Känslolös
Jag har svårt att förstå det där med känslolös..man kan läsa i tidningen ibland att" han mördade xxxx helt känslolöst."
Det var en känslolös mördare..kan man vara helt utan känslor?
Mördaren måste ju ha hatat för att ta en annans liv.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Man måste inte hata för att skada eller döda - det är nog ganska sällsynt att hat har med saken att göra. Rädsla, beräkning, självrättfärdighet, tillfredsställelse eller habegär är förmodligen vanligare känslor.
Men "känslolöst" är förmodligen fel använt i de exempel du ger; det är mer sannolikt att man menar "utan att visa empati med offret". För mördaren har sannolikt haft en hel massa känslor, både före, under och efter brottets begående.
Jag tror som #1 att dom syftar på empatilöst och inte känslolöst.
Däremot vet jag att det går att stänga ner sina känslor rätt ordentligt. Inte helt, men nära på. Jag gjorde just det själv och gick igenom tonåren ganska känslolös bara för att jag inte orkade med att känna något.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#1 Ja det är vad jag menar, det kan väl inte finnas någon som inte har några känslor alls..fast tittar man på Brevik så börjar man undra,men det är nog så som Namiko säger…empatilös.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Detta har jag också funderat över..finns det människor helt utan känslor ? Med tanke på allt som händer idag, verkar det så! 
Jadå, det finns sådana människor. Människor som inte kan känna empati för andra och så vidare.
Brevik är dock inte riktigt empatilös, han gjorde mot sig själv som man gör i krig…
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Sedan är ju själva ordet "empati" något som jag upplever har börjat användas mer och mer. För sisådär ett 20-tal år sedan så pratade man mer om känslolös, känslokall osv.
/Maria
Empati är väl att förstå andras känslor:P?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#7 Ja, empati används ofta på ett konstigt och felaktigt sätt. Empati är att förstå andras känslor. I begreppet ingår att kunna visa "jag förstår dig" (däremot innebär det inte att det den andra personen "har gjort" är rätt). Det kan t ex handla om att det, utifrån en persons barndom går att förstå att denne har kunnat bli pedofil, men därmed är det inte "rätt" att h*n är det.
Så, empatid handlar om att visa att jag föstår och återspegla att jag förstår
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Helt känslolös kan man nog inte vara, men det kan ju vara allvarligt fel på en människas känslor. En psykopat är förstås inte alldeles känslolös även om det uttrycks på det viset, men h*n har inte förmåga att känna empati.
#9 Nej en psykopat kan inte känna empati. Om jag förstått det rätt så kan de lära in hur de ska göra för att andra ska tro att de har känslor men det är bara yta och inte riktiga känslor
Jag fick en bra förklaring en gång på ordet.
Empati är inte medlidande utan medkännande.
/Maria
#10 Men är det inte precis vad jag sa, men med andra ord?
#12 Hmm, på ett vis. Jag uppfattade inte att du beskrev hur de kan lära in vad de ska säga så att folk tror att de har känslor.
#13 Jag sa inget om det alls, varken för eller emot. Däremot avslutade jag min post med exakt samma sak som du ser ut att vända dig emot i min post, att en psykopat inte kan känna empati.
#14 Nej, så menade jag inte alls. De kan inte känna empati.
Jag menade att de inte kan känna empati men de kan, utifrån att de lär sig hur de ska göra, få folk att tro att "de är som andra" men det stämmer inte, inga riktiga känslor finns
#15 Jag tror vi missförstår varandra. Jag tolkar det som att bara din första mening "Nej en psykopat kan inte känna empati" är riktad till mig. Resten av din post tolkar jag som din egen spekulation och inte riktat till mig.
Utifrån denna tolkning har den mening jag avslutar min post med, exakt samma innebörd som den jag uppfattade som du riktade till mig.

känslolös..Okänslig..
Ser man på teven så kan man ju tycka att hela värden verkar känslolös..Men ligger ju alltid något bakom..
O skall vi gå efter statistiken.Så går tydligen brottsligheten neråt
Sen så i vissa sammanhang så måste ju folk vara känslolösa för o överleva.
Ett stort Ord..Känner jag..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#16 ja, någon form av misstolkning är det. Jag har inte riktat någon text till dig alls vad gäller denna diskussion, förutom när du frågade mig 
#18 Det trodde jag förstås att du gjorde eftersom min post hette #9 och du skrev i #10 med just min postbeteckning som inledning, men nu struntar vi i det.

Jag personligen har en mental bunker. Går jag in i den kan folk bokstavligt talat dö framför mig och jag kommer inte kunna känna någonting för den människan. Det är en effekt som blivit av att jag mått dåligt under mitt liv och skapade en plats där jag helt enkelt inte kunde ta skada av andra.
-Stephen Hawking
Ja man skapar sitt egna skydds nät.
Lena.P är jag i verkliga livet.