Den första snön
har fallit här! 
Bilar kör fast, halkar i diket och krockar med varandra..kaos!
Hur påverkas Du av den första snön ? 
Inte gilla alls,,,
Jo om jag är ledig men inte när jag ska till jobb
Påverkas bara positivt! Det blir så ljust och fint. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag fryser

Det är fint att titta på när det singlar ner flingor och knarrar när man går.
Men hur ofta "singlar" det fina flingor här nere eller knarrar….. 
Snöar det så är det på tvären och oftast full storm så vägarna antingen blåser igen, eller blir glashala. 2 dagar senare har det smält bort och kvar ligger bara smutsig sörja.
Märks det att jag inte gillar vinter?? 

Zabelle
Jag gillar snö på vintern, kanske lite tidigt ännu med andra ord, men som Anders säger så blir det otroligt mycket ljusare med snö och därmed mindre dystert.
Jag förvånas varje år vid den här tiden över alla olyckor och avåkningar. Hur kan det finns människor som bor i Sverige och lyckas glömma att det blir halt när första snön kommer?
Jag håller med Peter..kan inte förstå att folk inte bytt däck t.ex, de varnar ju på nyheterna.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Många tror att de kan köra på som vanligt bara för att de har lagt på vinterdäcken. Det gäller ju att anpassa hastigheten och hålla avstånd.
Zabelle
Däcken är viktiga, men så länge man har hyfsat däcksmönster, är däcken av underordnad betydelse jämfört med hur man hanterar pedalerna när det gäller avåkning i halt väglag.
Många bilförare vet inte vad som orsakar sladd rent fysiskt. Min svärfar till exempel, tror att bilen kan sladda av sig själv när det är halt. Jag har försökt förklara för honom att bara han själv kan orsaka att bilen sladdar, men han kör ju så fantastiskt bra (tror han), så det kan inte vara möjligt.
Att man åker av när det är halt om man har för hög fart in i en kurva är självklart, men på rak väg sladdar man inte så länge hjulen snurrar med samma hastighet som bilen rör sig.
För att få bilen i sladd måste man trycka för mycket eller för häftigt på gas- eller bromspedalen så att hjulen snurrar i en annan hastighet än vad bilen rör sig med.
Här är ofta dåligt väglag, men jag har aldrig halkat av vägen trots att jag kör på odubbade friktionsdäck och har en bil med bakhjulsdrift.
Vägsaltet tror jag är en annan bov i sammanhanget. Det inger falsk trygghet och många verkar tro att de kan köra som om det vore sommarväg när det är saltat på vinterväg.
Jag skulle vilja gå så långt att jag till och med tror att olyckorna förvärras av saltningen. Om det inte är saltat, är de allra flesta försiktiga och eventuella avåkningar sker i lägre hastigheter så att det inte blir alvarliga olyckor.
På saltad väg lockas många att hålla högre hastighet och när olyckorna sker, för det gör de alltid ändå, blir de allvarliga på grund av den högre hastigheten.
Förundras också..varför kan inte människor ta det lugnt ? 
Jag kör inte bil, däremot fungerar skåndetrafiken under all kritik så fort det blir lite halt eller faller lite snö.
Men det kan jag tåla eftersom snön gör mig såååå lycklig. Undrar om det kommer någon här i Helsingborg. Jag håller tummarna!
Har inte fått första snön ännu :)
Men man är nog lite oförsiktig kanske i början tyvärr, dock är jag alltid försiktig hehe :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Säkert har du rätt i det, fast jag tycker att det är konstigt. Själv är jag nog överförsiktig i början tills jag liksom har känt in mig ordentligt.
Minns när jag skulle åka till Mora och skjuta en bågskyttetävling en snörik januari och jag hade bara halvbra sommardäck på bilen. När vi skulle åka iväg så kom jag ju efter hela tiden eftersom det bara spann när jag försökte gasa.
Sedan kom jag ifatt de övriga efter några km, men så snart vi stannade för något och började köra igen, kom jag efter på nytt.
Värst var det inne i själva Östnor utanför Mora. Vi skulle från skjutbanan till Mora Kranar för att äta lunch. Jag kom efter direkt och eftersom jag inte hittade vägen, tog det en halvtimme för mig att äntligen få någon lunch.
Rättviksbacken var svår också minns jag och när jag äntligen kom upp var hastigheten inte högre än cykelfart och jag fick köra i vägrenen.

#11 Ja jag är med överförsiktig. Men har märkt i trafiken i början när snön har kommit hur oförsiktiga folk är tyvärr…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Såhär i början så trycker jag på "ogillaknappen" - det är för tidigt att få snö du.Det blir bara blött som kommer att försvinna. Och en vinter som startar nu redan blir alldeles för lång.
Jag tillhör dem som tycker att höst- och vintermörkret är ok men blir på slutet helt uttröttad av att frysa.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
# 13 Jag säger tvärtom..gillar snön i början, men sen tröttnar jag! Undrar hurdan denna vinter blir…
Bild från idag påväg till jobbet utanför Vemdalen i Härjedalen 
Härligt!
//FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
Det går inget bra för danskarna som ska leverera generatorerna till vinkraftsparken några mil ovanför där vi bor.
De är inte vana vid snö så en generator som väger 150 ton står nere i början av vägen som går upp och förbi våra hus.
Den stod där i natt och de provade att åka upp men fick stopp och allt började glida bakåt så de fick sanda och backa ner hela långa släpet som står nere vid vägkanten även i natt.
Det är mycket halt och vi kör försiktigt även med vinterdäck så gör det ni med mina vänner!