Viltbord
Hjort, älg, vildand, svamp, bär..
Vad är ett måste i Din Vilda Buffé ? 
Älgkött är det enda vi har tillgång till nuförtiden eftersom det är det enda jag är med och jagar. Rådjur är det ingen i familjen som gillar, så dem slutade jag att jaga för 10 år sedan.
Jag gör helst kokkötträtter av älg, jag har fått svårt att äta stekt kött.
And (alla änder är vilda, annars är det anka) har jag faktiskt aldrig skjutit, så såna har vi aldrig lagat.
Gås däremot, har vi haft några gånger, men det är oerhört mycket jobb för lite kött, för en vildgås är det inte mycket mat på jämfört med en tam dito. Oftast tar jag bara flygmusklerna på samma sätt som man gör med ripa, ringduva och nötskrika.
Hare har jag lagat några gånger. Hare är mycket torrt, inte saftigt som exempelvis kanin. Därför brukar man rekommendera att marinera haren i mjölk.
Vildsvin är en favorit, men det är sällan jag får fatt i något sånt kött. Hjort har vi emellanåt, kronvilt handlar det om då. Fantastiskt fint att göra kallskuret av, men vanlig stek med brunsås är också toppen.
I såserna använder jag gärna svamp, oftast trattkantarell eftersom de är helt smaklösa i andra sammanhang jämfört med gula kantareller. Bär, ja då handlar det om lingon när det gäller matlagningen. Jag har alltid antingen rårörda lingon eller vinbärsgele till stekt kött.
Allt vilt utomför tjäder och val om man nu kan kalla det viltkött?
Vildsvin och struts ..favoriter.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag har ju bara en gång fått köpa älgkött av en arbetskamrat som jagar och det är ett jättegott kött.
Som stadsbo så är det affären som gäller och här i Göteborg är det Saluhallen som jag har handlat i.
Rådjur är en favorit.
Fasan har jag ätit och vildand. Fasan var ganska torrt och anden var för fet tyckte jag.
Hjortfilé har jag bara ätit på restaurang och det var OK.
Vildsvin, hare, och gås har jag aldrig ätit.
Ren däremot gillar jag inte.
/Maria
#2 Val är gott, men det är omoraliskt att äta eftersom de dels är intelligenta djur och dels för att de är hotade.
Tjäder och orre är gott när det väl är färdiglagat, men usch vad de stinker när man ska göra iordning fåglarna.
Strutskött kommer ifrån farmade strutsar, inte vilda och då kan det nog inte räknas till vilt.
Det absolut läbbigaste i viltväg jag har smakat var en förrätt på bävertunga. Då fick vi också en gryta på bisam, faktiskt riktigt gott.

Bävertunga, herregud
Min mans farfar var valfångare från Norge och min svärfar berättade att de åt valkött till vardags när han var liten.
När jag var i Bergen med jobbet för snart 3 år sedan kunde man köpa valkött nere i hamnen
/Maria
Jag tyckte det smakade vedervärdigt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hare är såååå underbart mums :D Eller vildsvinskotletter :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.