbiten istället!    Skrattande

Fridaaaa
0

#8 Jo för mig är det, eftersom jag itne gillar grönsaker mer än stort sätt bara gurka :) Kan ju inte bara äta köttet :P

zabelle
1

#8 ha ha… säg det till min man Oskyldig 
Är det inte sås och Potatis till maten är det ingen "riktig mat"

Zabelle   

[Sisa]
0

# 10  Min är likadan!    Skrattande

Fridaaaa
0

Ingår inte Potatis i husmanskost?
Det är inte onyttigt i rätt mängd i alla fall, precis som mycket annat:P

Karmatarerskanise
1

För mig är det inte svårt att låta bli kolhydraterna. Kanske ibland att jag får sug efter Potatis, och då äter jag det på helgen.

Vit pasta är inget bra alls. Vetemjöl är nämligen inflamatoriskt, och många med olika smärtkrämpor har blivit hjälpta av att utesluta mjöl ur kosten. Alltså bland annat bröd och pasta.

Bröd och pasta är inget annat än kassa kalorier so ger massa energi, men inget vettigt.

Fridaaaa
1

#13 jag äter enbart fullkornspasta. Tränar man är det inte så farligt, tvärtom :)

Maria
1

Jag älskar bröd. Helst en vit god snoddasFlört

Jag gillar även pasta och Potatis så för mig är den här kolhydratdieten ingenting.

Jag har svårt att få i mig tillräckligt och äter då det jag känner för.

/Maria

Karmatarerskanise
1

Även fullkornspasta kan innehålla mjöl. Men vi gör ju som vi själva vill. Jag tränar utan kolhydrater utan problem och med bra resultat. Mår man bra med kolhydrater så kan man självklart äta det

Fridaaaa
0

#16 Ja det kan det :)
Jag äter i liten mängd, så fungerar för mig :D
Det är som vissa mår toppen på LCHF och vissa klarar inte det (som jag) ;D

zabelle
1

Jag tror som Peter och Frida, man kan äta lagom av allt om man inte har någon speciell sjukdom.
Mår man dåligt av mjöl ska man så klart inte äta det. 
Ska jag träna hårt eller springa långlopp äter jag gärna pasta innan.
Det har funkat för mig i 55 år.

Zabelle   

aggeelin
0

Jag tycker att det går bra att undvika bröd, pasta och Potatis. Sen fem år tillbaka äter jag smörgås bara ibland, likaså Potatis. Jag har haft mycket ont i magen förut, riktig kramp, och nu när jag undviker bröd (med vitt mjöl) mår jag mycket bättre.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
0

#19 Dock går det inte för alla :) Jag äter annars enbart t.ex kött eller fisk annars. Så blir enkostigt :P Sedan mår min kropp bättre när jag äter det :)

aggeelin
0

#20 Jag äter ju en massa annat som jag förstår att du inte äter. Jag äter massor av grönsaker, rotfrukter, bönor, quinoa, linser och annat. Jag äter inte bara kött eller fisk utan massor av det här på min tallrik.

[peter54]
0

Jag undviker vitt bröd för att det blir liksom en klump i magen på mig av det. Dessutom blir det för stora svängningar i blodsockret av vetebröd. Kaffebröd får jag dessutom halsbränna av, så även i den formen ratar jag vete. Däremot kan jag äta pasta, men det är ingen favorit, jag väljer absolut Potatis istället om det är möjligt.

Just nu äter jag Pågens Lingongrova och Wasa Sport+ till frukost. Ibland köper jag rågbräck eller någon form av surdegsbröd, Fazers Rallarhalvor till exempel.

Jag är generellt ganska rädd för att äta för mycket fett, särskilt animaliskt fett, så kost som bygger på sånt väljer jag bort. Det är alldeles för farligt för hjärta och kärl och jag som har varit diabetiker typ 1 i 45 år, har mycket skador redan på de systemen.

Om jag exempelvis tar smör istället för margarin så får jag snabbt känningar av dåligt flöde i kapillärsystemet. En gång fick jag stopp i vänsterarmen efter lång smörkonsumtion. Då fick jag åka till sjukhuset och få stora doser heparin direkt i armens blodkärl.

Numera har jag bara den ena artärgrenen i vänster underarm kvar (ulinarisgrenen), radialisgrenen är borta och den gren jag har kvar har mycket åderförfettning till följd av för stora intag av animaliskt fett under lång tid. Blodförsörjningen till vänsterhanden är därmed dålig och jag vågar inte riskera den lilla försörjning jag har kvar, för då blir det ytterligare amputation.

Då väljer jag mycket hellre spannmålsprodukter för energiintaget. Utan energi kan kroppen inte ta upp proteinet som det byggmaterial för cellerna det är tänkt att vara, utan kroppen blir tvungen att använda proteinet som energi istället.

Fridaaaa
0

#21 Nej jag äter inte sånt. Klarar inte det. Vet inte varför. Har testat många olika men går bara inte :/ Det är inget psyksikt men tycker helt enkelt inte det är gott och äter i princip ingenting i så fall, så blir fel på det hållet i stället i så fall :/

#22 Håller med :)

aggeelin
0

#23 Jag älskar att äta grönsaker och tycker inte att jag får mat om jag inte får grönsaker! Jag är inte mycket för fet mat. Är inte uppvuxen med det. Sån mat växer i munnen - däremot har jag alltid ätit grönt sen jag var liten

Fridaaaa
0

#24 Hehe ja alla är vi olika :) Jag äter en del frukt istället, måste ju ha i mig naturliga vitaminer av olika slag.
Nej fet man är jag inte förtjust i heller :P Men dit hör inte pasta osv utan t.ex friterat osv :)

[peter54]
0

#24 Jag gillar också grönsaker, nästan alla. Det jag inte klarar är selleri som jag tycker smakar gammal disktrasa och brysselkål som är för besk för min smak. Ruccola är också riktigt läbbig tycker jag.

Färska grönsaker äter jag oförställda, om någon dristar sig till att hälla någon goja på dem äter jag absolut inte. Då är de döda för mig. Färska grönsaker äter jag inte ihop med maten på tallriken, jag gillar inte när grönsakena blir varma. Därför tar jag grönsakerna till "efterrätt". Rödlök förstör salladen, allt smakar rödlök, så det får inte vara med om jag ska äta salladen.

Frysta grönsaker, som ärter och broccoli, värmer jag i micron och äter ihop med maten. Samma med konserverade grönsaker, för mig ska de vara varma. Därför avskyr jag när man blandar konserverade grönsaker med färska.

Jag är den i vår familj som äter mest grönt. Om det vore möjligt, skulle jag kunna leva på det, men det är tyvärr komplett omöjligt, jag skulle faktiskt dö ganska snabbt på vegankost.

aggeelin
0

#25 Nej, friterat gillar jag inte. Men tycker om rotfrukter och Potatis som jag gör i ugn med lite olja, blir jättegott!!

Fridaaaa
0

#27 Ja Potatis i ugnen med lite olja är jättegott :)
Jag älskar hackelbakspotatis mums :D

aggeelin
0

#26 Håller med om det mesta för mig också. Varför blanda konserverade grönsaker med färska? (och varför äta konserverade över huvudtaget?). Jag värmer också broccoli och lliknande i mikron och äter med maten. Enkelt, mättande och gott! Jag skulle också kunna tänka mig att bli vegetarian, äta ägg och mjölkprodukter, fisk. Det är gott med kött ibland men äter det inte så ofta och kött är nyttigt ibland.

[peter54]
0

#28 Menar du "hasselbackspotatis"? Det gillar inte jag. Jag äter helst kokt Potatis, men stekt går an, klyftpotatis äter jag inte och inte heller bakad.

Jag tycker också om rå Potatis och när jag skalar Potatis till middagen brukar jag alltid skala en liten och äta direkt. Det är något som hängt med sedan jag var 4-5 år, när vi var så svultna så att vi åt allt vi kom över.

Då brukade min lillebror och jag smyga ner i jordkällaren och knycka en jordig Potatis som vi hjälpligt strök ren mot gräset. Föräldrarna avslöjade oss varje gång eftersom vi inte visste hur vi såg ut i ansiktet efteråt.

Vi brukade också smyga upp på "foderbingen" och sätta oss i sojakrosset och äta av det.

Fridaaaa
0

#30 Ja precis hehe. Min stavning är inte på topp just nu, megatrött och mossig i huvudet idag efter allt i skolan hehe.

Karmatarerskanise
0

#22 Mycket intressant!

Självklart finner jag det mycket hemskt! men ändock intressant! Har du berättat din historia inne på kolhydrater iFokus? För din historia motbevisar ju ganska mycket av deras "sanning"!

[peter54]
1

#32 Där brukar jag få en tegelpanna i skallen direkt om jag berättar hur det funkar för mig.

Det är samma sak om jag berättar för såna som ser LCHF som religion istället för en dietmetod som funkar för en del, men inte alla. LCHF har fått läkarkåren att sätta i halsen. De ser den principen som att man kastat 20 års kamp, att förbättra hjärt/kärlhälsan hos folk, i sjön.

Jag skulle inte bli mycket äldre med den metoden Flört

fotokrafs
0

Jag gillar bröd, pasta och potatis… oj, vad hungrig jag blev av att läsa tråden.

Bröd vi har hemma är mjukt, Pågens Kärnsund, och hårt, Wasa Sport+.
Jo, formfranska finns i frysen också.. 
om maken vill festa till det med rostat och svärmors marmelad.

Dock tycker jag inte att jag äter så mycket bröd,
1-2 skivor om dagen

Fridaaaa
0

#33 Ja LCHF är inget bra kost/diet. Allt det fettar brr rysningar.
Jag testade LCHF men jag mådde verkligen skit, det klarade jag inte alls. Och vet fler som sagt samma sak. Nej inte bra för kroppen med allt fett…

Karmatarerskanise
0

#33 Hehe, tegelpanna Skrattande Kan verkligen tänka mig det Tungan ute

Men ja, det är tråkigt att "dom" inte kan ta till sig andras sanningar!
Du lever ju i en verklighet och att förminska den är ju rent ut sagt idiotiskt!

Fridaaaa
1

#36 Ja jag håller med dig helt och hållet.