Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 624 ggr
zabelle
1

Julklappar

Det börjar lacka mot jul Glad

Äldsta barnbarnen sitter och tindrar med ögonen och kryssar i ALLT som är i leksakstidningarna som kommer i brevlådan.

De önskar sig prinsessklänningar, klackskor och smink… de är 4 respektive 5 1/2

Var tog lego, puzzle, mekano vägen? Sånt som de kunde sysselsätta sig själv med en stund och utveckla fantasi och motorik.

Till och med modellera kommer i förpackningar med formar, tex glasskiosk, då behöver de bara lägga i leran och trycka ut en färdig glass. Inte ska de behöva anstränga sig och fantisera ihop nåt själv inte….

Vad köper ni till era barn / barnbarn?

Zabelle   

[Geekinblack]
0

Jag har inga barn eller barnbarn ännu, men jag har en drös med syskon i alla åldrar mellan 4 och 24 :P

Jag har också funderat lite på det där. När jag var liten så kunde jag leka med barbie i flera timmar med eller utan mina jämnåriga systrar. Eller i dockskåpet eller med dockor. Även med actionman och soldater med min lillebror :)

Mina två yngsta syskon på 4 samt 7 år, dom spelar DS, tv-spel eller sitter vid datorn och det bekymrar mig lite faktiskt. När jag hälsar på så uppmuntrar jag dom till lek med leksaker så mycket jag kan och om jag är med och leker, då blir det fart på dom! Då kan dom leka hur länge som helst, men med varandra utan vuxen, aldrig. Det är en flicka och en pojke och dom har samma åldersskillnad som mig och min bror och vi lekte hur bra som helst, så det borde dom också kunna…

Hur som helst! Jag hade tänkt köpa köksgrejer eller barbies till min lillasyster på 7 år för det är hon intresserad av att leka med om hon slipper leka själv. Nu börjar kompisar följa med hem från skolan och dylikt och då leker dom hellre än spelar dator :)

Min lillebror börjar intressera sig för spindelmannen men är även tokig i bilar (bilspel eller leksaksbilar) så det blir väl antingen eller :)

Förra året fick lillasyster en mobil av våran storasyster, hur man toppar det i år vette sjutton ;)

zabelle
0

#1 Mobil önskar sig 5 åringen också. När jag frågade vem hon skulle ringa om hon hade en mobil tittade hon skumt på mig.
Jag ska inte ringa… jag ska spela spel med denFörvånad

Zabelle   

[Geekinblack]
0

Haha ja min 4 årige bror spelar spel på mammas mobil hela tiden. Han är läskigt duktig på både xbox och mobil. Jag förstår ingenting om hur man startar eller kommer igång med spel men han klickar några gånger och sen va det klart!

Min lillasyster har sin mobil för att några av hennes kompisar också har det så dom messar och ringer varandra ibland :P när våran kusin på 6 år fick höra om mobilen i julas då skulle minsann hon också ha en, så nu har även hon en mobil. Lite läskigt egentligen. När jag var i den åldern, även om jag inte är så gammal nu, så minns jag inte ens om mamma hade en mobil :S

Blev lite O.T här nu, förlåt för det, men det är så intressant hur barn tänker ang leksaker och dylikt nu jämfört med när jag var liten. Saker ändras så fort! Föresten, någon idé om vad man köper till sin 18 årige bror? Lite tröttsamt att alltid ge honom parfymer xD

Cristine
0

Här finns alltid något!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Jag håller med er. Det är lite skumt att barn ska önska sig smink när de är 4 år. Jag tror att det är viktigt att leka med saker som t ex lego, att använda fantasi och själv konstruera olika saker.

Ett av våra barnbarn   som är 1.5 har fått smycken och smyckträd som hon tycker så mycket om, säger hennes mamma. Barnets halvbror  fick av sin mamma höra, när han var knappt sex år "att nu ska du väl börja se på bröst, nu när du blir så stor". Jag tror att både kompisar och föräldrar påverkar de små barnen.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Afturelding
0

Smink tycker jag faktiskt inte är något negativt bland barn, om de använder det av rätt anledning. Jag lekte med smink väldigt tidigt, eftersom att jag tyckte om att måla. Det var kul att använda ett underlag som inte var platt och som inte smulade sig som pappret gjorde av vattenfärgen. Min mor tyckte helt enkelt att det var bättre att jag fick billigt smink att leka med än att jag målade ansiktet med vattenfärg var och varannan dag. Dessutom var det smuligt och gjorde fina skiftingar!

Vi har inga barn i släkten, eller ja, jag har kusinbarn som är 4 månader och sambons lillebror är 12 år, men ingen av dem är riktigt i leksaksåldern på det sättet.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Sisa]
0

Jag har ju stora barn, men inga barnbarn..ännu.  Längtar efter att få fira jul tillsammans med små barn igen..tomte, tindrande ögon och många paket..Kyss

Till våra stora barn brukar vi ge någon upplevelse!